اختراع یک لنز با کاربری ویژه

۱۴۰۱/۱۱/۱۱ - ۲۳:۲۴:۲۴
کد خبر: ۱۴۳۰۴۱۹
اختراع یک لنز با کاربری ویژه
یک لنز تماسی آزمایشی جدید می‌تواند با استفاده از یک طراحی نسبتاً ساده از خشکی چشم جلوگیری کند.

خبرگزاری برنا-زهرا وجدانی؛ بسیاری از کاربران لنزهای تماسی در نهایت از یک وضعیت ناراحت کننده و گاهی اوقات حتی ناتوان کننده به نام خشکی چشم ناشی از لنز تماسی (CLIDE) رنج می برند. با این حال، یک لنز تماسی آزمایشی جدید می‌تواند با استفاده از یک طراحی نسبتاً ساده از این اتفاق جلوگیری کند.

CLIDE معمولاً زمانی اتفاق می‌افتد که مایع اشک چشم فقط در جلوی یک لنز تماسی جریان می‌یابد و از پشت آن وارد نمی‌شود. در نتیجه، اشک روی عدسی به سادگی تبخیر می شود و هیچ گونه رطوبتی برای بخشی از چشم که توسط لنز پوشانده شده است، تامین نمی شود.

این عارضه اغلب با استفاده از قطره های چشمی "اشک مصنوعی" درمان می شود، اگرچه سایر درمان های پیشنهادی شامل یک لنز تماسی با بار الکتریکی، یک ایمپلنت تحریک کننده غدد اشک آور، یک روان کننده هم میتواند کمک کننده باشد.

در حالی که همه این رویکردها شایستگی های خود را دارند، دانشمندان موسسه تراساکی برای نوآوری های زیست پزشکی (TIBI) در کالیفرنیا تصمیم گرفتند چیزی بسیار ساده تر طراحی کنند، که نیازی به تلاش آگاهانه از جانب کاربر ندارد.

نتیجه یک لنز تماسی است که مجموعه ای از میکروکانال ها از آن عبور می کنند. هر کانال از یک مخزن جمع‌آوری اشک در جلوی لنز تا یک مخزن پارگی در قسمت زیرین لنز می‌رود. کانال ها در یک الگوی مارپیچ دایره ای مرتب شده اند، هر یک از آنها در نزدیکی مرکز عدسی اشک می ریزد و آنها را در اطراف لبه ها پخش می کند، مرکز عدسی، جایی که مردمک در آن قرار دارد، کاملاً شفاف باقی می ماند.

نکته مهم این است که عملکرد انتقال اشک لنز با چیزی جز فشاری که پلک هنگام پلک زدن به آن وارد می کند فعال نمی شود. این بدان معناست که بدون توجه به اینکه از لنزهای تماسی استفاده می‌کنند یا خیر، وقتی کاربران به‌طور طبیعی پلک می‌زنند، کار می‌کند.

این دستگاه قبلاً روی دستگاهی آزمایش شده است که پلک زدن را شبیه سازی می کند. اکنون آزمایشاتی بر روی داوطلبان حیوانات و انسان در حال برنامه ریزی است.

علی خادمحسینی، مدیر و مدیرعامل TIBI گفت: «روش‌های ابداعی که تیم ما به کار گرفته است، راه‌حل بالقوه‌ای را برای میلیون‌ها نفر به ارمغان می‌آورد. این امیدواری است که بتوانیم تلاش های خود را برای به نتیجه رساندن این راه حل گسترش دهیم.»

انتهای پیام/

نظر شما