مدرسه پاییزه «مرور سیستماتیک و متاآنالیز (نظری- عملی)» برگزار می‌شود

۱۴۰۱/۰۸/۲۲ - ۰۷:۰۸:۰۸
کد خبر: ۱۳۹۷۸۹۲
مدرسه پاییزه «مرور سیستماتیک و متاآنالیز (نظری- عملی)» برگزار می‌شود
مرکز تحقیقات عفونت‌های منتقله از خون و گروه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، مدرسه پاییزه «مرور سیستماتیک و متاآنالیز (نظری- عملی)» را برگزار می‌کند.

خبرگزاری برنا؛ دکتر محمدرضا هدایتی مقدم، با بیان این مطلب افزود: مطالعات مرور سیستماتیک (Systematic Reviews) به‌عنوان یکی از انواع مطالعات ثانویه (Secondary Researches)، از حدود سه دهه قبل و با مطرح شدن ایده نوین «پزشکی مبتنی بر شواهد (Evidence-based Medicine)»، در طبابت بالینی و سایر مرقبت‌های سلامت مطرح شد

عضو هیات علمی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی تصریح کرد: در حال حاضر مطالعات مرور سیستماتیک، مورد استناد بسیاری از پژوهش‌های مرتبط با فواید و مضرات روش‌های درمانی، دقت و صحت آزمون‌های تشخیصی، نقش عوامل خطر در بروز بیماری‌ها و حتی برآورد شیوع پیامدهای سلامت قرار می‌گیرند؛ امروزه مطالعات مرور سیستماتیک به همراه مطالعات متاآنالیز یا فراتحلیل در بالاترین سطح شواهد علمی قرار دارند.

به گفته وی، چاپ مقالات حاصل از اجرای مرور سیستماتیک و متاآنالیز برای پژوهشگران بسیار سودمند خواهد بود؛ چرا که مقدار استناد به این گونه مقالات بسیار بالا بوده و می‌تواند به افزایش شاخص‌های علم‌سنجی مثل h-index کمک شایانی نماید.

وی آشنایی با انواع مطالعات ثانویه پژوهشی، انواع مطالعات مروری و تفاوت‌های آنها، آشنایی با مفهوم مرور سیستماتیک، مراحل تدوین پروتکل و اجرای گام به گام مرور سیستماتیک، کلیدواژه‌های جستجوی سیستماتیک را از اهداف این دوره برشمرد.

به گفته عضو هیات علمی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، استخراج و آنالیز داده‌های مورد نیاز برای مرور سیستماتیک، آشنایی با با برخی نرم‌افزارهای موجود برای انجام متاآنالیز و نمودارها و خروجی‌های آنها و نحوه ارزیابی مطالعات مرور سیستماتیک و نگارش از دیگر اهداف این دوره است.

دکتر هدایتی مقدم عنوان کرد: دوره آموزشی «مدرسه پاییزه مرور سیستماتیک و متاآنالیز» از روز سه شنبه 24 آبان لغایت جمعه 27 آبان از ساعت 8 لغایت 16 عصر در پردیس دانشگاه فردوسی- سازمان مرکزی جهاددانشگاهی مشهد- طبقه سوم- سالن همایش‌های زنده‌یاد دکتر کاظمی آشتیانی برگزار می‌شود.

وی بیان کرد: متقاضاین می توانند جهت ثبت نام در این مدرسه، به وب سایت معاونت پژوهش و فناوری جهاددانشگاهی خراسان رضوی به نشانی http://vcrt.jdm.ac.ir/ مراجعه نمایند.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز