«فرود آمدن کشتی نوح در کوه آرارات» با رهبری مهمان لوریس چکناواریان

۱۳۹۴/۱۰/۲۸ - ۱۴:۳۰:۲۵
کد خبر: ۳۶۲۶۷۸
«فرود آمدن کشتی نوح در کوه آرارات» با رهبری مهمان لوریس چکناواریان
ارکستر موسیقی ملی ایران با رهبری مهمان لوریس چکناوریان در چارچوب برگزاری سی و یکمین جشنواره موسیقی فجر سوئیت «فرود آمدن کشتی نوح در کوه آرارات» را اجرا می کند.

به گزارش خبرگزاری برنا، لوریس چکناوریان در نشست خبری کنسرت موسیقی ملی ایران که روز دوشنبه ۲۸ دی ماه در تالار وحدت تهران برگزار شد پیرامون یکی از اجراهای این مجموعه موسیقایی در جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: اولین بار است که به دعوت دوست خوبم استاد فرهاد فخرالدینی به عنوان رهبر مهمان ارکستر موسیقی ملی ایران حضور دارم. بنده در این برنامه منتخبی از آثار خودم از جمله سوئیت «فرود آمدن کشتی نوح در کوه آرارات»، سوئیت «پردیس و پریسا» و چند نمونه از کار جدیدم به نام «سلام» را اجرا می کنم که همگی این آثار در قالب ارکستر سمفونیک اجرا می شوند.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا این رپرتوار همراه با ارکستر سمفونیک اجرا نمی شود بیان کرد: ارکستر موسیقی ملی فرقی با ارکستر سمفونیک ندارد فقط تفاوت های این دو مجموعه به ماجرای ربع پرده باز می گردد که باعث تفاوت این دو فضا می شود. به هر حال من از طریق استاد فخرالدینی به ارکستر موسیقی ملی دعوت شدم تا اثار سمفونیک خود را در آن اجرا کنم چون معتقدم این ارکستر سطحی بسیار بالا و قوی دارد که من مشکلی برای کار کردن با آنها نداشتم، کمااینکه اگر ارکستر سمفونیک تهران از من برای اجرای آثار دعوت کند در صورت تداخل نداشتن با زمان کاری خودم دعوت دوستان را قبول خواهم کرد.

چکناوریان ادامه داد: آنچه که برای حضور من در ارکستر موسیقی ملی دارای اهمیت ویژه ای بود ارائه یک اثر با کیفیت است چراکه به اعتقاد من ارکستر موسیقی ملی کلاسیک و سنتی ندارد زیرا وقتی یک اثر از آهنگسازان ایرانی می تواند در این مجموعه ها اجرا شود به نظر من هیچ ایرادی به آن وارد نیست.

رهبر مهمان ارکستر موسیقی ملی ایران در بخش دیگری از صحبت های خود تاکید کرد: موسیقی کلیسایی، موسیقی زورخانه ای و موسیقی مذهبی ویژه محرم سه منشاء الهام من برای تولید کارهایی است که تاکنون در عرصه موسیقی تجربه کردم. بنابراین آثاری که در این کنسرت اجرا می شود نیز از این قاعده مستثنی نیستند و من امیدوارم اجرایی که تقدیم مخاطبان می کنیم فضایی قابل قبول و دوست داشتنی برای تماشاگران باشد.

این هنرمند درباره حضور خوانندگان ایرانی در ارکسترهای مختلف موسیقایی توضیح داد: خوانندگان ایرانی عادت دارند که آزاد بخوانند یعنی این سازها هستند که دنباله روی نوع خوانش خوانندگان هستند. اتفاقا به همین جهت است که اغلب خوانندگان ایرانی بیشتر ترجیح می دهند که با یک ترکیب سازبندی کوچک‌تر خود را همراه کنند اما همه می دانیم که در موسیقی کلاسیک این سازها هستند که حرف اول را می زنند، به معنای دقیق تر ۹۹ درصد موسیقی کلاسیک علم است و یک درصد آن موسیقی. پس اگر بخواهیم با خواننده ایرانی کاری را پیرامون ارکستر انجام دهیم باید به این نکته توجه داشته باشیم که آنها در چارچوب ریتم کار را به جلو ببرند.

چکناوریان تاکید کرد: به اعتقاد من هیچ ارتشی در دنیا منظم تر از ارتش ارکستر کلاسیک نیست چراکه شما حتی یک ثانیه هم نمی توانید در کار تداخل ایجاد کنید بنابراین آرزوی من این است که روزگاری فضا به گونه ای طراحی شود که بتوانیم با خوانندگان ایرانی بیشتری تجربه اجرا داشته باشیم، کمااینکه تجربه اجرای من با استاد شهرام ناظری فضای لذت بخشی بود که امیدوارم آن را تکرار کنم.

نظر شما