حاشیه نویسی نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۲

۱۴۰۱/۰۶/۰۷ - ۰۱:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۹۷۱۷
حاشیه نویسی نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۲
نمایشگاه فارمکس در حالی از یکم تا چهارم شهریور در ایران مال برگزار شد که برخی انتقادات به نحوه برگزاری این نمایشگاه وجود دارد

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ برخی از این انتقادات به صورت خلاصه به این شرح است:

۱- عدم حضور مسئولان ارشد سازمان غذا و دارو:
نمایشگاه فارمکس در حالی برگزار شد که هیچیک از مقام‌های ارشد سازمان غذا و دارو در آن حضور نیافتند و این شائبه تقویت شد که سازمان غذا و دارو این نمایشگاه را به رسمیت نشناخته است. با توجه به اینکه بسیاری از امور صنعت داروسازی مربوط به سازمان غذا و دارو است، عدم حضور مسوولان این سازمان در نمایشگاه فارمکس به هر دلیلی که باشد، یک نقطه ضعف بزرگ برای این نمایشگاه محسوب می‌شود. البته برگزارکنندگان فارمکس تلاش کردند با دعوت از مسوولان وزارت صمت این ضعف را جبران کنند، با این حال بر همگان مشخص است که وزارت صمت دخالت اندکی در صنعت داروسازی دارد و اغلب امور این صنعت مربوط به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو است.
۲- موقعیت نامناسب و زمان غیراستاندارد
هرچند ایران مال یکی از بزرگترین مراکز خرید در منطقه و جهان است و مرکز نمایشگاهی مجهز و مناسبی هم دارد، اما به دلیل موقعیت مکانی، شاید چندان برای برگزاری نمایشگاه‌های تخصصی مناسب نباشد و دسترسی به آن هم با توجه به نبود ایستگاه مترو در نزدیکی آن و فاصله زیاد با مرکز شهر، دشوار باشد. بگذریم از اینکه برخی قبلا مدعی بودند تنها سایت استاندارد برگزاری نمایشگاه در تهران، محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران است و هر نمایشگاهی خارج از این محل برگزار شود، استاندارد نیست! همچنین تقریبا همه نمایشگاه‌های دارویی معتبر جهان طی سه روز برگزار می‌شوند، اما فارمکس به صورت چهار روزه برگزار شد. همچنین نزدیک بودن برگزاری نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۲ با نمایشگاه ایران فارما نیز نقطه ضعف دیگری برای این نمایشگاه محسوب می‌شود چرا که معمولا نمایشگاه‌های اینچنینی با فاصله زمانی مناسبی از هم برگزار می‌شوند.
۳- ضعف در ثبت‌نام بازدیدکنندگان
با وجودی که کانتری برای ثبت‌نام از بازدیدکنندگان از نمایشگاه فارمکس وجود داشت و دستگاهی هم برای ثبت‌نام و دریافت کار به صورت خودکار تعبیه شده بود، اما افراد می‌توانستند بدون ثبت‌نام هم وارد نمایشگاه شوند که این ضعف باعث شد آمار بازدیدکنندگان از نمایشگاه به درستی مشخص نشود و همچنین باعث شد افراد عادی و بدون ارتباط با صنعت داروسازی نیز از نمایشگاه بازدید کنند که عملا فایده‌ای برای شرکت‌ها نخواهد داشت.
۴- عدم حضور بسیاری از غول‌های داروسازی
با وجود حضور برخی از شرکت‌های بزرگ داروسازی در نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۲ (آن هم عمدتا حوزه تولید مواد اولیه دارویی)، اما بسیاری از دیگر شرکت‌های بزرگ داروسازی و حتی شرکت‌های کوچک و متوسط داروسازی در این نمایشگاه حضور نداشتند که این موضوع می‌تواند به عنوان نقطه ضعفی برای نمایشگاه فارمکس به حساب بیاید. به طور کلی می‌توان گفت که بخش زیادی از ظرفیت صنعت داروسازی کشور در نمایشگاه فارمکس حضور نداشت.
۵- حضور نداشتن مقام‌های بلندپایه خارجی
با توجه به اینکه توسعه صادرات جزو شعار‌های اصلی فعالان صنعت داروسازی کشور محسوب می‌شود، انتظار می‌رود که در رویداد‌های نمایشگاهی حوزه داروسازی حتما دستکم یک مقام ارشد خارجی نیز حضور داشته باشد تا بتوان به آن رویداد عنوان بین‌المللی اطلاق کرد و امیدی به توسعه صادرات داشت. با این وجود در نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۲ خبری از حضور مقام‌های ارشد خارجی نبود.
۶- نبود نشست خبری در حاشیه نمایشگاه
در حاشیه نمایشگاه‌های تخصصی معمولا نشست‌هایی خبری با رسانه‌ها درباره موضوعات مختلف برگزار می‌شود، اما در نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۲ خبری از این نشست‌ها نبود، در حالی که مثلا سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، شیمیایی و بسته‌بندی دارویی می‌توانست از این فرصت برای بیان مشکلات و مسائل خود استفاده کند.
ایرادات دیگری هم به شیوه برگزاری نمایشگاه فارمکس ۲۰۲۲ وارد است که در گزارش‌های بعدی به آن‌ها خواهیم پرداخت.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز