بافت فرسوده اراک؛ دردی که دوا شدنی نیست

۱۳۹۵/۰۶/۱۰ - ۱۴:۵۵:۳۴
کد خبر: ۴۵۳۱۷۱
بافت فرسوده اراک؛ دردی که دوا شدنی نیست
‌رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اراک، بر لزوم اتخاذ سیاست‌هایی منطقی در خصوص حل مشکلات بافت فرسوده به صورت ریشه‌ای و نه به صورت مسکنی زودگذر تاکید کرد.

 به گزارش خبرگزاری برنا ، صحبت‌الله فاضلی در رابطه با بافت فرسوده اراک، گفت: بافت فرسوده اراک از لحاظ سامانه شبکه معابر، آب‌های سطحی و فاضلاب خانگی دارای مشکلات عدیده است.

وی بیان کرد: نبود بستر ساخت‌وساز و نیز نامناسب بودن کیفیت ساخت و ساز مشکلات قابل توجه این مناطق است که در مواقع بحرانی و بروز حوادث طبیعی و غیر طبیعی حادتر می‌شود.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اراک مشکلات امنیتی و اشتغال را از دیگر مسائل این محله‌ها در اراک عنوان کرد و افزود: متاسفانه به دلیل روان بودن فاضلاب‌های خانگی در سطح معابر، بهداشت ساکنین این معابر نیز به مخاطره افتاده است.

فاضلی افزایش مشارکت‌های مردمی، تخصیص بودجه دولتی و تشکیل و تقویت شورایاری محله‌ها را از جمله اقدامات مورد نیاز جهت حل مشکلات بافت فرسوده اراک دانست و اظهار کرد: در عین حال حل مشکلات این معابر نیاز به همکاری فرمانداری و استانداری دارد و برای این منظور باید امکانات و تسهیلات رفاهی در بافت‌های فرسوده ایجاد شود.

وی توجه به ظرفیت‌ مشارکت‌های مردمی و نیز بخش خصوصی در رابطه با ساماندهی این مناطق را مورد توجه قرار داد و افزود: مدیران شهری باید بستر لازم برای بسیج شدن نیروهای مردمی را فراهم سازند.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اراک ادامه داد: بهره‌گیری از گروه‌های ورزشی، تشکل‌های مذهبی و انجمن‌های بانوان از جمله عمده‌ترین فرصت‌های موجود است.

فاضلی در رابطه با چگونگی ایجاد فرصت‌های مذکور در این محله‌ها بیان کرد: باید با تشکیل جلسه‌ها و نشست‌های همگانی و ایجاد پیوند نزدیک بین مدیران شهری و شهروندان زمینه را برای ایجاد این فرصت‌ها فراهم آورد.

وی در خصوص روش‌های موثر در حل مشکلات این محله‌ها و استفاده از ظرفیت‌ مشارکت مردمی در این جهت گفت: می‌توان اختیار تهیه و تصویب طرح‌های بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری را به نهاد مدیریت محلی شهری منتقل کرد.

رییس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر اراک با تاکید بر اهمیت نقش آگاهی شهروندان از وضعیت موجود و لزوم افزایش مشارکت مردمی در زمینه رفع مشکلات‌های فرسوده بیان کرد: مدیران شهری باید در راستای آگاهی‌بخشی و حساس‌سازی شهروندان در خصوص مسائل و مشکلات این محله‌ها اقدام کنند.

فاضلی تاکید کرد: باید بودجه دولتی جهت ساماندهی این محله‌ها در سطح کلان با پیگیری وزارت کشور اختصاص یافته و ایجاد بستر سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در برنامه‌ریزی مدیریت شهری دیده شود.

وی بیان کرد: یکی از موضوعات مهم در خصوص بافت فرسوده حل مشکل مالکیت زمین‌های مسئله‌دار جهت جلوگیری از افزایش بافت ریزدانه است که باید مورد پیگیری قرار گیرد.

 

نظر شما