نوجوان هندی با هوش مصنوعی به مصاف شکارچیان فیل رفت

۱۴۰۱/۰۵/۱۴ - ۲۲:۱۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۰۲۵۳
نوجوان هندی با هوش مصنوعی به مصاف شکارچیان فیل رفت
آنیکا پوری هفده ساله یک مدل مبتنی بر یادگیری ماشینی ایجاد کرد که الگوهای حرکتی انسان و فیل را تجزیه و تحلیل می کند!

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا، زمانی که آنیکا پوری چهار سال پیش به همراه خانواده‌اش از هند دیدن کرد از دیدن بازاری در بمبئی که مملو از ردیف‌هایی از جواهرات و مجسمه‌های عاج بود، شگفت‌زده شد. در سطح جهانی، تجارت عاج برای بیش از 30 سال غیرقانونی بوده و شکار فیل از دهه 1970 در هند ممنوع شده است.

پوری کنجکاو تحقیقاتی انجام داد و آمار تکان دهنده ای را کشف کرد: جمعیت فیل های جنگلی آفریقا بین سال های 2002 تا 2011 حدود 62 درصد کاهش یافته بود. سال ها بعد، امروز نیز بعد از گذشت‌ سال‌ها همچنان تعداد فیل ها رو به کاهش است. پوری که عاشق حیات وحش بود، می‌خواست کاری کند تا از این گونه و سایر گونه‌هایی که هنوز در معرض خطر شکار غیرقانونی هستند، محافظت کند.

این نوجوان توضیح می‌دهد که در حال حاضر از هواپیماهای بدون سرنشین برای شناسایی و گرفتن تصاویر شکارچیان غیرقانونی استفاده می‌شود و تصاویر مذکور به اندازۀ کافی دقیق نیستند، وی اضافه می‌کند که پس از تماشای فیلم‌های فیل‌ها و انسان‌ها، متوجه شده که این دو در نحوه حرکت، الگوهای چرخش و سایر حرکات تفاوت‌های زیادی با هم دارند.او می‌گوید، متوجه شدم که می‌توانیم از این تفاوت بین این دو الگوی حرکتی برای افزایش دقت تشخیص شکارچیان بالقوه استفاده کنیم.

طی دو سال، پوری برنامۀ ElSa (مخفف ناجی فیل) را ایجاد کرد، یک نمونه اولیه ارزان قیمت از یک نرم‌افزار مبتنی بر یادگیری ماشینی که الگوهای حرکتی در فیلم‌های مادون قرمز حرارتی انسان و فیل را تجزیه و تحلیل می‌کند و شناسایی شکارچیان غیر مجاز فیل را آسان می‌کند.

این نرم افزار چهار برابر دقیق تر از روش های تشخیص پیشرفته موجود است. او می‌گوید این کار همچنین نیاز به دوربین‌های حرارتی گران‌قیمت با وضوح بالا را که ممکن است هزاران دلار هزینه داشته باشد را از بین می‌برد. ElSa از یک دوربین حرارتی FLIR ONE Pro با قیمت 250 دلار و رزولوشن 206x156 پیکسل استفاده می‌کند که به آیفون 6 بدون قفسه متصل می‌شود. سپس دوربین و آیفون به یک هواپیمای بدون سرنشین متصل می‌گردند و این سیستم هنگام پرواز بر فراز محیط‌های زندگی فیل‌ها تشخیص می‌دهد که ذیل پرندۀ بدون سرنشین چه موجود در حال حرکت است.

پوری پروژه خود را به نمایشگاه بین‌المللی علوم و مهندسی Regeneron که بزرگترین مسابقه بین‌المللی STEM پیش دانشگاهی است نیز ارائه کرد، جایی که کار او در کنار طرح‌های ابداعی دیگر دبیرستان‌ها برای موتور وسیله نقلیه الکتریکی، بازوی ربات تفکیک زباله الکترونیکی و یک ربات لوله نورد شیوایی به نمایش درآمد. او در توصیف تحقیقاتش و تأثیر بالقوه آن بر جامعه، جایزه پگی اسکریپس برای ارتباطات علمی به دست آورد، وی همچنین برنده جایزه برتر در بخش علوم زمین و محیط زیست این مسابقه شد.

پوری اولین بار در مورد قابلیت های هوش مصنوعی درست پس از کلاس نهم، زمانی که برای شرکت در برنامه تابستانی آزمایشگاه Stanford A.I انتخاب شد، مطالبی را مطالعه کرد.

حدود یک سال بعد، پوری یک سازمان غیرانتفاعی به نام mozAIrt را تأسیس کرد که الهام بخش دختران و دیگر اقشار جامعه برای مشارکت در علوم کامپیوتر با استفادۀ ترکیبی از موسیقی، هنر و هوش مصنوعی بود.

پوری  کارگاهی نیز در کنفرانس A.I برگزار کرد، وی در این کنفرانس با الیزابت باندی_کیلی، دانشمند علوم کامپیوتر دانشگاه هاروارد که بر روی یک پروژه حفاظت از حیات وحش با استفاده از پهپادها و یادگیری ماشینی کار می کرد، آشنا شد.

مجلۀ اسمیتسونیان در ادامه می‌نویسد که پوری در مورد ایده خود برای گرفتن شکارچیان غیرقانونی فیل با استفاده از الگوهای حرکتی با این دانشمند علوم کامپیوتر صحبت کرد و الیزابت باندی_کیلی قبول کرد که مشاور و راهنمای وی در این پروژه باشد.

پوری برای ایجاد نمونۀ اولیۀ خود، ابتدا الگوهای حرکتی انسان و فیل را با استفاده از مجموعه داده های IR که بوندی-کیلی و همکارانش با استفاده از یک دوربین مادون قرمز حرارتی متصل به یک هواپیمای بدون سرنشین جمع آوری کردند، ترسیم و مشخص کرد وی برای این کار 516 فیلم که در بازه‌های زمانی مختلف از رفتار انسان و فیل ضبط شده بود را کاملاً آنالیز و تحلیل کرد.

پوری از یک الگوریتم یادگیری ماشینی استفاده کرد تا یک الگوی حرکتی از انسان و فیل بر اساس سرعت، اندازه گروه، شعاع چرخش، تعداد چرخش ها و سایر الگوهای آن به عنوان فیل یا انسان ترسیم کند، زمانی که داده‌های وی بر روی مجموعه داده BIRDSAI آزمایش شد، مدل او قادر به تشخیص انسان با بیش از 90 درصد دقت بود.

جاسپر ایکلبوم، بوم شناس دانشگاه واگنینگن هلند که در حال طراحی سیستمی برای شناسایی شکارچیان غیرقانونی با استفاده از ردیاب های جی پی اس روی حیوانات است، می گوید که نرم افزار پوری کاملاً قابل ستایش است.

وی می‌افزاید: دربارۀ این نرم‌افزار باید اذعان کرد که علاوه بر بخش تحقیق، تجزیه و تحلیل، در پیاده سازی نیز بسیار قوی عملیاتی شده است.

انتهای پیام/

 

خبرنگار:زهرا وجدانی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز