علت اولین انقراض گسترده در زمین چه بود؟

۱۴۰۱/۰۸/۲۱ - ۰۷:۰۸:۰۸
کد خبر: ۱۳۹۷۶۸۳
علت اولین انقراض گسترده در زمین چه بود؟
به گفته پژوهشگران، دلیل این انقراض را کمبود اکسیژن و خطرات تغییرات آب‌و‌هوایی کنونی برای موجودات زنده نشان می‌دهد.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ دانشگاه ایالتی و موسسه پلی تکنیک ویرجینیا به تازگی ادعا کردند که از بین رفتن بخش عمده‌ای از گونه‌های زنده در پایان دوره ادیاکاران (تقریبا ۵۵۰ میلیون سال پیش) به دلیل کاهش اکسیژن در دسترس سراسر جهان بوده است و این اولین انقراض شناخته شده گونه‌های زنده زمین محسوب می‌شود.

اسکات ایوانز محقق فوق دکترا بخش علوم زمین ویرجینیا تک، در بیانیه منتشر شده توسط این دانشگاه می گوید زمین در این دوره اولین انقراض دسته جمعی گونه‌های زنده خود را شاهد بود که حدود ۸۰ درصد از آن‌ها در این رویداد از بین رفتند.

وی می گوید  : این موضوع شامل از دست دادن بسیاری از انواع مختلف حیوانات می‌شود. با این حال، به نظر می‌رسد گونه‌هایی که به مقادیر قابل توجهی اکسیژن متکی بودند، آسیب بسیار شدیدتری را تجربه کردند. این امر نشان می‌دهد که رویداد انقراض از نظر محیطی کنترل شده بود، همانطور که سایر انقراض‌های دسته جمعی در پرونده زمین شناسی کنترل شده است.

شو‌های شیائو یکی از محققان این مطالعه نیز می‌گوید: تغییرات محیطی، مانند گرم شدن کره زمین و رویداد‌های کاهش اکسیژن، می‌تواند منجر به انقراض گسترده حیوانات و اختلال عمیق و سازماندهی مجدد اکوسیستم شود. بنابراین، این مطالعه ما را در مورد تاثیر طولانی مدت تغییرات محیطی فعلی بر روی بیوسفر آگاه می‌کند.

با این حال، به گفته ایوانز، به‌طور دقیق مشخص نیست چه چیزی باعث کمبود اکسیژن در آن دوره زمانی شده است.

وی می گوید : «مطالعه ما نشان می‌دهد که مانند سایر انقراض‌های دسته جمعی در گذشته زمین، این مورد جدید، اولین انقراض دسته جمعی حیوانات به دلیل تغییر عمده آب‌و‌هوایی محسوب می‌شود.

در نهایت، شیائو اشاره می‌کند که پنج انقر‌اض دسته‌جمعی شناخته شده بزرگ در تاریخ حیوانات به این شرح هستند: انقر‌اض اردویسین–سیلورین (۴۴۰ میلیون سال پیش)، انقرا‌ض اواخر دونین (۳۷۰ میلیون سال پیش)، انقرا‌ض پرمین–تریاس (۲۵۰ میلیون سال پیش)، انقرا‌ض تریاس–ژوراسیک (۲۰۰ میلیون سال پیش) و انقر‌اض کرتاسه-پالئوژن (۶۵ میلیون سال پیش).

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز