مولکول های بطری شکل؛ راه حل جدید درمان سرطان

۱۴۰۱/۱۱/۱۰ - ۲۱:۲۲:۲۲
کد خبر: ۱۴۲۹۷۸۷
مولکول های بطری شکل؛ راه حل جدید درمان سرطان
مولکول های بطری شکل، ترکیبات دارویی را برای مبارزه با سرطان حمل می کنند.

خبرگزاری برنا-زهرا وجدانی؛ دانشمندان MIT مولکول هایی به شکل بطری ساخته اند که می توانند گروه هایی از داروهای مختلف سرطان را با نسبت مناسب حمل کنند. آزمایش‌ها روی موش‌ها نتایج قابل توجهی را در مقایسه با آزاد کردن داروها نشان داد.

داروهای سرطان موجود می توانند در برابر بیماری موثر باشند، اما متأسفانه آنها همیشه دقیقاً در جایی که نیاز است در مقادیر مناسب پیش نمی روند و منجر به طیف وسیعی از عوارض جانبی سمی می شوند. گروه‌هایی از داروها می‌توانند پتانسیل مبارزه با سرطان را چند برابر کنند، اما حفظ آن‌ها به هدف حتی سخت‌تر است.

جرمیا جانسون، نویسنده ارشد این مطالعه گفت: اگر سه دارو را به بدن تزریق کنید، احتمال اینکه نسبت صحیح آن داروها همزمان به سلول سرطانی برسد، بسیار کم است. این داروها دارای خواص متفاوتی هستند که باعث می‌شود آنها به مکان‌های مختلف بروند و این باعث می‌شود که ترجمه این نسبت‌های دارویی هم افزایی شناسایی‌شده بسیار زیاد باشد.

بنابراین تیم MIT نوعی مولکول را توسعه داد که می‌توان آن را به گونه‌ای اصلاح کرد که حاوی چندین نوع دارو باشد، دقیقاً با نسبت‌های مناسب، آنها را تا زمانی که به سلول‌های سرطانی برسند بی‌حرکت نگه دارند. مولکول های دارو به مونومرها متصل می شوند، سپس همه با هم مخلوط می شوند تا آن بلوک های سازنده پلیمرها را تشکیل دهند. این یک نوع زنجیره با داروهای خفته ایجاد می کند که از ستون فقرات مرکزی بیرون زده اند و به مولکول یک شکل قلم مو می دهند.

این تیم ابتدا حامل های داروی بطری برس را علیه سلول های سرطانی در ظروف آزمایشگاهی آزمایش کردند تا مؤثرترین نسبت های سه داروی سرطان مورد استفاده برای درمان مولتیپل میلوما را آزمایش کنند: بورتزومیب، یک داروی محرک سیستم ایمنی به نام پومالیدومید، و یک ضد التهاب به نام دگزامتازون است.

هنگامی که محققان نسبت های ایده آل را شناسایی کردند، داروها را از طریق مولکول های بطری بر روی موش های مبتلا به مولتیپل میلوما تجویز کردند و مطمئناً، بطری‌های حاوی هر سه دارو به طور قابل توجهی رشد تومور را در مقایسه با دادن داروها به همان نسبت یا دادن هر سه دارو در بطری کاهش می‌دهند.

این تیم همچنین دریافتند که برس‌های حاوی فقط بورتزومیب بهتر از زمانی که دارو آزاد داده می‌شود، عمل می‌کند. همچنین عوارض جانبی را کاهش می دهد، زیرا این دارو می تواند در گلبول های قرمز خون و همچنین سلول های سرطانی تجمع یافته و به آنها آسیب برساند.

همانطور که این ایده جالب است، باید به خاطر داشت که این مطالعات هنوز در مراحل اولیه هستند و نتایج در موش ها همیشه به انسان منتقل نمی شود. محققان قصد دارند به توسعه برس‌های بطری برای آزمایش‌های بالینی نهایی ادامه دهند و همچنین ترکیب‌های دارویی دیگری را که می‌توانند حمل کنند، بررسی کنند. این می تواند شامل سایر روش های درمانی مانند آنتی بادی ها و mRNA باشد.

انتهای پیام/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز