امام جمعه میناب :

سازمان ها طبق شرع باید حقوق موقوفات را بپردازند

۱۳۹۹/۰۳/۰۸ - ۰۸:۵۳:۲۸
کد خبر: ۱۰۰۷۷۱۸
امام جمعه میناب گفت: سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که از ملک موقوفه بهره‌برداری می‌کنند، طبق شرع و قانون مکلف به پرداخت حقوق قانونی موقوفات هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، در این دیدار محب زاده با حجت الاسلام و المسلمین حائری، درباره پرداخت حقوق موقوفات اظهار کرد: پرداخت حقوق موقوفات وظیفه است و افرادی از جامعه اسلامی که مستأجر موقوفات هستند باید نسبت به این امر اهتمام داشته باشند.

وی با تأکید بر اینکه بحث وقف از واجباتی است که قابل تغییر نیست، تصریح کرد:‌ در هیچ شرایطی کسی نمی‌توانند در نیت وقف و یا شرایط آن تغییر اعمال کنند.

صفائی حائری افزود: اگر ادارات، سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که از ملک موقوفه بهره‌برداری می‌کنند، تحت تصرف یا اجاره آنها بوده یا دخل و تصرف کرده و اعیانی در آن ساخته‌اند، طبق شرع و قانون مکلف به پرداخت حقوق قانونی موقوفات هستند.

وی تاکید کرد:‌ عدم پرداخت یا به تعویق انداختن اجاره و حقوق موقوفه نیز تأثیری در اصل ماجرا نمی‌گذارد تا به این امید که شاید در آینده فراموش و حذف شود؛ هیچ امکانی وجود ندارد که کسی بتواند اجاره و حقوق موقوفه را نادیده بگیرد بنابراین دستگاه‌های مختلف باید بدانند که وقتی ملکی موقوفه است، چارچوبی دارد و بدهی دیون آن را باید پرداخت.

صفائی حائری در ادامه با اشاره به عمل امینانه به نظر واقفین خیراندیش، گفت: یکی از اصلی‌ترین رسالت‌های اوقاف اجرای نیات است که در این راستا باید تلاش مضاعفی صورت پذیرد .

امام جمعه شهرستان میناب مسئولیت شرعی و قانونی در قبال اجرای نظر واقف را یادآور شد و افزود: عمل به نیت‌های مختلف واقفین که در وقف نامه ها ثبت و ضبط شده بهترین تبلیغ عملی برای ایجاد وقف‌های جدید است.

مصطفی محب زاده افزود: یکی از دغدغه های اوقاف نشان دادن برکت های وقف و هدایت جوانان به این امر خدا پسندانه وقف است.

وی ادامه داد: بواسطه وجود سه هزار و86 رقبه فعال و841 مسجد و حسینیه درمیناب، این شهرستان از حیث رتبه در ثبت موقوفات رتبه دوم در سطح استان هرمزگان دارد.

رییس اداره اوقاف و امور خیریه میناب اظهار داشت: قدیمی ترین موقوفه این شهرستان مربوط به 220 سال پیش بوده که توسط شیخ عبدالعلی ابن عبدالحسین در روستای شهوار این شهرستان به ثبت رسیده است.

محب زاده با بیان اینکه روستای شهوار قدیم، شهمرادی وماتم قلعه از شاخص ترین موقوفات میناب می باشد، تصریح کرد: همچنین 916 رقبه بدون سند در این شهرستان وجود دارد که امسال رقبات زیادی سند دار خواهد شد.

وی یاد آور شد: همواره ارتباط و تعامل سازنده ای میان اداره اوقاف و رسانه وجود داشته که امید است این ارتباط در طول سال وجود داشته باشد و اصحاب رسانه با بیان عملکرد و اقدامات اوقاف و امور خیریه به مردم بازگو کنند.

نظر شما