سید سعید میرمحمدی:

با اجرای منشور حقوق شهروندی شاهد اعتراضات غیرقانونی نخواهیم بود

۱۳۹۶/۱۰/۲۷ - ۱۲:۲۰:۵۴
کد خبر: ۶۶۳۶۹۰
با اجرای منشور حقوق شهروندی شاهد اعتراضات غیرقانونی نخواهیم بود
دکتر سید سعید میرمحمدی وکیل پایه یک دادگستری و مدرس دانشگاه در گفتگو با برنا گفت:تجمعات مردمی و اعتراض های مسالمت آمیز یک حق مدنی است و حق مدنی جزو حقوق سیاسی و اجتماعی مردم است که بتوانند به تصمیمات حاکمیت اعتراض کنند و حاکمیت هم باید به اعتراض‌های مردمی توجه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ میرمحمدی گفت: این اعتراض می‌تواند به شکل‌های مختلفی باشد و برای مثال در اصل 27 قانون اساسی به صراحت پیش‌بینی شده است که تشکیل اجتماعات بدون حمل سلاح به شرط آن‌که مُخل مبانی اسلام نباشد آزاد است. یعنی اگر مردم در رابطه با مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بخواهند به عنوان اعتراض، تجمعی برپا کنند هیچ اشکالی ندارد.

وی افزود: البته در قالب دیگری هم قانون اساسی این موضوع را در اصل هشتم پذیرفته است که در جمهوری اسلامی دعوت به خیر و امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای همگانی است. این‌که دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت چه وظیفه‌ای دارند که این قسمت آخر مورد نظر است. یعنی اگر مردم احساس کنند که دولت در اموری اشتباه می‌کند و تصمیمات نادرستی می‌گیرد در قالب امر به معروف و نهی از منکر می‌توانند اعتراضات خودشان را نسبت به حاکمیت اعلام کنند.

میرمحمدی عنوان کرد: البته اعتراضات مدنی باید آرام و بدون خشونت باشد و حاکمیت هم باید از چنین اعتراضاتی استقبال کند، اما اگر تحت پوشش این اعتراضات کسانی بخواهند سوء استفاده کنند و اموال عمومی را تخریب کنند و منجر به کشته شدن کسانی شوند طبیعی است که این اعتراض‌ها از قالب اعتراض مدنی خارج و تبدیل به آشوب‌های خیابانی می‌شود.

وی خاطر نشان ساخت:ابتکار رئیس جمهور در تدوین منشور حقوق شهروندی و مصوبه اجرای حقوق شهروندی در ادارات، ضروری بود اما برای اجرای آن باید همه نهادهای حاکمیتی بسیج شوند و اگر همین منشور حقوق شهروندی اجرا شود هیچ اعتراض غیرقانونی رخ نخواهد داد، زیرا از سویی این‌منشور پتانسیل زیادی دارد که اولا با رعایت‌حقوق شهروندان از چنین نارضایتی ها و اعتراضاتی جلوگیری‌نماید و از سوی دیگر راهکارهای اعتراضات مدنی و مسالمت آمیز را پیش بینی نموده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز