طراحی غشاء همودیالیز موجود در دستگاه همودیالیز در دانشگاه امیرکبیر

۱۴۰۱/۰۶/۲۳ - ۰۹:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۷۰۲۲
طراحی غشاء همودیالیز موجود در دستگاه همودیالیز در دانشگاه امیرکبیر
محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند غشاء همودیالیزی طراحی کنند که مدت دیالیز را کوتاه‌تر می کند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ آریان اخلاصی دانش آموخته این دانشگاه و مجری طرح «تهیه و مشخصه‌یابی غشاء نانوالیاف کامپوزیتی بر پایه پلی‌آکریلونیتریل برای حذف سموم اورمیک» گفت: طولانی، گران و ناخوشایند بودن فرایند همودیالیز برای بیماران با نارسایی کلیوی دلیل اجرای این طرح بود .
وی افزود: چراکه غشا‌های همودیالیز متداول تجاری تنها بر مبنای دو پدیده دیرینه شامل انتشار و همرفت بنا شده‌اند. از این رو طرح را در دانشگاه با هدف کوتاه کردن مدت زمان همودیالیز و همچنین افزایش بازدهی فرایند با بهره‌گیری از پدیده جذب اجرایی کردیم.
این محقق افزود: نتایج حاصل از این طرح، کاملاً با اهداف از پیش تعیین‌شده مطابقت داشت و می‌تواند در ارتقاء فرایند همودیالیز و همچنین مرز‌های دانش در زمینه دیالیز نقش بسزایی ایفا کند.
وی اضافه کرد: در ابتدا با فرایند الکتروریسی، غشاء نانوالیاف خالص بر پایه پلیمر پلی‌آکریلونیتریل را تهیه و در ادامه نانوجاذب‌های هالوزیت را بر روی نانوالیاف موجود در غشاء پراکنده کردیم. در نهایت با آزمون‌های مشخصه‌یابی، غشاء نانوالیاف کامپوزیتی نهایی را ارزیابی کردیم.
آقای اخلاصی گفت: نتیجه نهایی این طرح می‌تواند به‌صورت مستقیم در صنعت پزشکی و همچنین به‌صورت غیرمستقیم در سیستم‌های تصفیه آب استفاده شود.
وی ادامه داد: این طرح می‌تواند با اندکی تغییر در مواد مورد استفاده دشبکه های تصفیه آب در مناطق کم برخوردار از آب آشامیدنی نیز مورد استفاده قرار گیرد.
دانش آموخته دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: کوتاه شدن مدت زمان و همچنین افزایش بازدهی فرایند همودیالیز از مزیت‌های این طرح به شمار می‌رود.

اساتید راهنمای این طرح دکتر عاطفه سلوک، دکتر معصومه حق‌بین نظرپاک، دکتر پوریا پاس‌بخش و استاد مشاور، دکتر مهوش شکراالهی هستند.

انتهای پیام/

نظر شما