اجرای قرارداد نمک زدایی ۵۰ هزار بشکه‌ای نفت در میدان نفتی یادآوران

۱۴۰۱/۰۶/۲۶ - ۲۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۸۳۳۱
اجرای قرارداد نمک زدایی ۵۰ هزار بشکه‌ای نفت در میدان نفتی یادآوران
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی از توسعه همکاری‌های این سازمان با بخش صنعت خبر داد و گفت: پس از پیگیری‌های انجام شده موفق به انعقاد قرارداد نمک زدایی ۵۰ هزار بشکه‌ای در میدان نفتی یادآوران با وزارت نفت شدیم که اکنون در حال اجرایی شدن است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری برنا؛ محمدرضاپورعابدین با بیان اینکه، این سازمان به عنوان نهادی که یکی از وظایف اصلی آن پیگیری و فعالیت در پژوهش‌های کاربردی در چهار حوزه فنی و مهندسی، کشاورزی و منابع‌طبیعی، پزشکی و حوزه علوم انسانی است، افزود: جهاد دانشگاهی همواره سعی داشته است که فعالیت‌های خود را در جهت حل نیاز‌ها و چالش‌هایی که در سطح جامعه وجود دارد، معطوف کند.

وی با بیان اینکه، در حوزه فنی مهندسی جهاد دانشگاهی بیشتر متمرکز بر حوزه نفت، گاز و پتروشیمی به عنوان یک صنعت پیشران بوده است، گفت: ما در طول سال‌های اخیر سعی کردیم در این زمینه اقدامات مناسبی داشته باشیم.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، ساخت مته‌های حفاری، دکل‌های حفاری، پمپ‌های درون چاهی، مواد شیمیایی پرمصرف و سایر تجهیزاتی را که در صنایع پتروشیمی، نفت و گاز کاربرد دارد، از آن جمله نام برد.
پورعابدین درخصوص اینکه آیا تعامل با وزارتخانه‌ها مثل نفت برای استفاده از محصولات بومی سازی شده توسط جهاد دانشگاهی ایجاد شده است یا خیر، به برگزاری نمایشگاهی از سوی جهاد دانشگاهی در دیماه سال گذشته در بوستان گفتگو و بازدید مسئولان وزارت نفت از این نمایشگاه اشاره کرد و گفت: در این نمایشگاه توافق‌نامه و قرارداد‌های خوبی در حوزه نفت به امضا رسید که از جمله آن‌ها نمک زدایی از نفت خام است.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با اشاره به اینکه، نمک زدایی از نفت خام به روش‌های مختلف و با دستگاه‌های مختلف خارجی انجام می‌شود، گفت: روش جهاد دانشگاهی به طور کامل بومی و با استفاده از تجهیزات ایرانی است و این قرارداد به شکلی است که در بین میادین مختلف نفتی این تکنولوژی قابل استفاده است.
وی همچنین گفت: قرارداد‌هایی که در گذشته با وزارت نفت داشته ایم سعی کردیم آنهارا فعال کنیم مانند نسل جدید مته‌های حفاری پی دی سی، به طوری که بر اساس یک قرارداد باید ۸۳۰ مته را که کار‌های پژوهشی آن‌ها انجام شده است پس از تست‌های نهایی لازم به تولید انبوه رسانده و در ۹ سایت تحویل این وزارتخانه دهیم.
مدیر پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در ادامه درخصوص سیستم رانش قطار ملی در این سازمان گفت: ما درحال حاضر امکان تولید ۱۱۳ رام قطار ۷ یا ۸ واگنه را داریم.
پورعابدین درارتباط با وضعیت قطار ملی به عنوان یکی از طرح‌های کلان کشور افزود : اخیرا آخرین تست‌های سیر قطار ملی شامل سیستم رانش، ترمز و عملکرد آن‌ها برای تامین شرایط ایمنی، سرعت گیری افزایش و کاهش سرعت، حداکثر سرعت قطار براساس استاندارد‌های ایمنی و حفاظت قطار و خط برای هر یک از زیر بخش‌های قطار صورت گرفته است.
وی با بیان اینکه همه تست‌های قطار ملی، مطابق با استاندارد بین‌المللی و الزامات و محدودیت‌های کارفرما انجام می‌شود، گفت: کارفرمای این طرح شرکت متروی تهران و حومه است که از ناظر خارجی را برای صحه گذاری و دریافت تاییدیه استفاده می‌کند که پس از دریافت تاییدیه از ناظر خارجی، قطار اجازه مسافر گیری خواهد داشت و می‌تواند در خطوط مترو مورد استفاده قرار بگیرد.
پورعابدین همچنین با اشاره به پیشنهاد برای ساخت ۱۱۳ واگن (۱۵ رام قطار ۷ واگنه و یک رام قطار ۸ واگنه) در بازه زمانی ۱۶ تا ۱۸ ماه افزود : در این قرارداد پس از ۹ ماه نخست که تمهیدات تولید انبوه فراهم می‌شود جهاد از توانایی تولید و تحویل سیستم رانش ۳ رام قطار را در هر ۳ ماه دارد.
وی با اشاره به اینکه، هم اکنون قطار‌های مورد استفاده در خطوط مترو تهران رام قطار‌های ۷ واگنه است افزود: برخی خطوط شلوغ مترو نیازمند قطار‌های ۸ واگنه است که جهاد با انعقاد قراردادی با شرکت مترو قصد ساخت آن را دارد.
جهاددانشگاهی در حوزه پزشکی، کشاورزی و علوم اجتماعی اقدامات موثری داشته است
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی همچنین تصریح کرد: در حوزه پزشکی نیز سعی کردیم در بخش سلول درمانی، ژن درمانی و پزشکی مبتنی برفرد خروجی‌های مناسبی داشته باشیم.
وی در خصوص اقدامات جهاد دانشگاهی در حوزه کشاورزی نیز گفت :  در کنار اقدامات بسیار خوب در حوزه اصلاح نژاد دام، بحث امنیت غذایی نیز به عنوان یکی از اهداف اصلی جهاد دانشگاهی مطرح بوده است که حوزه بذور هیبریدی، پرورش ماهی در قفس، گیاهان دارویی و آفت‌کش‌های گیاهی را شامل می‌شود.
پورعابدین با اشاره به فعالیت‌های جهاد دانشگاهی در حوزه علوم اجتماعی نیز افزود : جهاد در حوزه علوم اجتماعی نیز مسائلی همچون آسیب‌ها اجتماعی، گسست نسلی، حاشیه نشینی و توانمند سازی مناطقی که از نظر اجتماعی داری وضعیت مطلوبی نیستند و همچنین مسائل حوزه دانش بنیان را مد نظر قرار داده است و نتایج اقدامات خود را برای سیاست‌گذاری‌ها و برنامه ریزی‌های آینده در اختیار مدیران قرار می‌دهد.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در ادامه با تاکید بر اینکه ، در دولت سیزدهم، به دلیل وجود تحریم‌های ظالمانه دشمنان توجه به توان فناوران داخلی بیشتر شده است افزود : ما در جهاد دانشگاهی در حالی که تحریم‌ها را برای کشورمان یک مسئله می‌دانیم و امیدواریم به بهترین شکل این مشکل رفع شود، اما همیشه نگران هستیم اگر تحریم‌ها برداشته شود به راحتی بازار‌های خودمان را در اختیار خارجی‌ها قرار دهیم و دوباره برای تامین نیازمندی‌های ریز و درشت کشور چشم به خارجی‌ها داشته باشیم.
پورعابدین تاکیدکرد:اگر تحریم‌ها برداشته شود و قرار باشد وارداتی از کشور‌های خارجی داشته باشیم این مهم باید به شرط انتقال تکنولوژی از این کشور‌ها باشد.
وی گفت:آیت الله رییسی به عنوان رییس جمهور نیز در سالگرد تشکیل جهاد دانشگاهی تاکید کردند که ما ابتدا باید نیاز‌های داخل کشور را بواسطه تولیدکنندگان داخلی تامین کنیم و اگر می‌خواهیم به سمت خارجی هابرویم باید به شرط انتقال فناوری باشد و جهاد دانشگاهی وظیفه اش این است که در انتقال فناوری نقش ایفا کند که ما به راحتی بازار را در اختیار خارجی‌ها قرار ندهیم.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی با اشاره به نام گذاری امسال تحت عنوان"تولید، دانش بنیان و اشتغال آفرینی" از سوی رهبر معظم انقلاب گفت: تصور می‌کنم یک بستر بسیار مناسبی برای حرکت هرچه بیشتر به حوزه تحقیقات و فناوری فراهم شده است و امیدواریم مراکز تحقیقات و پژوهشی به خوبی بتوانند به نیاز‌های فناورنه کشور پاسخ دهند.
وی با تاکید براینکه، مدیران اجرایی بخش‌های مختلف نیز باید مقداری ریسک محصولات فناورانه بومی سازی شده باراول و جدید را بپذیرند گفت: در کشورمان جوانان متخصص و تحصیل کرده‌ای بسیار توانمندی وجوددارند که اگر به آن‌ها توجه و اعتماد شود بسیاری از نیاز‌های کشورمان را می‌توانند تامین کنند.
مدیران ریسک پذیر در موفقیت جهاد دانشگاهی نقش موثری داشته اند
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی می‌گوید: وجود مدیران ریسک پذیر در صنعت کشور که حاضر شدند به فناوران و پژوهشگران جهاد دانشگاهی اعتماد کنند در موفقیت این سازمان نقش بسیار موثری داشته است.
بنا بر اعلام روابط عمومی جهاددانشگاهی، پورعابدین در ادامه شکل گیری محصولات فناورانه در کشور را تنها در گرو ایجاد فضای حمایتی از پژوهشگران و نخبگان فعال در مراکز علمی و دانش بنیان‌های کشور دانست و یادآور شد: تمام شرکت‌های موفق دنیا هم به طورحتم در ابتدای راه وضعیت فعلی را نداشتند بلکه فضایی برای آن‌ها ایجاد شده است که خود را ثابت کنند.
معاون پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی در ادامه افزود : در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد از فرستنده‌های مخابراتی مورد استفاده در صدای جمهوری اسلامی ساخته فناوران جهاد دانشگاهی است، چراکه صداسیما به جهاد دانشگاهی اعتماد کرد و این اعتماد باعث شد که ایران در حال حاضر به همت جهاد دانشگاهی جزو ششمین سازنده فرستنده در دنیا مطرح شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز