جهاد دانشگاهی از راهکارهای اساسی اقتصاد دانش‌بنیان است

۱۴۰۱/۰۶/۲۹ - ۱۵:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۹۴۰۸
جهاد دانشگاهی از راهکارهای اساسی اقتصاد دانش‌بنیان است
رییس جهاددانشگاهی با حضور در سازمان جهاددانشگاهی یزد فعالیت این نهاد را از راهکارهای اساسی اقتصاد دانش‌بنیان در کشور خواند.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ دکتر روح‌الله دهقانی فیروزآبادی صبح امروز سه‌شنبه ۲۹ شهریورماه در مراسم تودیع و معارفه رئیس جهاددانشگاهی استان یزد از «فاطمه سعادتجو» رییس سابق این واحد به‌عنوان انسانی خودساخته و زحمت‌کش یادکرد و گفت: ایشان در بازه زمانی بسیار دشوار و سخت شرایط کرونایی مدیریت این نهاد در استان یزد به‌خوبی برعهده‌گرفته و مدیریت کردند.
رئیس جهاددانشگاهی که روز گذشته به‌عنوان سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منصوب شد، «محمدرضا دهقانی» رئیس جدید جهاددانشگاهی یزد را نیز از جهادگران خوب استان خواند که به پیشنهاد ریاست سابق این سازمان در استان برای مدیریت این جهاددانشگاهی انتخاب شد و فردی خوش‌سیرت، خوش‌فکر و خوش‌ توان است که امیدواریم در فعالیت‌های خود موفق باشد.
دهقانی فیروزآبادی در بخشی از سخنانش خاطرنشان کرد: نگرش اصلی در سازمان جهاددانشگاهی به روسای استان‌ها این‌گونه است که ما در هر استان یک نفر به‌عنوان رییس سازمان داریم که تمام بخش‌های مرتبط با هماهنگی و مدیریت عالی وی اداره می‌شود و این فرد نه به‌عنوان رییس جهاددانشگاهی استان بلکه رییس جهاددانشگاهی در آن استان است به‌ عبارتی تمام توان رییس جهاددانشگاهی کشور را برای مدیریت خود در استان در اختیار خواهد داشت و باید از تمام توان کشوری جهاددانشگاهی برای ارتقای جایگاه این نهاد انقلابی بهره بگیرد.
وی ابراز امیدواری کرد با اهتمام به چنین نگرشی بدنه‌ی جهاددانشگاهی استان یزد که تاکنون همواره خاص بوده، طی چند سال آینده در بین واحدهای این نهاد بدرخشد.
در این نشست «فاطمه سعادتجو» رییس سابق جهاددانشگاهی یزد نیز ضمن تبریک سمت جدید دکتر دهقانی رئیس جهاد کشور به‌عنوان سرپرست جدید معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، از این‌که دوران سخت بحران کرونا در کشور پشت سر گذاشته شده، ابراز خرسندی کرد و برای دهقانی رییس جدید سازمان جهاددانشگاهی استان یزد آرزوی توفیق کرد.

جهاددانشگاهی از راهکارهای اساسی اقتصاد دانش‌بنیان است
رئیس جهاددانشگاهی در دیدار با پژوهشگران و اعضای سازمان جهاددانشگاهی استان یزد نیز با اشاره به اتصال منظم تمام اجزاء زیست‌بوم فناوری کشور، ضمن مخالفت ارتباط مستقیم صنعت و دانشگاه، بر ضرورت واسط‌ه‌هایی مانند شرکت‌های دانش‌بنیان و جهاددانشگاهی بین این دو بخش تأکید کرد.
دکتر دهقانی فیروزآبادی اظهار کرد: باور ما این است که جهاددانشگاهی یک‌نهاد اصیل انقلابی است که قبل از این‌که در دانشگاه‌های کشور بحث ارتباط حوزه علم و صنعت مطرح شود، با این مأموریت ویژه شکل گرفت تا واسطی بین علم و فرهنگ با صنعت و اقتصاد کشور باشد.
وی جهاددانشگاهی را زیست‌بوم نوآوری نخبگان ایران خواند و با اشاره به تأمین زیرساخت‌های این مهم از سوی جهاددانشگاهی قبل از پایه‌ریزی این زیرساخت‌ها از سوی مدیران و دلسوزان کشور در این سال‌ها، گفت: انتظار می‌رفت که با توجه به‌سرعت گرفتن توسعه دانش و رشد فناوری‌ها و اهتمام بیشتر به این حوزه در مناسبات جهانی طی دهه‌های اخیر، جهاددانشگاهی به‌عنوان رابط بین علم و جامعه پیشتازتر از سایر بخش‌ها باشد ولی بنا به هر دلیلی اعم از کم‌توجهی مسئولان یا خضوع مدیران جهاددانشگاهی، این اتفاق در سال‌های گذشته نیفتاده است لذا تأکیدداریم که به‌عنوان پیش‌قراول تأثیرگذاری در جامعه و حوزه علم و فناوری باید به جایگاه گذشته و بلکه جایگاهی به‌مراتب بالاتر دست‌یابیم.
دکتر دهقانی فیروزآبادی تأکید کرد: جهاددانشگاهی باید دوباره به ساحتی بازگردد که نخبگان و نوآوران کشور بتوانند در این محیط زندگی و برای رشد و توسعه کشور تلاش کنند و در این مسیر باید تمام عزم و جزم خود را به‌کارگیریم تا جهاددانشگاهی به جایگاه رفیع خود دست یابد.
وی عنوان کرد: اگر مدیران و بدنه جهاددانشگاهی با مدل‌هایی که برای تحول جهاد تعریف‌شده ازجمله تعریف نظاماتی متناسب با ساختارها و ظرفیت‌های هر استان که با اجرای آن‌همه کارکنان و همکاران جهاددانشگاهی از تلاش‌های این نهاد در منافع و دستاوردها مستقیماً منتفع خواهند شد، پیش برود این هدف دست‌یافتنی خواهد بود.
رئیس جهاددانشگاهی اظهار کرد: این‌که به جهاددانشگاهی باور دارم تنها یک حرف نیست بلکه آن را از مهم‌ترین راهکارهای اساسی اقتصاد دانش‌بنیان کشور می‌دانیم چراکه با زیست و بوم ما نیز همزیستی دارد لذا تأکیدداریم این نهاد باید به جایگاه موردتوجه رهبر معظم انقلاب برسد.
سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در بخش دیگری از سخنانش بابیان این‌که در زیست‌بوم فناوری کشور اجزا زیادی اعم از پارک‌ها، مراکز رشد،شتاب‌دهنده و صنایع و دیگر بخش‌ها فعالیت دارند، اولین اقدام را اتصال منظم آن‌ها به یکدیگر برای رقم خوردن اتفاقی خوب در این حوزه دانست.

وی بابیان این‌که مخالف ارتباط مستقیم صنعت و دانشگاه هستیم، جنس این دو بخش را متفاوت از یکدیگر خواند و تصریح کرد: صنعت دارای جنسی سخت است و در آن زمان، کیفیت و قیمت مهم است ولی دانشگاه برخلاف صنعت دارای جنسی نرم و ناملموس با دغدغه‌های صنعتگران است لذا وصل کردن مستقیم این دو هم باعث نارضایتی امروز صنعت از دانشگاه شده و هم دانشگاه را دچار نوعی احساس درک نشدن از سوی صنعت کرده است.
وی بر حضور شرکت‌های دانش‌بنیان و جهاددانشگاهی به‌عنوان واسط بین دانشگاه و صنعت برای رفع این مشکل تأکید کرد و گفت: مسائل صنعت باید به دانش‌بنیان‌ها و جهاددانشگاهی معرفی شود و سپس این مسائل از سوی این واسطه‌ها برای دانشگاه تعریف شود چراکه نوع طرح مسئله‌ای که جهاددانشگاهی برای دانشگاه تعریف خواهد کرد متفاوت از طرح مستقیم آن از سوی صنعت به دانشگاه خواهد بود.
دکتر دهقانی فیروزآبادی یکی از مشکلات امروز کشور را درست تبیین نشدن نیاز جامعه به دانشگاه برای رفع آن‌ها دانست و گفت: جهاددانشگاهی یک نقش فرابنیانی دارد به عبارتی هم می‌تواند محملی برای صنعت و هم محملی برای ساماندهی شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.
این مسئول در پایان جهاددانشگاهی را حلال مسائل بزرگ کشور خواند و گفت: جهاددانشگاهی با تشکیل شبکه‌ای از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌تواند مسائل بزرگ ملی را رفع کند و درواقع جهاددانشگاهی می‌تواند شبکه تقسیم‌کار ملی باشد و معاونت ریاست جمهوری شبکه تقسیم منابع مالی در این زمینه محسوب شود.
محمدرضا دهقانی رئیس جهاددانشگاهی استان یزد نیز در این دیدار بابیان این‌که جهاددانشگاهی یزد از اوائل دهه ۷۰ شکل‌گرفته و طی چند دهه گذشته به‌تدریج فرایند رشد خود را حفظ کرده است، گفت: این نهاد در استان یزد فرازوفرودهای زیادی را طی کرده ولی امیدوار به آینده است و امیدواریم با حمایت مدیریت جدید این نهاد در کشور در گام دوم انقلاب نقش شایسته‌تری را در کشور ایفا کنیم.
وی ترسیم جایگاه والای جهاددانشگاهی در این دوره را اتفاقی بزرگ خواند و از این‌که جهاددانشگاهی به‌عنوان زیست‌بوم نوآوری نخبگان ایران معرفی‌شده است، ابراز خرسندی کرد.
وی خواسته امروز جهادگران جهاددانشگاهی را استقامت و تداوم این نهاد در کشور خواند و گفت: امیدواریم مشکلات جهاددانشگاهی استان که قبلاً به‌صورت حضوری و مکتوب به ریاست جهاددانشگاهی کشور گزارش‌شده است با حمایت‌های مؤثر مسئولان جهاددانشگاهی کشور و مدیران استان مرتفع شود.
دهقانی در پایان نیز خاطرنشان کرد: حضور یک یزدی در رأس مدیریت جهاددانشگاهی کشور باعث افتخار ماست و حضور یک جهادگر از جهاددانشگاهی در صدر معاونت علمی ریاست جمهوری مایه مباهات است که دراین‌باره آرزوی توفیق روزافزون را برای ایشان داریم.

انتهای پیام/

نظر شما