سرپرست اداره کل شیلات هرمزگان :

هرمزگان ظرفیت آبزی پروری بالایی دارد

۱۳۹۹/۰۲/۲۸ - ۰۹:۵۸:۲۸
کد خبر: ۱۰۰۳۱۵۷
هرمزگان ظرفیت آبزی پروری بالایی دارد
سرپرست اداره کل شیلات هرمزگان با اشاره به اینکه هرمزگان، پتانسیل آبزی پروری بالایی دارد گفت: پیشنهاد استفاده از پایش آنلاین مزارع پرورش میگو،توسعه نرم افزارها و اپلیکشنها مدیریت مزارع آبزی پروری و توسعه استارتاپها خدماتی و فروش محصول در راستای توسعه شیلات هوشمند انجام شده اشت.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، عبدالرسول دریایی در شورای بخش کشاورزی در خصوص جایگاه آبزی پروری استان هرمزگان در کشور اظهار کرد: 8/47 از تولید میگو کشور متعلق به این استان می باشد، هرمزگان رتبه اول کشور با تولید 22083 تن از مجموع 46114 تن در سال 98 را به خود اختصاص داده است.

وی همچنین با اشاره به اینکه 4 درصد از تولید بچه میگو کشور به این استان اختصاص دارد، افزود: هرمزگان رتبه اول کشور با تولید 2350 میلیون قطعه از مجموع 3692 میلیون قطعه بچه میگو در سال 98 را به خود اختصاص داده است.

این مسوول ابراز داشت: 42 درصد از تولید ماهی در قفس کشور به این استان اختصاص داشته و رها سازی 55 میلیون قطعه بچه میگو در خلیج فارس توسط هرمزگان انجام شده است.

دریایی در ادامه 2500 کیلومتر نوار ساحلی(باجزایر) با مزیت بهره گیری توام از خلیج فارس و دریای عمان، ظرفیت تولید 113000 تن انواع ماهیان دریایی در قفس، 50 هزار هکتار اراضی مناسب جهت تولید میگوی پرورشی با امکان تولید حدود 200 هزارتن میگوی پرورشی در سال، پژوهشکده تحقیقاتی اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان ،پتانسیل جدید پرورش ماهیان خاویاری در آب های داخلی استان توام با آب کشاورزی –پرورش ماهیان گرمابی و تیلاپیا ،امکان تولید و پرورش خیار دریایی، گیاهان دریایی و صدفهای مروارید ساز،آرتمیا،لابستر را از پتانسیل هاو ظرفیتهای آبزی پروری استان هرمزگان معرفی کرد.

وی در خصوص پرورش میگو اظهار داشت: 8676 هکتار از اراضی پرورش میگودر حال بهره برداری، 13062 هکتار در حال اجرا و 12 هزار و 711 هکتار دارای موافقت اصولی و 20218 هکتاراراضی قابل واگذاری شرکت شهرک های کشاورزی می باشد.

سرپرست اداره کل  شیلات هرمزگان در خصوص وضعیت تکثیر میگو در این استان گفت: 21مرکز با ظرفیت عملیاتی تولید 3700 میلیون قطعه در حال بهره برداری، 11مرکزباظرفیت عملیاتی تولید 4600 میلیون قطعه در حال اجرا و صدور مجوزبرای 20 مرکزبا ظرفیت عملیاتی تولید 4900 میلیون قطعه در برنامه توسعه ای دیده شده است.

دریایی در ادامه در خصوص پرورش ماهی در قفس استان نیز افزود: 3800 تن پروانه بهره برداری جهت پرورش ماهی در قفس ، 58200 تن پروانه تاسیس و 43500 تن موافقت اصولی نیز وضعیت پرورش ماهی در قفس استان هرمزگان می باشد.

وی با اشاره به جلب مشارکت مردمی و ارتقای مشارکت بخش خصوصی در حوزه آبزی پروری اظهار اشت: واگذاری اراضی تکثیر و پرورش میگو و سایت های پرورش ماهی در قفس به تعاونی های صیادی، واگذاری اراضی تکثیر و پرورش میگو و پرورش ماهی در قفس به مردم بومی مناطق ساحلی، واگذاری اراضی پرورش میگو و سایت های پرورش ماهی در قفس به سرمایه گذاران توانمند بخش خصوصی، واگذاری اراضی پرورش میگو در قالبشرکت شهرکهای کشاورزی ، مشارکت تعاونی های پرورش میگو در بهسازی و نگهداری زیرساخت های مردمی و هم اندیشی جهت برنامه ریزی تولید میگوی پرورشی و ماهی در قفس با حضور بهره برداران بخش خصوصی از دیگر اقداماتی است که در راستای جلب مشارکت مردمی و ارتقای مشارکت بخش خصوصی در حوزه آبزی پروری استان هرمزگان انجام شده است.

سرپرست اداره کل  شیلات هرمزگان در خصوص افزایش بهره وری در حوزه آبزی پروری بیان داشت: تجمیع و یکپارچه سازی مزارع خرد و غیراقتصادی در قالب قطعات بزرگ و حمایت از مجتمع های با مقیاس بزرگ پرورش میگو،افزایش بهره وری در مزارع پرورش میگو و ماهی از طریق آموزش کارکنان و بهره برداران و استفاده از گونه های پربازده و تجهیز مزارع میگو به برق و توسعه مکانیزاسیون و استفاده از فناوری های نوین در آبزی پروری ، اصلاح نژاد، مولدسازی و ایجاد مراکز مولدسازی میگوی عاری از بیماری ، توسعه استفاده از غذاهای استاندارد و با کیفیت وتهیه قفسهای مورد نیاز داخلی جهت تحقق برنامه تولید ماهیان دریایی نیز جهت افزایش بهره وری در حوزه آبزی پروری استان انجام شده است.

دریایی در ادامه به  طرحهای ویژه در آبزی پروری اشاره کرد و افزود: صدور مجوز تولید مولد و بچه میگوی عاری از بیماریهای خاص ، صدور مجوز جهت تولید کرم خونی مورد نیاز مراکز تکثیر ، پرورش ماهیان خاویاری در استان، پرورش میگو در سیستم فوق متراکم، پرورش تیلاپیا در استخرهای اب کشاورزی ، راه اندازی مرکز بازسازی و حفاظت از ذخائر آبزیان و توسعه زیستگاه های مصنوعی و توسعه و راه اندازی شهرک ماهیان زینتی آب شوراز اهم  طرحهای ویژه در آبزی پروری استان می باشد.

وی توسعه پرورش ماهی در قفس پشت سدها ، توسعه پرورش ماهیان دریایی در سیستمهای مدار بسته، اخذ گواهینامه بین المللی توسعه پایدار آبزی پروری ، توسعه پرورش سایر آبزیان ، بکار گیری کارشناسان شیلاتی در مزارع آبزیان،توسعه زنده فروشی آبزیان پرورشی، توسعه تشکلهای شیلاتی را ازدیگر  طرحهای ویژه در آبزی پروری استان معرفی کرد.

این مسوول در پایان توسعه شیلات هوشمند و استفاده از فنآوری در حوزه آبزی پروری را مهم تلقی کرد و خاطرنشان ساخت: پیشنهاد استفاده از پایش آنلاین مزارع پرورش میگو،توسعه نرم افزارها و اپلیکشنها مدیریت مزارع آبزی پروری و توسعه استارتاپها خدماتی و فروش محصول در راستای توسعه شیلات هوشمند نیز انجام شده اشت.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز