صندوق پژوهش و فناوری حامی شرکت‌های کوچک دانش بنیان در توسعه فعالیت آن‌ها است

۱۴۰۱/۰۸/۲۹ - ۲۲:۲۳:۲۳
کد خبر: ۱۴۰۱۱۴۹
محمدمهدی فریدوند رئیس انجمن صنفی سرمایه گذاری خطرپذیر در گفتگو با خبرگزاری برنا به موضوع نحوه تنظیم گزارش سالانه زیست بوم دانش بنیان و ارائه خدمات مالی و حمایتی به شرکت‌های کوچک توسط پرداخت

خبرگزاری برنا- زهرا وجدانی؛ محمدمهدی فریدوند، رئیس انجمن صنفی سرمایه گذاری خطرپذیر در حاشیه مراسم رونمایی از گزارش سالانه زیست بوم دانش بنیان به گفتگو با خبرنگار برنا درباره جایگاه سرمایه گذاری و تسهیلات صندوق های پژوهش و فناوری پرداخت که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.

صندوق پژوهش و فناوری تا امروز چه حجمی از خدمات را به زیست بوم دانش بنیان کشور ارائه داده است؟

برنامه ای که خدمت شما هستیم بحث سامانه اعتبار سنجی اعتماد بود که زیرساخت اعتماد بارسنجی شرکت ها هست که با شناخت بیشتری از این شرکت ها نهادهای مالی بتوانند ارائه خدمات کنند بخشی از خدمات  این زیست گون مالی را صندوق های پژوهش و فناوری انجام می دهند که سال قبل 50 هزار میلیارد ریال حجم ارائه خدمات شان به شرکت های دانش بنیان بود. یک بخش تسهیلات 1300 میلیارد تومان و سه هزار و دویست میلیارد تومان بحث ضمانت نامه ای بوده و بالغ بر 400 میلیارد بحثهای سرمایه گذاری آنها. که 5 هزار میلیارد تومان این‌ها خدمات دادند و تامین مالی هوشمند انجام دادند برای شرکت های دانش بنیان و این هر سال در حال افزایش است و نسبت به سال 99 رشد 30-40 درصدی داشته و صندوق های پژوهش و فناوری نهادهایی هستند که در قانون جهش تولید دانش بنیان هم ظرفیت اینها افزایش پیدا کرده و بحث های جایگاه قانونی آنها برای ضمانت نامه و منابعی که می توانند دریافت کنند که در سال 1401 که هنوز دیتاهای ما کامل نشده یک رشدی را خواهیم داشت. 

گزارش سالیانه زیست بوم شرکت های دانش بنیان به طور خلاصه چیست؟

ما هر سال که تمام می شود داده‌های نهادهای مالی جمع آوری می‌کنیم و گزارش آن ارائه می شود.

راهکار های تخصصی صندوق های پژوهش و فناوری برای ارائه خدمات به شرکت های کوچک که بانک‌ها از آن‌ها استقبال نمی‌کنند، مشتمل بر چه مواردی است؟

یک سری شرکت های دانش بنیان که شرکت های بزرگ هستند که اینها را بانک‌ها و نهادهای مالی دیگر خدمات ارائه می کنند مشکل سر شرکت هایی هست که کوچک هستند و بانک این‌ها را شرکت‌های قوی نمی شناسد و نقش صندوق های پژوهش و فناوری اینجا زیاد است و شرکت های کوچکتر را خدمات می دهیم. و شرکت هایی که از یک حدی رشدشان بیشتر می شود وارد سیستم بانکی می شوند و از بانک خدمات دریافت می کنند و ما رقیب بانکها نیستیم و ما پوشش می دهیم جاهایی که بانک‌ها به هر دلیل آماده ارائه خدمات به آنها نیستند. بحثی پیش می آید که بانکها هستند و صندوق ها چه جایگاهی دارند. صندوق های پژوهش و فناوری در مراحل رشد اولیه این مجموعه ارائه خدمات می کنند که اینها به حدی برسند رشد کنند و بعدا مشتری نظام بانکی شوند و در دریافت خدمات از بانکها صندوق های پژوهش و فناوری با صدور ضمانت نامه پوشش بدهند.

تسهیلاتی که مطرح کردید در چه عناوینی به دانش‌بنیان‌های کوچک پرداخت می‌شود؟ 

تسهیلات مختلفی است از قرض الحسنه و لیزینگ و فروش اقساطی و تسهیلات توسعه زیرساخت شرکت ها که پوشش کاملی از انواع تسهیلات است و منشا منابع مختلف است و منابع داخل صندوق ها است و یک موقع از منابع حمایتی دریافت کردند و با مدل های مختلف تسهیلات را پرداخت می کنند.

بعضی از صندوق ها استانی هستند مثلا در استان کرمان هر استانی صندوق های پژوهش و فناوری داردکه می خواهد آن استان را پوشش بدهد. یک سری صندق ها در تهران است وتمرکز بیشتر این صندوق ها در تهران است چون اقتصاد بیشتر در تهران متمرکز است و نزدیک 50 درصد شرکت های دانش بنیان در تهران است و این صندوق ها و نهادهای سرمایه گذاری یک انجمن دارند به اسم انجمن صنفی صندوق ها و نهادهای سرمایه گذاری خطرپذیر و آدرس سایت آن هم www.irvc.ir است کسانی که علاقمند هستند به این نهادهای مالی آشنا شوند به سایت مراجعه کنند ما همه نهادهای مالی را آنجا معرفی کردیم شماره تلفن گذاشتیم که هر مجموعه بنا به علاقمندی مثلا در حوزه دارو ما صندوق هایی داریم که در این حوزه کار می کنند و شرکتی نیاز به ضمانت نامه دارد ما در سایت گذاشتیم که چه صندوق هایی می توانند در این زمینه کمک کنند . انجمن صنفی صندوق ها یک انجمن صنفی وغیر دولتی است که برای هماهنگی این صندوق ها و اطلاع رسانی خدمات شکل گرفته است و نحوه دسترسی در سایت امکان پذیر است.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز