چهارده فرد نابینا درمان شدند و بار دیگر جهان را تماشا کردند

۱۴۰۱/۰۵/۲۸ - ۰۰:۵۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۵۳۶۶
چهارده فرد نابینا درمان شدند و بار دیگر جهان را تماشا کردند
20 نفر که نابینا بودند یا در آستانه نابینایی بودند به لطف یک محصول جانبی از صنایع غذایی بخشی یا تمام بینایی خود را بازیافتند

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا، محققان دانشگاه لینکوپینگ و LinkoCare Life Sciences AB با استفاده از یک ایمپلنت پزشکی ساخته شده از پوست حیوانات، بینایی 20 بیمار نابینا یا در آستانۀ نابینایی را بازگرداندند. این محصول جدید دارای استاندارد دستگاه‌های پزشکی مورد تأیید FDA است. محصول جدید دانشگاه لینکوپینگ برای درمان افرادی به کار می‌رود که دارای بیماری‌های مربوط به قرنیه هستند، این بیماری‌ها به طور معمول در لایۀ شفاف و خارجی چشم قراردارند و مشکل میلیون‌ها انسان در سراسر دنیا هستند.

بررسی نتایج پژوهشی علمی که سال 2016 انجام شده بود، نشان می‌دهد که حدود 12.7 میلیون نفر در لیست انتظار برای پیوند قرنیه هستند که متاسفانه تا امروز تنها درمان برای مماتعت از نابینایی بر اثر بیماری‌های قرنیه به شمار می‌رود، آخرین آمارهای جهانی حاکی از این است که در میان 70 متقاضی این عمل، فقط یک نفر موفق به انجام آن در زمان مورد نیاز می‌شود! معمولاً اکثر کسانی که به این جراحی نیاز دارند، در کشورهایی با درآمد کم و متوسط در آسیا، آفریقا و خاورمیانه زندگی می‌کنند.

قرنیه های ساخته شده به 14 شهروند ایرانی و هندی که پیشتر نابینا بودند و شش نفر دیگر که در آستانه از دست دادن بینایی خود قرار داشتند اهدا شد و دانشمندان بدون فوت وقت بعد از این عمل جراحی، نتایج مطلوبی را مشاهده کردند.

چالش‌های مرتبط با پیوند قرنیه فقط به آمار پایین اهداکنندگان نیست، خطر رد پیوند، عوارض بهبودی، عفونت‌ها، آستیگماتیسم از جمله دیگر مشکلات موجود بر سر راه درمان نابینایی با استفاده از پیوند قرنیه هستند که همین مسئله سبب ضرورت مراقبت بلند مدت از بیمارانی که پیوند قرنیه انجام می‌دهند را دوچندان می‌کند.

استفاده از روش جدید توسط پزشکان اما فاقد مشکلات مشابه است، این روش به پزشکان اجازه می‌دهد که ایمپلنت تولید شده را بدون نیاز به بخیه در قرنیه چشم بیمار قرار دهند، این عمل تماماً با فناوری برش لیزر پیشرفته انجام می‌شود.

در بیانیه مطبوعاتی این مطالعه آمده است که این عمل‌ها عاری از عوارض بودند، بافت به سرعت بهبود یافت و یک درمان هشت هفته‌ای با قطره‌های سرکوب‌کننده سیستم ایمنی برای جلوگیری از رد ایمپلنت کافی بود. در پیوند قرنیه مرسوم، دارو باید چندین سال مصرف شود. بیماران به مدت دو سال تحت نظر بودند و هیچ عارضه ای در این مدت مشاهده نشد.

دانشمندان دریافتند که استفاده از این قرنیه‌ها سبب بهبود بیماران دچار بیمارهای قرنیه درست مانند کسانی می‌شود که قرنیه پیوند داده‌اند، بعد از انجام این پژوهش علمی، همۀ 14 نفری که دچار نابینایی بودند، بینایی کامل خود را بازیافتند، در میان این بیماران، افرادی وجود داشتند که سطحی بیماری آن‌ها 20 از 20 نمره ضعیفی بود! 

البته برای تعمیم نتایج این تحقیق علمی به کل جامعه، محققان هنوز باید یک مطالعه بالینی بزرگ‌تر را نیز انجان دهند، محققان این پروژه اعلام کردند که سعی دارند تا اثر درمانی روش مذکور بر سایر بیماری‌های چشمی را نیز بررسی کنند. 

مهرداد رفعت، محقق و کارآفرین طراحی و توسعه ایمپلنت ها در اطلاعیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: ما تلاش های قابل توجهی انجام داده ایم تا اطمینان حاصل کنیم که اختراع ما به طور گسترده در دسترس و مقرون به صرفه برای همه است و فقط ثروتمندان از آن بهره‌مند نمی‌شوند، تحقق این مسئله کمک خواهد کرد محصول جدید این شرکت در نقاط مختلف جهان قابل استفاده باشد.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهرا وجدانی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز