تمیز شونده جدید پنل های خورشیدی چه ویژگی هایی دارد؟

۱۴۰۱/۱۱/۱۰ - ۲۰:۲۱:۲۱
کد خبر: ۱۴۲۹۷۸۱
تمیز شونده جدید پنل های خورشیدی چه ویژگی هایی دارد؟
مهندسان در آلمان اکنون یک پوشش بسیار نازک ایجاد کرده اند که می تواند پنل های خورشیدی و سایر سطوح را به صورت خود تمیز شوند.

خبرگزاری برنا-زهرا وجدانی؛ اگر پنل‌های خورشیدی در خاک غرق شده باشند، نمی‌توانند کارآمد عمل کنند، اما تمیز کردن منظم آن‌ها می‌تواند فرآیندی زمان‌بر باشد. مهندسان در آلمان اکنون یک پوشش بسیار نازک ایجاد کرده اند که می تواند پنل های خورشیدی و سایر سطوح را به صورت خود تمیز شوند.

پنل های خورشیدی بزرگترین منبع انرژی تجدیدپذیر است اما همانطور که می‌توانید تصور کنید، فرستادن کسی با یک اسکاج برای تمیز کردن میلیون‌ها پنل خورشیدی در هر پارک امکان‌پذیر نیست. تمیز کردن آنها ایده آل خواهد بود و اکنون محققان مؤسسه Fraunhofer در آلمان گام هایی را به سمت این مفهوم برداشته اند.

این تیم پوششی ایجاد کردند که واکنش آن به آب را بر اساس زمان روز تغییر می‌دهد و به آن اجازه می‌دهد تا هرگونه تجمع گرد و غبار و کثیفی را نسبتاً سریع از بین ببرد. عنصر اصلی اکسید تیتانیوم است که در حالت عادی آب را دفع می کند و قطراتی را تشکیل می دهد که به راحتی می ریزد. با این حال، زمانی که اکسید تیتانیوم در معرض نور UV قرار می گیرد، حالت آن را تغییر می دهد و به شدت جذب آب می شود، که سطح را با لایه نازکی از آب مرطوب نگه می دارد.

در واقع، این باعث ایجاد یک پوشش خود تمیز شونده می شود. گرد و غبار یا کثیفی که در طول روز جمع می‌شود نمی‌تواند به سطح بچسبد زیرا لایه نازک آب آن را از بین می‌برد، سپس در شب آب به صورت قطرات قطراتی تبدیل می‌شود که به راحتی می‌غلتد و کثیفی را با خود می‌برد. به عنوان یک مزیت، وقتی اکسید تیتانیوم با نور UV فعال می شود، مولکول های آلی را از بین می برد و به طور موثر سطح را استریل می کند.

ایده کلی قبلاً در شیشه های خود تمیز شونده پیاده سازی شده بود، اما معمولاً شامل یک مکانیسم دفع آب یا جذب آب است نه هر دو. بهتر از آن، پوشش جدید تیم Fraunhofer برای تولید انبوه رول به رول طراحی شده است و می‌تواند روی سلول‌های خورشیدی، پنجره‌ها و سطوح دیگر اعمال شود.

در آزمایش‌ها، این تیم از یک کارخانه آزمایشی برای تولید رول‌های شیشه‌ای نازک به عرض 30 سانتی‌متر (11.8 اینچ)، 20 متر (65.6 فوت) طول و تنها 100 میکرومتر ضخامت، با پوشش اکسید تیتانیوم تا ضخامت 150 نانومتر استفاده کردند.

البته هنوز موانعی هم وجود دارد.شیشه نازک هنوز بسیار شکننده است و در برابر گرما آسیب‌پذیر است. بنابراین کار آینده بر بهبود این امر متمرکز خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز