تولید قفس پرورش ماهی با قدرت دوام در طول موج بالا که می‌تواند به تامین امنیت غذایی دریایی کمک کند

۱۴۰۱/۰۶/۲۳ - ۲۰:۳۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۷۳۲۲
تولید قفس پرورش ماهی با قدرت دوام در طول موج بالا که می‌تواند به تامین امنیت غذایی دریایی کمک کند
محققان در یک شرکت دانش بنیان قفس‌های پرورش ماهی با قدرت دوام در طول موج بالا طراحی کرده و ساخته اند که می‌تواند به تامین امنیت غذایی دریایی کمک کند.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان گفت: با آغاز روند مطالعات و بازدید‌های مزارع موجود و تحلیل کارایی اجزا قفس به این نتیجه رسیدیم که نیاز امروز صنعت آبزی‌پروری علاوه بر ساخت قفس، تجهیزات عملیاتی مورد نیاز در مزارع پرورش ماهی است.

رامتین نوروزی با بیان اینکه در همین راستا قفس‌های شناور و مغروق پرورش ماهی همچون براکت سه کاناله تزریقی را طراحی کردیم، افزود: برای ساخت این قفس‌ها آزمایش های مختلفی همچون «تست تحت شرایط باد و موج توأمان»، «تست در آزمایشگاه ملی دریایی ایران»، «تست در شرایط معادل جریان یک متر بر ثانیه و موج با ارتفاع ۳.۵ متر توأمان» را انجام دادیم که خوشبختانه با موفقیت انجام شد.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تاکید کرد: پرورش ماهی در قفس یکی از روش‌های متراکم پرورش ماهی است که علاوه بر امکان تراکم بسیار بالا، هزینه سرمایه گذاری پایین‌تری در مقایسه با سایر روش‌های متراکم را دارد که با مصرف بسیار پایین آب شیرین (نزدیک به صفر) و امکان استفاده از محیط طبیعی دریا برای رشد و نمو بهینه ماهیان را فراهم می‌آورد.

نوروزی گفت : با استفاده از این قفس ها، خدمات تصفیه آب، اکسیژن رسانی، کنترل کیفیت و کنترل دما رایگان انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به محیط مناسب پرورش، رشد ماهیان بیشتر می‌شود و کیفیت محصولات تولیدی در مقایسه با سایر روش‌های مشابه پرورش، بهتر خواهد بود، افزود : ایران با دارا بودن خطوط ساحلی طولانی در شمال و جنوب، امکان تولید سالیانه حدود یک میلیون تن ماهی از طریق پرورش در قفس‌های دریایی را دارد که این موضوع می‌تواند به تأمین امنیت غذایی، توسعه مناطق ساحلی و مرزی، توسعه اشتغال پایدار و توسعه اقتصادی کشور کمک کند.

نوروزی با بیان اینکه قفس‌های ساخته شده در این شرکت تاکنون در بوشهر و هرمزگان مورد استفاده قرار گرفته و اکنون در قشم و بندرعباس دو پروژه در دست اجراست، گفت: ماهی «صبیتی» و «سی باس» از جمله ماهی‌های جنوبی و قزل آلا ماهی در شمال ایران با این قفس پرورش داده شده اند.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با بیان اینکه هر قفس ظرفیت پرورش ۱۲۵ تن ماهی را دارد و تا طول و ارتفاع موج ۶ متر دوام می‌آورد، افزود: بنا داریم پروژه را گسترش دهیم به طوریکه این قفس‌ها تا طول و ارتفاع موج ۱۰-۱۲ متر دوام بیاورند که این موضوع نیازمند حمایت‌های دولتی است.

وی با بیان اینکه ۸۰-۸۵ درصد متریال استفاده شده در این قفس ایرانی بوده و نسبت به نمونه‌های خارجی از قیمت پائینی برخوردار است، عنوان کرد: ما می‌توانیم این محصول را به کشور‌های حاشیه خلیج فارس، لبنان و سوریه صادر کنیم.

وی افزود : در این شرکت روند مطالعات در زمینه تور شور آغاز شده و در مرحله ساخت نمونه‌های اولیه برای تست آزمایشگاهی قرار دارد.

نوروزی افزود: علاوه بر محصولاتی که در این شرکت در راستای پرورش ماهی در قفس به تولید رساندیم، می‌توانیم به اجزا مورد نیاز برای عملیاتی شدن مزارع پرورش ماهی در قفس، شناور‌های عملیاتی و بارج‌های نظارتی اشاره کنیم که مطالعه، طراحی و ساخت این محصولات در برنامه پیش روی شرکت قرار دارد.

وی افزود: با توجه به وجود ظرفیت‌های بسیار خوب برای ساخت شناور در کشور، امید است در آینده نزدیک شاهد تولید این محصولات با طراحی تخصصی برای خدمت‌رسانی در صنعت پرورش ماهی در قفس و با قیمت مناسب باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز