فوم پخت و پز؛ ابزاری جدید برای درمان سرطان

۱۴۰۱/۱۱/۱۶ - ۲۲:۲۳:۲۳
کد خبر: ۱۴۳۲۴۶۱
فوم پخت و پز؛ ابزاری جدید برای درمان سرطان
دانشمندان با استفاده از سیفون شلاقی که در دنیای آشپزی استفاده می شود، یک فوم مبتنی بر غذا ایجاد کردند که می تواند مستقیماً به تومورها تزریق شود و نشان داد که در کاهش مقاومت درمانی در تومورهای موش موثر است.

خبرگزاری برنا-زهرا وجدانی؛ پر کردن تومورها با اکسیژن آنها را مستعد درمان می کند. در جستجوی راهی برای رساندن اکسیژن بیشتر به تومورها، محققان به یک منبع الهام بعید روی آوردند: فوم مورد استفاده در پخت و پز، مانند خامه فرم گرفته ای که باریستاها برای روی شکلات داغ استفاده می کنند. آنها با استفاده از همان سیفون شلاقی که در دنیای آشپزی استفاده می شود، یک فوم مبتنی بر غذا ایجاد کردند که می تواند مستقیماً به تومورها تزریق شود و نشان داد که در کاهش مقاومت درمانی در تومورهای موش موثر است.

در بدن، تومورها خود را در حالت هیپوکسیک یا کمبود اکسیژن نگه می دارند. این امر باعث می‌شود که آنها نسبت به درمان‌های رایج از جمله شیمی‌درمانی و پرتودرمانی مقاوم باشند. در تلاش برای از بین بردن این دفاع، محققان از تکنیک های افزایش اکسیژن مانند اکسیژن درمانی هایپرباریک و نوعی اکسیژن رسانی به نام تزریق میکروحباب استفاده کرده اند.

جیمز برن، دانشیار مهندس بیومدیکال از دانشگاه آیووا، می گوید: با این حال، چالش این است که چگونه یک دوز مؤثر اکسیژن را به شیوه ای ایمن و کنترل شده تحویل دهیم.

بنابراین، برن و همکارانش از UI و همچنین از دانشکده پزشکی هاروارد، MIT، و مرکز پزشکی Beth Israel Deaconess به دنبال یافتن راهی برای تزریق مستقیم تومورها با اکسیژن هستند. با ورود به دنیای غذای مولکولی، که شامل تبدیل مواد خوراکی مختلف به کف است، آنها یک سیفون شلاقی را مهندسی معکوس کردند تا از اکسیژن به جای اکسید نیتروژن استانداردتر استفاده کند. فوم های به دست آمده مواد محبوس کننده گاز یا GeMs نامیده شدند.

برن گفت: این سنگ‌های معدنی بسیار ساده هستند و فقط سه ماده دارند؛ گاز، عوامل کف‌ساز و عامل غلیظ‌کننده. ما از چندین سیستم منحصربفرد و سفارشی تحت فشار استفاده می‌کنیم تا غلظت‌های بالای گاز را در حجم‌های کوچکی از این مواد زیست‌سازگار بگنجانیم، که می‌توانند تزریق یا کاشته شوند و اجازه انتشار طولانی‌مدت و کنترل‌شده گاز را می‌دهند.

در یک تکرار از فوم، محققان از پلیمری متشکل از کربوهیدرات های طبیعی مشابه آب نبات Pop Rocks استفاده کردند.

در مرحله بعد، محققان آزمایشاتی را بر روی موش های مبتلا به سرطان پروستات یا نوعی سارکوم معروف به تومور بدخیم غلاف عصبی محیطی (MPNST) انجام دادند. عمل بر روی MPNST ها بسیار دشوار است زیرا انجام این کار می تواند به راحتی به اعصابی که در اطراف آن پیچیده می شوند آسیب برساند، بنابراین یافتن راهی برای مستعد ساختن آنها نسبت به بهترین درمان های فعلی می تواند تا حد زیادی به سمت بهبود نتایج بیمار کمک کند. در هر دو نوع تومور، فوم‌های جدید اکسیژن‌رسانی واکنش تومور به شیمی‌درمانی و پرتودرمانی را افزایش دادند.

از آنجایی که فوم ها از مواد خوراکی و اکسیژن ساخته شده اند، محققان احساس می کنند که اگر آزمایشات انسانی موفقیت آمیز باشد، درمان را به عنوان ابزار دیگری در جعبه ابزار مبارزه با سرطان معرفی می کنند.

جیانلینگ بی، نویسنده اول این مطالعه، دانشمند تحقیقاتی در آزمایشگاه بایرن، گفت: «یکی از جنبه‌های این پروژه که واقعاً مرا هیجان‌زده کرد، ترکیب اصول زیست‌شناسی سرطان با علم مواد برای ایجاد چیزی بود که می‌تواند واقعاً تأثیرگذار باشد».

انتهای پیام/

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز