رئیس انجمن شیمی ایران :

گسترش فعالیت های عملی بین المللی کشور ضروری است

۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۱۲:۳۳:۲۵
کد خبر: ۶۰۲۹۱۲
رئیس انجمن شیمی ایران گفت: امروز گسترش فعالیت های عملی بین المللی برای ما یک ضرورت است که به منظور رشد و ارتقای سطح علمی کشور باید با جدیت آن را دنبال کنیم.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ محمد علی زلفی گل روز یکشنبه در مراسم افتتاحیه بیستمین کنفرانس شیمی فیزیک ایران در اراک، اظهار داشت: در حال حاضر آمار تعداد ثبت اختراعات در کشور ما پایین است و نشان می دهد که در حوزه فعالیت های خلاقانه و کاربردی باید فعالیت های بیشتری صورت گیرد.

رئیس انجمن شیمی ایران افزود: در سال ۲۰۰۰ تعداد محققان مقاله نویسی در کشور، سه هزار و ۳۰۰ نفر بوده که در سال ۲۰۱۶ به بیش از ۶۵ هزار محقق رسیده و این مساله نشانگر رشد کشور در این زمینه است.

وی بیان کرد: عربستان و ترکیه دو کشور رقیب علمی ایران در منطقه هستند و طی سال های گذشته عربستان سرمایه گذاری بسیاری در این رابطه انجام داده است.

زلفی گل خاطرنشان ساخت: تحقیقات مشترک بین المللی در رشد و شکوفایی کشور تاثیرگذار است و در این زمینه باید دیپلماسی علمی مورد توجه قرار گیرد چرا که دشمن به دنبال منزوی کردن ایران در تمام عرصه ها است.

رئیس انجمن شیمی ایران تصریح کرد: در حال حاضر دانش آموختگان دانشگاه های کشور بیش از ۸.۵ میلیون نفرند که تعداد قابل توجهی از آنها بیکار هستند و بایستی برای شغل آنها چاره اندیشی شود که یکی از این زمینه ها فعال شدن تحقیق و پژوهش است.

وی تصریح کرد: چنانچه می خواهیم ثابت کنیم ایران مهد تمدن است باید از دیپلماسی علمی در کنار دیپلماسی سیاسی بهره بگیریم و فعالیت های علمی بین المللی به انجام برسانیم، مشارکت علمی ۲۰ درصدی با دنیا کافی نیست و باید افزایش پیدا کند.

زلفی گل ادامه داد: مسئولان، دانشگاه ها و دانشجویان امروز باید قواعد تولید علم در دنیا و شاخص های اساسی علم را بپذیرند، در این صورت است که می توانیم از تجارب علمی به درستی استفاده کرده و پیشرفت کنیم.

رئیس انجمن شیمی ایران اضافه کرد: همچنین لازم است که نظارت در آموزش عالی و تولید علم افزایش یابد و روند ارتقای اساتید به رتبه های بالاتر  بادقت بیشتر صورت گیرد.

گفتنی است بیستمین کنفرانس شیمی فیزیک ایران از امروز 29 مردادماه آغاز شده و تا ۳۱ مرداد نیز ادامه دارد که طی این کنفرانس، ۴۰ مقاله به صورت سخنرانی و بیش از ۲۵۰ اثر به صورت پوستر ارائه می شود و محورهای مقالات شامل ترمودینامیک، مکانیک آماری، طیف سنجی مولکولی، شیمی سطح و حالت جامد، شیمی فیزیک کاربردی، بیوشیمی فیزیک، آموزش شیمی، سینتتیک شیمیایی، شیمی کوانتومی، الکتروشیمی، شیمی محاسباتی، نانوشیمی فیزیک و مهندسی شیمی است.

نظر شما