حرکات مردمک چشم؛ دست شما را رو می کند!

۱۴۰۱/۱۰/۰۴ - ۱۹:۲۰:۲۰
کد خبر: ۱۴۱۵۱۳۶
حرکات مردمک چشم؛ دست شما را رو می کند!
محققان در پژوهش خود نشان دادند که چگونگی حرکات چشم‌ها می‌تواند اطلاعات ارزشمندی را درباره تصمیمات فردی ارائه کند.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛  محققان دانشگاه کلرادو بولدر با همکاری دانشمندان دانشگاه جانز هاپکینز می‌گویند وقتی به یک نفر انتخابی بین دو گزینه داده می‌شود، پیش از آنکه فرد تصمیم نهایی خود را اعلام کند، با توجه به سرعت حرکت چشم او نسبت به هر گزینه، می‌توان تشخیص داد که او کدام یک را ترجیح می‌دهد.

دانشمندان در تحقیق خود از ۲۲ نفر خواستند تا برای حرکت روی تردمیل بین دو گزینه انتخاب داشته باشند. آن‌ها می‌توانستند یک پیاده‌روی کوتاه در یک سربالایی یا یک پیاده‌روی طولانی در یک زمین مسطح را انتخاب کنند.

کالین کوربیش نویسنده اصلی مقاله حاضر می‌گوید: «حرکات چشم‌ها مبحث شگفت‌انگیزی برای مطالعه محسوب می‌شود. سرعت حرکات چشم‌ها برخلاف دست و پا تقریباً به‌طور کامل غیرارادی است. این سرعت به‌نحوی بیانگر محاسبات مربوط به فرایند‌های ناخودآگاه در مغز شماست.»

الا احمد دیگر استادیار مهندسی مکانیک دانشگاه کلرادو بولدر می‌گوید: «ما روش اندازه‌گیریِ در دسترسی را پیدا کردیم که ظرف چند ثانیه نه‌تن‌ها گزینه ترجیحی شما را هویدا می‌کند، بلکه نشان می‌دهد که چقدر آن گزینه را ترجیح می‌دهید.»

وی می‌گوید چشم ما از طریق فرایندی موسوم به «حرکات جهشی چشم» تکان می‌خورد. این فرایند به جابه‌جایی سریع چشم از یک نقطه به یک نقطه دیگر گفته می‌شود.

دانشمندان در‌ نهایت فهمیدند که سرعت حرکت چشم افراد به سمت گزینه‌ای که مایلند انتخابش کنند، بیشتر از گزینه دیگر است. در‌ واقع، هرچه چشم فرد با سرعت بیشتری به سمت یک گزینه حرکت کند، نشان می‌دهد که او ترجیح بیشتری برای انتخاب آن گزینه دارد.

شناسایی این روش نه‌ تنها می‌تواند در پیش‌بینی تصمیمات انسان‌ها مؤثر باشد، بلکه می‌تواند به شناسایی بیماری‌هایی مثل پارکینسون، افسردگی و شیزوفرنی کمک کند، چرا که کاهش سرعت حرکت چشم یکی از نشانه‌های این بیماری‌ها به‌حساب می‌آید و افزایش شدت آن می‌تواند گواهی بر پیشرفت بیماری باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز