از سورنا ستاری به پاس تلاش‌های خالصانه در توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و فناوری کشور تجلیل شد

۱۴۰۱/۱۰/۱۵ - ۰۶:۰۸:۰۸
کد خبر: ۱۴۱۹۱۵۷
از سورنا ستاری به پاس تلاش‌های خالصانه در توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و فناوری کشور تجلیل شد
آیین تجلیل از سورنا ستاری معاون سابق علمی، فناوری رئیس جمهور، به پاس ۹ سال تلاش در مسیر توسعه زیست‌بوم کارآفرینی و فناوری کشور در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

خبرگزاری برنا- گروه علمی و فناوری؛ آیین تجلیل از دکتر سورنا ستاری به پاس ۹ سال تلاش در زمینه توسعه زیست بوم کارآفرینی و فناوری کشور، عصر روز چهارشنبه ۱۴ دی ماه ۱۴۰۱ با حضور معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان و رئیس دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.

در ابتدای مراسم رسول جلیلی رئیس دانشگاه صنعتی شریف گفت: یک بار ستاری در جمعی از دانشجویان گفت بچه‌ها حواستان باشد که به ایران خیانت نکنید. این جمله رک و مهم بود. دکتر ستاری سبک نوینی را در زیست بوم فناوری کشور ایجاد کرد.

جلیلی تصریح کرد: ستاری کسی است که در هر صحبتش و جلوی هر دوربین تلاش می‌کند فرهنگی را جا بیندازد و جا انداختن این فرهنگ کار سختی است.  او صحبت نمی‌کند مگر جایی که لازم است از فناوری دفاع جانانه کند.

وی افزود: اگر ستاری در ۲۰ هکتار ناحیه نوآوری شریف کنار ما نبود، معلوم نبود که امروز این نتیجه را داشته باشیم. ما در دل محله‌ای قدیمی ۱۰ درصد جمعیت  فناور را در ناحیه نوآوری کنار هم جمع کرده‌ایم. این ناحیه و این اتفاق در دنیا بی‌نظیر است. طرشت و شریف در دنیا یکی است و ناحیه نوآوری شریف نیز یکی است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: ما به سر قفلی ناحیه نوآوری شریف امیدواریم. در حال حاضر این ناحیه ۶۰۰ شرکت فعال در کسب و کار دارد و مکان ماندگاریِ فرزندان شریف شده است. رویکرد آن نیز استفاده صرف از ظرفیت بخش خصوصی در توسعه ناحیه شریف است و در این ناحیه هیچ ساختمان دولتی نداریم. دولت تسهیلاتی برای اعتماد کار آفرینان فراهم می‌کند و در دهه اخیر پارک علم و فناوری، شریف را جلو برده است و می‌خواهیم کارهایی کنیم که دیگران نمی‌توانند بکنند تا دانشگاه صنعتی شریف در موضوع ناحیه نوآوری نیز الگوی سایر دانشگاه‌ها باشد.

او تاکید کرد: ظرفیت فارغ‌التحصیلان ما بزرگ است و درست است که فارغ‌التحصیلان شریف در سطح بین المللی هم نگین آموزش عالی را درخشنده‌‌تر می‌‌کنند اما آن بخشی که مانده‌اند تا بسازند و از فناوری ثروت بیافرینند  و این فارغ‌التحصیلان برای ما بسیار موثر هستند.

جلیلی افزود: نهادی را تا پایان سال راه می‌اندازیم که در توسعه و عمران ناحیه نوآوری شریف پیش‌دستی کنیم. تا  سال ۱۴۱۱ ناحیه بسیار آبادی خواهیم داشت. یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که ۶۰۰ شرکت ناحیه نوآوری ما دارند بازار است. من خودم را مسئول ۲۰ هکتار ناحیه نوآوری و پارک علم و فناوری شریف می‌دانم و باید برای بازاریابی آن تلاش کنیم.

وی با اشاره به قانون جهش تولید دانش بنیان گفت: یکی از خدمات مهمی که ستاری در طول مدیریت خود انجام دادند، تحقق همین قانون بود و اختیاری که این قانون به مدیران می‌دهد تا مالیات خود را در دانشگاه هزینه کنند، قطعا شاهد اتفاقات خوبی در آینده خواهیم بود.

وی با تاکید بر این نکته که همواره باید پیشتاز باشیم گفت:  ما اولین قرارداد را با هدایت و کمک دکتر ستاری با های‌وب بسته‌ایم و ۴۰ هزار متر فضای کار در همین ناحیه ظرف دو تا سه سال آینده ساخته خواهد شد.

در ادامه این برنامه روح‌الله دهقانی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور طی سخنانی با اشاره به معنی نخبه گفت: ما در جامعه به فردی نخبه می‌گوییم که صفات خوبش نسبت به جامعه اطرافش برتر باشد. یکی از صفات فرد نخبه، میهن‌دوستی است و میهن‌پرستی برجسته‌تر از میهن‌دوستی است.

وی افزود: اگر کسی نخبه کامل باشد؛ میهن‌پرست است نخبگان میهن‌پرست، کشور را در حد پرستش دوست دارند.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به ویژگی‌های بارز ستاری گفت: یکی از ویژگی‌های ستاری میهن‌پرستی ایشان است. زمانی که ایشان معاونت علمی را تحویل گرفتند با زمانی که تحویل دادند بسیار تفاوت دارد و این معاونت رشد و پیشرفت چشم‌گیری کرده است.

دهقانی با اشاره به قانون جهش تولید دانش‌بنیان گفت: امیدوارم ما بتوانیم با زیر بنای قانون جهش تولید دانش‌بنیان در سال‌های آینده، از این قانون به عنوان بزرگترین مزیت این کشور مثال بزنیم.

سپس سورنا ستاری معاون سابق علمی، فناوری رئیس‌جمهور و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف طی سخنانی گفت: هنوز خیلی از کارها را نتوانستم انجام بدهم و آرزوی موفقیت برای ادامه راه توسط دکتر دهقانی در این شرایط سخت را دارم.

وی به ذکر خاطراتی از دوران زندگی با پدر شهید خود پرداخت و به تشریح شیوه زندگی خود در پایگاه نظامی و شرایط سخت دوری و بی‌اطلاعی از پدر در دوران جنگ پرداخت.

ستاری گفت: زیر پوست جنگ از خود جنگ وحشتناک‌تر بود و نتیجه آن فرزندانی که بی‌پدر شدند و همسرانی که تنها شدند است. پس همه ما وظیفه داریم برای حفظ این خون‌ها پای این کشور و زیر این پرچم بایستیم و با تمام مشکلات، کشور را حفظ کنیم.

معاون علمی، فناوری سابق رئیس جمهور گفت: مایه تاسف است اگر همچنان به بچه‌هایی که برای تحصیل به خارج از کشور می‌روند، نگاه تردیدآمیز داشته باشیم. من تلاش کردم پلتفرم داشته باشیم تا این بچه‌ها به کشور برگردند و در این راه خوشبختانه اتفاقات خوبی افتاد و ثابت کردیم که چقدر نیروی جوان تحصیل کرده موثر در کشور داریم.

وی توصیه کرد: اگر در بدترین شرایط روحی هم بودید از حافظ‌خوانی غافل نشوید چون خواندن یک غزل از حافظ آرامش خاصی به انسان می‌دهد.

ستاری گفت: من سعی کردم به وصیت پدرم عمل کنم و هر آنچه در توان داشتم در راه مسئولیت‌ام به کار بستم و وجدانم راحت است و امیدوارم همه ما بتوانیم در راه حفظ کشور ثابت قدم باشیم.

صالحی رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف نیز طی سخنانی دکتر ستاری را متولد دانشگاه شریف و از موفق‌ترین مدیران دولتی نام برد و گفت: آثار خوب مدیریت پدر ستاری به وی رسیده و قطعا نصیحت‌های پدر شهید او در موفقیت ستاری بی‌تاثیر نبوده است.

صالحی افزود: به غیر از روحیه وطن دوستی، ایشان ید طولایی در مباحث معرفت شناختی و حافظ‌شناسی دارند و گاهی فال حافظ ایشان در مواجه با مشکلات در جلسات دولت تذکرات خوبی را به همراه داشت و هر جا احساس می‌کرد به حضور ایشان در دولت نیاز است از هیج خدمتی فروگذار نبود.

وی در ادامه به وثوق و اعتماد مسئولین کشور و رهبری به ستاری اشاره کرد و افزود: در مورد مسائل دانش بنیان باید به تاریخ  قبل از ستاری و بعد از ستاری اشاره کنیم و در سال‌های آینده شاهد به بار نشستن نهال‌های دانش بنیانی که به کمک ایشان و همکارانشان کاشته شده خواهیم بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شریف در ادامه گفت: تعیین هدف کار سختی نیست اما شیوه رسیدن به هدف دشوار است و ستاری به خوبی بستر رسیدن به هدف را فراهم می‌کرد.

در ادامه این مراسم پرویز کرمی دبیر سابق ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی سخنانی به روحیه ملی مذهبی سورنا ستاری اشاره کرد و افزود: خوشبختانه زمینه آشنایی من با ایشان باعث شد تا به شناخت بیشتری راجع به پدر شهید ایشان هم برسم. ستاری از معدود آقازاده‌هایی بودند که عملکرد خوبی را از ایشان شاهد بودیم و به معنی واقعی دولتمرد کارآفرین بودند.

وی به روحیه توانمندی، روشن فکری، ملی و مذهبی بودن ستاری اشاره کرد و افزود: بعید است تا پایان عمرم فردی دیگر با این خصوصیات را در زندگی‌ام پیدا کنم.

سپس محمدرضا موحدی معاون سابق پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف نیز طی سخنانی به تلاش‌های ستاری در جهت پیشبرد اهداف دانشگاه شریف اشاره کرد و افزود: گوشه‌ای از خدمات دکتر ستاری احداث مرکز توان بخشی موفقیان بود که با همت ایشان زمینه بهره‌مند شدن بسیاری از بیماران در این مرکز مهیا شده است.

در ادامه این مراسم ثقفی رئیس هیئت مدیره شرکت دریا دارو، رضوی مدیر مالی استارتاپ کافه بازار، شریف‌خانی رئیس هیئت مدیره حرکت اول نیز طی سخنانی به بیان خاطرات و تبیین شخصیت دکتر ستاری پرداختند.

همچنین در حاشیه این تجلیل؛ سورنا ستاری معاون سابق علمی، فناوری رئیس‌جمهور و عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف در پاسخ به سوال خبرنگار برنا در رابطه با اقداماتی که هنوز انجام نگرفته و امید است در آینده ای نزدیک به آن پرداخته شود با نگاهی به فرهنگ و اشاره به قانون جهش تولید دانش بنیان بیان کرد: امروزه بزرگ ترین مشکل و مسئله ما فرهنگ است . فرهنگ کارآفرینی، فرهنگ مردمی و بازاری، فرهنگ بروکراسی و مسئولین و غیره که از این دست محسوب می شوند. گاها در حرف انجام آن آسان به نظر می رسد اما متاسفانه در عمل بدین گونه نیست. بخش عمده از قانون جهش تولید دانش بنیان به سمت اجرایی شدن سوق پیدا کرده است اما هنوز چند ماده حساس آن در حال بررسی است خصوصا قانون هایی در رابطه با مالیات که امیدواریم سریع تر بررسی و در نهایت اجرایی شود. البته باید متذکر شد که روند اجرایی سازی قانون به پیگیری دستگاه مجری که معاونت علمی و فناوری مسئولیت آن را داراست بستگی دارد، هر چه پیگیری در این امر مصرانه دنبال شود ، سریع تر شاهد اجرایی سازی این قانون نیز خواهیم بود. 

گفتنی است در پایان آیین تجلیل از سورنا ستاری لوح یادبود و هدایایی به رسم یادگار به ایشان اعطا شد.

خبرنگار:زهرا وجدانی 

انتهای پیام/

نظر شما