گیاه رازک برای تولید داروهای پزشکی

۱۴۰۱/۰۶/۲۲ - ۱۹:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۷۰۲۳
گیاه رازک برای تولید داروهای پزشکی
یک شرکت دانش بنیان موفق شده است محصولات مختلفی را با استفاده از گیاه رازک به تولید برساند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ شرکت‌های دانش‌بنیان تولید گیاهان دارویی با فرآوری مواد خام و عصاره‌گیری توانسته‌اند محصولات دارویی متنوعی را به بازار داخلی و بین‌المللی عرضه کنند.

 
گیاه رازک یکی از گیاهانی به شمار می‌رود که خواص دارویی آن، برای شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق شناخته شده است. فرآورده دارویی رازک تولید شده توسط یک شرکت دانش بنیان به کارخانه‌های تولید ماءالشعیر و تولید دارو عرضه می‌شود. از این گیاه برای طعم بخشی به نوشیدنی ماءالشعیر استفاده می‌شود. همچنین از آن در تولید دارو‌های آرام‌بخش خواب‌آور و دارو‌های هورمونی بهره برده می‌شود.
 
گونه‌های جنگلی و بومی رازک در کشور توسط شرکت، جمع آوری و طی یک فرآیند تحقیقاتی ۱۵ ساله به گیاه اهلی و تولیدی در مقیاس بالا تبدیل شد. یکی دیگر از محصولات این مجموعه دانش‌بنیان، تولید یک پماد مورد استفاده در سوختگی و التهابات پوستی موضعی است. این دارو در بخش سوختگی بیمارستان سینا به صورت بالینی به کار گرفته شد و نتایج رضایت بخش آن، راه را برای اخذ مجوز و تولید انبوه آن هموار کرد.
 
پماد گیاهی آنتی هموروئید، دیگر قلم موجود در سبد محصولات گیاهی این شرکت دانش بنیان است که مسیر آن از مرحله تولید آزمایشی و محدود به سمت تولید در مقیاس وسیع، هموار شد. این شرکت دانش‌بنیان همچنین طی قرارادی با جهاد کشاورزی استان آذربایجان غربی، بذر و نهال گیاهان دارویی مانند آویشن، رزماری، لاوان و سنبل‌الطیب را تولید و جهت کاشت در مزارع استان به کشاورزان تحویل می‌دهد.
 
در حال حاضر شرکت‌های خلاق و دانش‌بنیان، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، در حوزه صنعت گیاهان دارویی و فرآورده‌های سنتی مشغول به فعالیت هستند. کشور ما یکی از صادرکنندگان گیاه دارویی در جهان است.
 
با توجه به این که ایران، از منابع طبیعی و گیاهان دارویی قابل توجهی برخوردار است، تکمیل زنجیره ارزش در این حوزه می‌تواند، به ثروت آفرینی قابل توجهی منتهی شود. معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با ایجاد ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی، یک تلاش ملی را در این حوزه سازمان‌دهی کرد.

انتهای پیام/

نظر شما