پارک علم و فناوری مشترک بین ایران و ونزوئلا راه‌اندازی می‌شود

۱۴۰۱/۰۹/۲۳ - ۱۵:۱۶:۱۶
کد خبر: ۱۴۱۰۸۷۷
پارک علم و فناوری مشترک بین ایران و ونزوئلا راه‌اندازی می‌شود
دکتر علی اسدی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران همزمان با هفته پژوهش و فناوری از انعقاد تفاهم‌نامه چندجانبه میان ارکان مدیریتی حوزه علم و فناوری در سطح ملی با مدیریت شهری تهران در ارتباط با ناحیه نوآوری دانشگاه تهران در آینده نزدیک خبر داد و گفت: ناحیه نوآوری دانشگاه تهران از بزرگراه همت تا میدان بهمن را شامل می‌شود.

خبرگزاری برنا؛ دکتر علی اسدی سه‌شنبه ۲۲ آذر ماه در نشست خبری با خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای حوزه علم و فناوری، با اشاره به شعار سال ۱۴۰۱ «تولید؛ دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» و شعار دانشگاه تهران «جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی»، گفت: یکی از واحدهای اصلی دانشگاه که باید برای تحقق شعار سال و شعار دانشگاه تلاش کند پارک علم و فناوری دانشگاه است.

وی راه‌اندازی پردیس علم و فناوری شهید چمران در اشتهارد و پردیس علم و فناوری شهید علی‌محمدی در مجاورت میدان بهمن را در راستای تحقق شعار سال ۱۴۰۱ عنوان کرد و اظهار داشت: این دو پردیس از موقعیت جغرافیایی بسیار مطلوبی برای استقلال شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته شده است.

دکتر اسدی، حمایت از ایده‌ها و هسته‌های نوآور را یکی از دیگر از اقدامات پارک علم و فناوری معرفی کرد و گفت: دانشجویان نباید پس از فارغ‌التحصیلی رها شوند بلکه باید یافته‌های رساله‌ها و پایان‌نامه‌ها به سمت فناوری سوق پیدا کند؛ بنابراین حمایت از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویان مورد حمایت پارک علم و فناوری است تا تولید ثروت از علم محقق شود.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران همچنین از افزایش تعداد شعبه‌های پارک علم و فناوری از ۹ شعبه به ۱۵ شعبه خبر داد و گفت: تا پایان سال گذشته، ۹ شعبه پارک علم و فناوری در واحدهای دانشگاه شکل گرفته بود که در سال ۱۴۰۱ به ۱۵ شعبه افزایش پیدا کرده است تا تمام امکانات و فضاهایی که می‌تواند در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان و واحدهای فناور و نوآور قرار گیرد را در اختیار استادان و دانشجویان در این حوزه قرار بدهیم.

وی افزود: فضاهای فیزیکی و زیرساخت‌هایی که در اختیار شرکت دانش‌بنیان قرار می‌گیرد را طی سال ۱۴۰۱ به دو برابر ارتقا دادیم که در این افزایش فضاها و زیرساخت‌ها، برخی از سازمان‌ها از جمله سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کمک زیادی به دانشگاه کردند و با حمایت‌های رئیس دانشگاه تهران بخشی از فضاهای مستقر در طرح ساماندهی دانشگاه برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در اختیار پارک علم و فناوری قرار گرفت.

وی همچنین از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی شبکه سرمایه‌گذاران پارک علم و فناوری دانشگاه تهران خبر داد و گفت: پارک علم و فناوری سلسله نشست‌هایی به منظور برقراری ارتباط بین سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر برگزار کرده است. صاحبان شرکت‌های دانش‌بنیان الزاماً توانایی لازم برای تجاری‌سازی محصولات خود را ندارد که در اینجا باید با پیوند بین سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر به تجاری‌سازی ایده‌های دانش‌بنیان کمک شود و سرمایه‌گذارانی که علاقه دارند در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان و تولید محصولات دانش‌بنیان فعالیت کنند، به شرکت‌های دانش‌بنیان متصل شود.

وی در بخش دیگر سخنانش اعلام کرد: پارک علم و فناوری دانشگاه تهران هاب مرکزی برای ارتباط بین پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های سرمایه‌گذار در زمینه علم وفناوری می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران ضمن اشاره به تفاهم‌نامه‌ای که به زودی بین دانشگاه تهران، شهرداری تهران، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای ایجاد ناحیه نوآوری منعقد خواهد شد، گفت: انعقاد این تفاهم‌نامه، فعالیت‌های دانش‌بنیان در ناحیه نوآوری دانشگاه تهران که از بزرگراه همت تا میدان بهمن را شامل می‌شود تسهیل می‌کند.

