۴ نیروگاه زیست توده در حال ساخت است

۱۴۰۱/۰۶/۲۹ - ۱۷:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۷۹۴۵۴
۴ نیروگاه زیست توده در حال ساخت است
رئیس سازمان انرژی های تجدید پذیر و بهره وری برق ایران گفت: ۵ نیروگاه زیست توده در کشور فعال است و ۴ نیروگاه نیز درحال ساخت است.

به گزارش خبرنگار گروه علمی و فناوری خبرگزاری برنا؛ محمود کمانی روزسه شنبه در نشست خبری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی که در محل دائمی نمایشگاه های تهران درحال برگزاری است افزود: البته برای اقتصادی کردن این نوع نیروگاه ها و توسعه آنها قیمت انرژی اصلاح شود. وی ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع مالی وزارت نیرو و شرایط فعلی این امر امکان پذیر نیست.
معاون وزیر نیرو با اشاره به تولید ۵۰ تا۶۰ هزارتن زباله در کشور گفت: حمایت از نیروگاه های زیست توده می تواند گام مهمی در ساماندهی وضعیت زباله باشد. کمانی شهرداری ها، سازمان حفاظت از محیط زیست و وزارت نیرو را سه نهادی دانست که باید برای توسعه نیروگاه های زیست توده اقدام کنند. وی از آمادگی وزارت نیرو برای احداث نیروگاه های زیست توده مطابق با وظیفه خود خبر داد و خاطرنشان ساخت: شهرداری ها و سازمان حفاظت از محیط زیست هم باید در این باره به وظایف خود عمل کنند.
رئیس ساتبا گفت: در جلسه هایی که برگزار شده با سایر نهادها مقرر شده هر نهاد سهم خود در توسعه این نوع نیروگاه ها را پرداخت کند تا شاهد به نتیجه رسیدن وضعیت نیروگاه های زیست توده باشیم. کمانی در ادامه با اشاره به برگزاری دوازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی ادامه داد: بیش از یکصد شرکت در زمینه های مختلف زنجیره تجدیدپذیر در این نمایشگاه حضور دارند. وی هدف از برگزاری این نمایشگاه را ارائه جدیدترین دستاوردهای تجدیدپذیر برشمردو گفت: این نمایشگاه توانایی های موجود را به نمایش گذاشته است.
معاون وزیر نیرو نیروگاه های تجدیدپذیر را شامل خورشیدی، بادی، زیست توده ، زمین .گرمایی و سایر دانست و افزود: باید بتوانیم از این ظرفیت ها به خوبی استفاده کنیم. کمانی گفت: توسعه فنآوری های تجدیدپذیر سبب شده هزینه احداث این نوع نیروگاه ها کاهش یابد که شرکت ها می توانند از این فرصت استفاده کنند. وی ادامه داد: در جهان و در ۱۵ سال گذشته ظرفیت نیروگاه های تجدیدپذیر ۲۰ درصد بود و در دوسال گذشته این به ۷۰ درصد افزایش یافته است که نشانگر اهمیت بالای استفاده از این نوع انرژی است.
رئیس ساتبا ادامه داد: در کشورما بیش از این امکان استفاده از انرژی های فسیلی وجود نداردکه باید به سمت افزایش راندمان نیروگاه های موجود و حرکت به سمت تجدیدپذیرها اقدام کنیم. کمانی به برنامه احداث ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپدیر در دولت سیزدهم اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: این برنامه در چند سرفصل دنبال می شود. وی ادامه داد: اواخر سال گذشته مجوز ۴ هزارمگاوات نیروگاه تجدیدپذیر از شورای اقتصاد اخذ شد و اقدام های لازم صورت گرفت.
معاون وزیر نیرو گفت: ماه گذشته مناقصه این ۴ هزار مگاوات برای یک هزار و ۴۳۲ مگاوات در مرحله نخست برگزار شد و پیشنهادهای زیادی وصول شد که درحال عقد قرارداد هستند. کمانی افزود: مرحله دوم مناقصه نیز با ۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات به زودی برگزار خواهد شد و از سرمایه گذاران برای حضور در این مرحله دعوت می شود. وی ادامه داد: برنامه احداث ۲ هزار مگاوات نیروگاه بادی به دبیرخانه شورای اقتصاد داده شده که به زودی مصوب خواهد شد.
کمانی با بیان اینکه برنامه ما تولید ۲۰ هزار مگاوات برق از نیروگاه تجدیدپذیر در ۲ پروژه ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه جدید و ۱۰ هزار مگاوات از مسیر بهینه سازی است که برای این اهداف مباحث علمی و فناوری اهمیت دارد. وی افزود: در حوزه انرژی تجدیدپذیر پتانسیل احداث ۱۰۰ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی و ۴۰ هزار مگاوات نیروگاه بادی را داریم .
معاون وزیر نیرو با اشاره به برنامه های احداث نیروگاه توسط صنایع گفت: ما به صنایع با مصرف انرژی بالا بخصوص صنایع معدنی مجوز تولید برق خودتامین می دهیم و قرارداد آن منعقد می شود، معادل برقی را که به شبکه تحویل می دهند ما در کارخانه در اختیارشان قرار می دهیم، ضمن اینکه تعهد ما این است به هیچ وجه برقشان قطع نشود. برای ضمانت قرارداد سه گانه با ساتبا، توانیر و صنایع به امضا می رسد، تاکنون ۴ هزار مگاوات درخواست داشتیم که برای ۲ هزار مگاوات پروانه صادر شده است .
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر به برنامه احداث نیروگاه های کوچک مقیاس در پشت بام منازل اشاره کرد و ابراز داشت: در این طرح دماهای حمایتی را داریم که طی تفاهم‌نامه پنج جانبه بین بهزیستی، کمیته امداد، بسیج و وزارت نیرو در سال اول، ۱۱۰ واحد پنج کیلوواتی احداث که منابع آن از طریق وام های کم بهره و منابع در اختیار نهادها تامین می شود و از طریق خرید برق از سوی وزارت نیرو و ساتبا وام بازپرداخت شده و بعد از تسویه درآمد خرید برق به خانوارها تعلق می گیرد.
کمانی با اشاره به برنامه های حوزه بهره وری بیان کرد: در این خصوص کاهش مصرف ۱۰ هزار مگاواتی برنامه ریزی شده، در حوزه سیستم سرمایشی مصرف بهینه در ۲۰ میلیون کولرآبی را در دستورکار داریم. سالانه ۱.۵ تا دو میلیون‌ موتور جدید تولید می شود که راندمان پایینی دارند که با تعویض آنها امکان بالا بردن راندمان و صرفه جویی ۵۰ درصدی را خواهیم داشت بدون اینکه به جامعه خدشه ای وارد شود. وی ادامه داد: استاندارد اجباری برای کولرهای کم مصرف و پربازده ابلاغ شده است و جلساتی نیز با کولرسازان داشته ایم. همچنین جایگزینی یک میلیون کولر گازی فرسوده در دستورکار است.
معاون وزیر نیرو با بیان اینکه بهینه سازی روشنایی معابر هم در برنامه بهینه سازی قرار گرفته است، یادآور شد: بر این مبنا شرکت‌هایی که علاقه مند هستند، می توانند پیشنهادات خود را ارائه دهند. محل بازگشت سرمایه و سود نیز از طریق اوراق است که در بازار انرژی می فروشند.  کمانی با بیان اینکه در دو استان یزد و کردستان برای جذب سرمایه گذار فراخوان داده ایم، عنوان کرد: در استان یزد در مرحله آغاز به کار است. همچنین اصلاح لوازم خانگی و آسانسور هم موارد دیگری هستند که به بهینه سازی مصرف و تحقق ۱۰ هزار مگاوات کمک خواهد کرد. وی درباره مقایسه ایران با دیگر کشورها از جمله برنامه های گسترده عربستان و کشور آلمان با وجود پتانسیل کم انرژی خورشیدی گفت: واقعیت این است که ما تنها یک درصد ظرفیت نیروگاهی را از تجدیدپذیرها داریم. در ترکیه ۲۰ هزار مگاوات تولید برق از تجدیدپذیر است، در عربستان وضعیت مطلوب نیست اما برنامه های گسترده ای دارد. امارات چهار هزار مگاوات نیروگاه منصوبه تجدیدپذیر دارد و آلمان ۵۵ درصد ظرفیت از تجدیدپذیر است.
رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر با تاکید بر اینکه دلیل عدم پیشرفت ایران در این حوزه، قیمت انرژی فسیلی است، اظهار داشت: وقتی گاز را با نرخ ۱۰ تومان به نیروگاه های فسیلی می دهیم و برق را کیلوواتی ۱۰۰ تومان می فروشیم، انرژی تجدیدپذیر توسعه نمی یابد، در حالی که در کشوری مثل آلمان قبل از بحران اوکراین قیمت برق ۲۵ سنت بوده است. کمانی افزود: در هر حال دلیل عمده عقب ماندن ایران قیمت برق است که اکنون بنا داریم جبران کنیم و سریعتر به سمت تجدیدپذیرها حرکت کنیم.
رییس ساتبا گفت: برنامه احداث ٥٠٠ مگاوات نیروگاه را در دستور کار داشتیم، ١٢٠ مگاوات به انتها رسید و امیدواریم ظرف سه ماه آینده ٥٠٠ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر وارد مدار شود. وی درباره ساخت نیروگاه در مرز افغانستان گفت: هیچ کار خاصی انجام نشده، قرار بود پروژه با کمک آلمان اجرا شود، مطالعات آن انجام شد اما به دلیل اتفاقات سیاسی در افغانستان اجرایی نشد. 
وی درباره تامین اعتبار پروژه های تجدیدپذیر اطهار داشت: قرار بود از محل تبصره ۱۲ قانون رفع موانع تولید ۳ هزار میلیارد تومان پرداخت شود که هیچ رقمی تاکنون تخصیص داده نشده است، تنها پنج دوازدهم این رقم از سازمان برنامه و بودجه در حال پیگیری است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز