آخرین اثر علمی اشکان رضوانی نراقی منتشر شد

۱۴۰۱/۰۹/۲۹ - ۱۲:۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۴۱۳۲۳۱
آخرین اثر علمی اشکان رضوانی نراقی منتشر شد
اثر تازه دو عضو هیأت علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران، با چشم‌اندازی تحلیلی به توسعه شهر تهران به چاپ رسید.

خبرگزاری برنا؛ کتاب «قدرت و شهری‌سازی: نقدی بر توسعه کلانشهر تهران» به کوشش دکتر مژگان طاهری تفتی عضو هیأت علمی دانشکده شهرسازی و دکتر اشکان رضوانی نراقی استاد فقید دانشکده شهرسازی دانشکدگان هنرهای زیبای دانشگاه تهران، روانه بازار نشر شد.

این کتاب را می‌توان آخرین اثر علمی دکتر اشکان رضوانی نراقی نیز برشمرد که پس از درگذشت ایشان و با همکاری دکتر طاهری تفتی منتشر شده است. دکتر رضوانی نراقی یکی از کوهنوردانی بود که ۵ دی ماه ۱۳۹۹ در جریان حادثه سقوط بهمن در ارتفاعات شمال تهران درگذشت.

این کتاب دربردارنده مقالاتی از نسل جدید پژوهشگران شهری دانش‌آموخته داخل و خارج ایران است که هر یک با دیدگاهی خاص و گاه با تمرکز بر یک دوره زمانی خاص، گوشه‌ای از تحولات شهر تهران را روایت کرده‌اند.

به گفته دکتر طاهری تفتی، این مجموعه به دنبال خوانشی تحلیلی و انتقادی از تأثیر افراد و نهادهای رسمی و غیررسمی قدرتمند بر فرآیند توسعه شهری تهران در سده گذشته خورشیدی بوده و بدین اعتبار کوشیده است روایتی متفاوت از توسعه کلانشهر تهران فراهم آورد.

هر چند این مقالات به طور مستقیم به نظریه‌پردازی در مورد قدرت در برنامه‌ریزی شهری نپرداخته‌اند، اما هر یک از منظر خود، خوانشی انتقادی از نقش افراد و نهادهای قدرتمند در توسعه شهر تهران را به دست داده‌اند؛ خوانشی که از چیستی تهران آغاز می‌شود و به تحلیلی از پروژه‌های مسکونی و پروژه‌های بزرگ‌مقیاس قبل از انقلاب اسلامی، نهادهای درگیر در برنامه‌های نوسازی، برنامه‌ریزی شهری و اجرای آنها در شهر تهران می‌انجامد.

آخرین مقاله این مجموعه به قلم دکتر طاهری تفتی، که اخیراً با عنوان Flexibility in Planning and Unequal Geography of Zoning Reliefs in Tehran Metropolitan area در پنجمین کنگره مدارس برنامه‌ریزی شهری جهان (WPSC) در بالی اندونزی ارائه شد، به ماهیت و عملکرد نهاد کمیسیون ماده ۵ بر پایه داده‌های جمع‌آوری شده از تصمیمات این کمیسیون در یک بازه ۱۰ ساله در شهر تهران می‌پردازد.

انتهای پیام/

نظر شما