دکتر اسدی همچنین از تلاش مدیریت پارک علم و فناوری برای پیشبرد دیپلماسی دانش‌بنیان خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم تا بتوانیم فعالیت‌های پارک علم و فناوری را بین‌المللی کنیم؛ چرا که بسیاری از شرکت‌های دانش‌بنیان توان تولید محصولات فناورانه که بتواند با محصولات خارجی رقابت کنند را دارا هستند.

دکتر اسدی افزود: در همین رابطه، تعامل خوبی با کشورهای منطقه و بویژه کشورهای همسایه داریم و به زودی پارک علم و فناوری مشترک بین دانشگاه تهران و ونزوئلا راه‌اندازی می‌شود.

وی همچنین از دریافت درخواست‌هایی به منظور همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برای ایجاد شعبه در کشورهای عراق و روسیه خبر داد و گفت: این درخواست‌ها نتیجه تلاش برای گسترش دیپلماسی فناورانه است.

رئیس پارک علم و فناوری در ادامه سخنان خود در تشریح فعالیت‌های پارک علم و فناوری به توسعه روابط با مناطق آزاد اشاره کرد و اظهار داشت: این مناطق می‌توانند تسهیل‌کننده امور برای شرکت‌های دانش‌بنیان هم در جهت صادرات محصولات این شرکت‌ها و هم در جهت واردات مواد اولیه مورد نیاز برای تولید محصولات دانش‌بنیان باشند.

وی با تاکید بر اهمیت ترویج فرهنگ نوآوری و فناوری و کارآفرینی گفت: در همین راستا مرکز ترویج و توسعه کسب‌وکار در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران راه‌اندازی شد که به توسعه فضای فناوری و نوآوری کمک می‌کند.

دکتر اسدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی دبیرخانه جایزه فناوری و نوآوری یونسکو در پارک علم و فناوری، از پیشرفت امور این دبیرخانه خبر داد و افزود: احکام لازم از سوی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صادر شده است و امیدواریم که سال آینده در چنین روزهایی شاهد اهدای اولین جایزه علم، نوآوری و فناوری یونسکو در ایران باشیم و انشالله آن را به سطح بین‌المللی هم تسری بدهیم.

دکتر اسدی، اختصاص یارانه تجاری‌سازی را یکی دیگر از اقدامات پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در جهت تحقق شعار سال و شعار دانشگاه تهران برشمرد و گفت: این امر با همکاری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انجام می‌شود تا پارک علم و فناوری دانشگاه تهران هاب پارک‌های علم و فناوری کشور شود تا بتوانیم یارانه تجاری‌سازی را هم در اختیار سرمایه‌گذار و هم در اختیار سرمایه‌پذیر (شرکت‌های دانش‌بنیان) قرار دهیم.

رئیس پارک علم و فناوری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به راه‌اندازی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران گفت: این صندوق تسهیلات‌دهنده و تضمین‌کننده شرکت‌های دانش‌بنیان است و تاکنون ۶۰۰ میلیارد تومان تضامین برای شرکت‌های دانش‌بنیان داشته است.

دکتر ایرج اله دادی معاون پارک علم و فناوری دانشگاه تهران سه‌شنبه ۲۲ آذر ماه در نشست خبری، گفت: دانشگاه تهران ۳۵ هزار دانشجوی تحصیلات تکمیلی دارد که این مخزن و ظرفیت بسیار خوبی برای ایجاد هسته‌های نوآور و فناوری می‌باشد و می‌توان برای تحقق شعار سال از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.

وی گفت: خود این ظرفیت می‌تواند پایه‌ای برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح ملی باشد.

دکتر اله دادی از ایجاد مرکز توانمندسازی شرکت‌های مستقر و دانش‌بنیان در پارک علم و فناوری به منظور ارائه مشاوره‌های لازم به شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد.

وی همچنین با اشاره به نقش پارک علم و فناوری در اشتغال‌زایی گفت: سال‌ها تعداد شرکت‌های مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران حدود ۱۸۵ شرکت بود و الان این عدد به رقم ۳۰۰ شرکت رسیده است که به اشتغال بخشی از جوانان (۶۰۰۰ نفر) کمک کرده است.

معاون پارک علم و فناوری دانشگاه تهران همچنین از برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی و تأسیس باشگاه طلایه‌داران فناوری دانشگاه تهران خبر داد و گفت: فقط مقاله نیست که کشور و دانشگاه را می‌تواند در عرصه بین‌المللی سرآمد کند بلکه فناوری هم می‌تواند در این عرصه مهم و مؤثر باشد.

وی افزود: در این باشگاه، فناورانی که بتوانند در عرصه ملی و بین‌المللی کار فاخری انجام دهند مورد حمایت قرار خواهند گرفت و این کار جدیدی است که برای اولین بار در کشور و در دانشگاه تهران که از پیشقراولان فناوری است انجام می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز