دو روز عزای عمومی به علت درگذشت کرونایی خواننده نامدار هندی

۱۴۰۰/۱۱/۱۸ - ۱۹:۰۳:۲۶
کد خبر: ۱۲۹۵۵۲۶
دو روز عزای عمومی به علت درگذشت کرونایی خواننده نامدار هندی
لتا منگیشکر معروف به ''بلبل بالیوود'' و ''ملکه ملودی'' و یکی از قابل احترام‌ترین خوانندگان هند در ۹۲ سالگی بر اثر عوارض ابتلا به کرونا درگذشت. او بیش از ۲۵ هزار آهنگ برای بیش از دو هزار فیلم هندی خوانده بود.

به گزارش برنا؛ این خواننده سرشناس برای بسیاری از هندی‌ها، یک نماد ملی به شمار می‌رفت و به بسیاری از لهجه‌ها و زبان‌های مختلف هندی، به ویژه هندی، بنگالی و مراتی آواز خوانده بود.

او حدودا دو ماه پیش بر اثر ابتلا به کرونا در بیمارستان بستری شده بود.

اعلام خبر درگذشت این خواننده باسابقه، با واکنش گسترده بسیاری از شخصیت‌ها و مقام‌های هندی همراه شده است.

از جمله آنها، نارندرا مودی، نخست وزیر هند در توییتی ضمن ابراز ناراحتی خود نوشت: ''نسل‌های آینده از او به‌عنوان یک قهرمان فرهنگ هندی یاد خواهند کرد که صدای خوش آهنگش مردم را به شکلی بی‌نظیر مجذوب خود کرد''.

به دنبال درگذشت این خواننده محبوب در هند، دولت این کشور از روز یکشنبه ۶ فوریه (۱۷ بهمن) دو روز عزای عمومی اعلام کرد.

لتا منگیشکر در ۲۸ سپتامبر سال ۱۹۲۹ میلادی (۶ مهر ۱۳۰۸ شمسی) در شهر ایندور هند به دنیا آمد. پدرش، یک موسیقیدان کلاسیک و بازیگر مشهور تئاتر بود. لتا بزرگترین خواهر در بین پنج دختر این خانواده بود که همگی، به خوانندگی روی آوردند.

منگیشکر خوانندگی را از دوران کودکی، از پدرش فرا گرفت، ۱۳ ساله بود که پدرش درگذشت و به این ترتیب، برای کسب درآمد و ادامه فراگیری موسیقی، به بمبئی نقل مکان کرد و شاگرد شماری از استادان موسیقی کلاسیک شد.

به دنبال انتشار صدای او در فیلم‌های سینمایی، شماری از منتقدان صدایش را خیلی نازک و نامناسب دانستند.

با این حال، منگیشکر با ادامه فعالیت هنری و خواندن آهنگ‌های محبوب در بسیاری از فیلم‌های سینمایی پرتماشاگر، در اواخر دهه ۱۹۴۰ میلادی به شهرتی گسترده و فراگیر در هند دست یافت.

شماری از آهنگ‌های او برای نسل‌های مختلف مردم هند به نماد تبدیل شده‌اند؛ از جمله آنها، آهنگ ''او، کسی که باید بیاد'' بر روی فیلم ''عمارت'' در ژانر ترسناک مربوط به سال ۱۹۴۹ (۱۳۲۸ شمسی) که اولین موفقیت هنری بزرگ را برای لتا منگیشکر به همراه داشت.

این آهنگ، برای بسیاری از هندی‌ها، هنوز هم عمارت‌های جن‌زده را تداعی می‌کند.

منگیشکر در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی همچنان بر صحنه آواز هند درخشید و آهنگ‌های معروفی را همراه با دیگر اسطوره‌های بالیوود و آهنگسازان مشهور، تولید و منتشر کرد.

آشا بوسله، دیگر خواننده مشهور بالیوود هم خواهر منگیشکر است که برخلاف لتا، بیشتر در سبک مدرن فعالیت می‌کند. این دو خواهر، قطعاتی را با یکدیگر اجرا کردند.

در طول جنگ چین و هند در ابتدای دهه ۱۹۶۰ میلادی، او آهنگ "آه! مردم کشور من'' را برای بزرگداشت سربازان کشته‌شده خواند و جواهر لعل نهرو، نخست‌وزیر وقت هند را به گریه انداخت.

لتا منگیشکر تقریبا یک دهه بعد، در رویال آلبرت هال در لندن، به روی صحنه رفت و اولین هنرمند زن هندی لقب گرفت که در این سالن، آواز خوانده است.

این خواننده نامدار در سال ۲۰۰۱ بالاترین نشان شهروندی هند، بهارات راتنا را دریافت کرد. نشان لژیون دونور، بالاترین نشان ملی فرانسه نیز در سال ۲۰۰۹ به او اهدا شد.

آخرین آلبوم این هنرمند فقید هندی، در سال ۲۰۱۲ میلادی منتشر شد.

با اعلام عزای عمومی در هند و به پاس یک عمر فعالیت هنری منگیشکر، پرچم این کشور به حالت نیمه‌افراشته درآمده است.

به گفته مقام‌های دولت هند، قرار است برای لتا منگیشکر تشییع جنازه‌ای با ''تشریفات دولتی'' برگزار شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز