حداکثر میزان استفادۀ مجاز نمک در غذا چقدر است؟

۱۴۰۱/۰۶/۰۷ - ۰۱:۴۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۹۷۵۰
حداکثر میزان استفادۀ مجاز نمک در غذا چقدر است؟
بر اساس سازمان بهداشت جهانی، اگر مردم فقط روزی 1 گرم نمک کمتر مصرف کنند جلوی 9 میلیون سکته مغزی و قلبی در سال گرفته خواهد شد.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ می دانیم که مصرف بیش از حد نمک فشار خون را افزایش می دهد که به نوبه خود می تواند منجر به مشکلات قلبی عروقی شود. یک مطالعه جدید اکنون این رابطه را به عنوان یک پیام بهداشت عمومی با عبارات واضح و واضح تعیین کرده است.

با نگاهی به داده‌های بهداشتی بزرگسالان در چین، نویسندگان مطالعه تخمین می‌زنند که کاهش تنها 1 گرم نمک مصرفی روزانه برای جلوگیری از 9 میلیون مورد سکته مغزی و حمله قلبی از هم اکنون تا سال 2030 کافی است.

با توجه به احتمال مرگ 4 میلیون مورد از این موارد، چنین اقدام ساده ای می تواند جان افراد زیادی را نجات دهد.

در چین، میانگین مصرف روزانه نمک 11 گرم است که بسیار بالاتر از 5 گرم توصیه شده توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO). محققان آخرین آمار را در مورد اندازه جمعیت، مصرف نمک، فشار خون و نرخ بیماری جمع آوری کردند.

محققان در مقاله منتشر شده خود می نویسند: "تخمین های قبلی از تاثیر کاهش مصرف نمک بر سلامتی در چین از منابع داده منسوخ یا غیرقابل اعتماد استفاده می کرد و تاثیر طولانی تر کاهش نمک بر فشار خون در طی چندین سال را در نظر نمی گرفت."

این تیم علاوه بر کاهش یک گرم، دو سناریو دیگر را بررسی کرد: کاهش 3.2 گرم در روز (30 درصد کاهش نسبت به میانگین) تا سال 2025، و کاهش مصرف نمک به 5 گرم در روز توصیه شده تا سال 2030.

اگر این اهداف مورد اصابت قرار گیرند، به دلیل کاهش تخمینی فشار خون سیستولیک، می‌توان تا دو برابر بیشتر از مرگ‌های مرتبط با بیماری‌های قلبی عروقی جلوگیری کرد.

با این حال، محققان تاکید می‌کنند که کاهش باید طی چندین سال ثابت باشد. برنامه‌های آموزشی که در مدارس چین اجرا می‌شوند نشان می‌دهند که رسیدن به این هدف ۱ گرم در روز برای اکثر مردم چندان دشوار نیست.

محققان می نویسند: «سایر کارآزمایی ها، روی جایگزین های نمک کم سدیم با پتاسیم بالا، آموزش بهداشت به آشپزهای خانگی و مداخلات رستورانی در حال انجام هستند یا اخیراً تکمیل شده اند، که برخی از آنها قبلاً نتایج امیدوارکننده ای را نشان داده اند.

بیماری های قلبی عروقی عامل 40 درصد مرگ و میر در چین است که شهرنشینی و افزایش مصرف غذاهای فرآوری شده و غذای آماده یکی از اصلی ترین عوامل موثر در این امر است.

در حالی که نویسندگان این مطالعه فقط به کاهش بالقوه در موارد بیماری قلبی عروقی نگاه کردند، آنها پیشنهاد کردند که کاهش مصرف نمک فواید متعدد دیگری نیز دارد. نمک زیاد نیز با انواع خاصی از سرطان ها و مشکلات کلیوی مرتبط است.

دولت چین کمپین چین سالم 2030 را راه اندازی کرده است تا بتواند به هدف خود یعنی مصرف روزانه تنها 5 گرم نمک دست یابد. این کار با جمعیت 1.4 میلیارد نفری آسان نخواهد بود، اما اعداد تولید شده در این مطالعه قانع کننده هستند.

انتهای پیام/

 

خبرنگار: زهرا وجدانی 

نظر شما