سرپرست شرکت توزیع برق هرمزگان:

۸۲ درصد مشترکان هرمزگان خانگی هستند

۱۳۹۹/۰۴/۰۲ - ۲۱:۱۳:۱۰
کد خبر: ۱۰۱۸۹۱۰
سرپرست شرکت توزیع برق هرمزگان در نشست ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران استان ، گفت :۷۰۰ هزار مشترک در هرمزگان وجود دارد که افزون بر ۵۰۰ هزار مشترک برابر با ۸۲ درصد مشترکان هرمزگان را مشترکان خانگی تشکیل می دهند که از آنها تقاضا داریم در مصرف برق صرفه جویی داشته و تا حد امکان وسایل سرمایشی درحال استفاده را کمتر کنند.

به گزارش خبرگزاری بُرنا در هرمزگان ، علیرضا رنجبر افزود: از این مشترکان تقاضا داریم در هنگام خرید، رهن و اجاره منزل نسبت به استعلام سلامتی کنتور برق اقدام کنند تا پس از استقرار دچار مشکل نشوند.

وی با بیان اینکه  اداره های دولتی با وجود آنکه 4/5 درصد مشترکان شرکت توزیع برق هرمزگان را تشکیل می دهند ۱۹ درصد مصرف برق این استان را به خود اختصاص داده اند، عنوان کرد : بخش عمومی و اداری در هرمزگان ۳۸۰ مگاوات بار شبکه را به خود اختصاص داده که درصورت رعایت آنها فشاری متوجه مشترکان خانگی و تجاری نخواهد شد.

رنجبر یادآور شد: بیشتر نوسان‌های برق در زمان پیک مصرف رخ می‌دهد که برای کاهش آنها در سالجاری ۵۰ دستگاه پست برق در استان نصب می‌شود تا ولتاژ بهتری به مشترکان برسد.

سرپرست شرکت توزیع برق هرمزگان با اشاره به اینکه سرانه مصرف برق مشترکان خانگی در هرمزگان بیش از سال‌های گذشته است که این هم به خاطر حضور بیشتر مردم در خانه‌ها و شیوع بیماری کووید ۱۹ است، بیان داشت : تداوم مصرف به خصوص در پیک بار می‌تواند مشکلاتی را در روزهای گرم تابستان ایجاد کند اما تلاش شرکت توزیع جلوگیری از قطع برق خواهد بود.

این مسئول تصریح کرد : تا این لحظه بخشنامه و یا برنامه‌ای برای افزایش قیمت برق نداشته ایم. گزارشی برای افزایش قیمت برق هم نداریم و دستورالعملی در این زمینه وجود ندارد.

وی با بیان اینکه با  افزایش مصرف، شاهد نوسانات برق هستیم که باعث ایجاد خسارت به برخی مشترکین شده است، در  زمینه جبران خسارت توسط شرکت توزیع برق ، اذعان داشت : شرکت توانیر برای جبران خسارت در چنین مواقعی با یک شرکت بیمه گر که از طریق مناقصه انتخاب شده است اقدام می کند که پس از بررسی و علت بروز حادثه هزینه‌های ناشی از خسارت به مشترک پرداخت میشود.

رنجبر با اشاره به اینکه در این زمینه شرکت توزیع برق، مدیریت و نظارت بر خسارت و پرداخت آن برعهده دارد، عنوان کرد : سال گذشته شرکت بیمه کوثر در مناقصه برنده و پرداخت آن را برعهده داشت. امسال نیز مشترکین می توانند تا زمان عقد قرارداد در سامانه‌ای که به این منظور تدارک دیده شده مراجعه و خسارت خود را ثبت کنند.

سرپرست شرکت توزیع برق هرمزگان اظهار داشت: روز گذشته میزان مصرف برق شبکه توزیع در هرمزگان به ۲ هزارو ۱۷۹ مگاوات رسید که در مقایسه با پارسال که ۲۰۸۵ مگاوات بود چهار و نیم درصد افزایش مصرف رخ داده است.

رنجبر بیان کرد: ما طبق مصوبه کمیته مدیریت بحران استانداری، شاهد کاهش ساعات کاری ادارات را داشتیم و لذا ما موظفیم که پس از ساعت ۱۳.۳۰ نسبت به مدیریت مصرف این سازمان‌ها اقدام کنیم تا فشاری به مصارف خانگی ما وارد نشود. ما میزان مصرف ادارات و سازمان‌ها را پس از ساعت ۱۳.۳۰ را رصد می‌کنیم و اگر مصرف آنها کاهش نیافته باشد، نسبت به قطع برق تا ساعت ۱۷ اقدام و پس از آن دوباره برق را وصل می‌کنیم.

سرپرست شرکت توزیع برق هرمزگان با بیان اینکه هزینه نصب کنتور هوشمند بر عهده مشترک است، افزود: ۱۲ هزار کنتور هوشمند در کل استان نصب است که عمدتاً شامل ادارات، صنایع، اپراتورهای تلفن همراه و چاه‌های کشاورزی است. در سال ۹۸ تعداد ۴۷۰۰ مشترک جدید را برق‌دار کردیم. برنامه داریم که ۶ هزار اشتراک جدید را نیز امسال برق‌دار کنیم.

وی با اعلام اینکه کل روستاهای بالای ۱۰ خانوار نیز امسال برق‌دار می‌شوند، در مورد اینکه چه برنامه‌ای برای زمینی کردن شبکه برق دارند، گفت: زمینی‌کردن شبکه کار مفیدی نیست. در برخی نقاط زمینی‌کردن شبکه‌ها ارزشمند است و ما با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی بررسی‌هایی داریم که شبکه را زمینی کنیم. زمینی کردن شبکه جز اینکه هزینه‌ها را بالا ببرد و سرعت فرسودگی را در برخی نقاط بالا می‌برد، ثمری ندارد.

رنجبر عنوان کرد: تأمین برق مردم زاج و داربست نیز در طول یک ماه اخیر خیلی در این باره صحبت شد. بخشی از سکنه در منازل‌شان هستند و برق هم دارند. سال گذشته سیلی در این منطقه رخ داد که برخی جاده‌ها در این منطقه قطع شد. برق نیز قطع شده بود که بلافاصله وصل شد. بخشی از مردم این منطقه کوچ کردند و به زمین‌هایی رفتند که مالکیت این زمین‌ها متعلق به کیست؟ در اردیبهشت‌ماه امسال نیز به ما منتقل شد که بر اساس مصوبه کمیته بحران استان به ما ابلاغ شد که یک فقره انشعاب برای کمپ به آنان داده شود. یک فقره انشعاب موقت به نام دهیاری زاج و داربست به طور موقت تحویل دادیم تا زمانی که مجوزهای لازم از مراجع ذیربط به ما داده شود.

رنجبر یاد آور شد:‌ سطح تعیین شده مصرف برق برای هرمزگان ۲۱۶۸ مگاوات است که باید به گونه ای مدیریت شود که این میزان رعایت شود.

وی اشاره کرد: همچنین با توجه به شرایط اقلیمی هرمزگان که شبکه توزیع برق در آن استهلاک بالایی دارد و اکنون ۳۰ درصد این شبکه فرسوده محسوب می‌شود به صورت سالانه و طبق برنامه شرکت توانیر برای اصلاح و نوسازی برنامه‌ریزی و اقدام می‌شود.

وی گفت: امسال جدای از روال عادی و با تصمیم‌های هیات مدیره یک هزار کیلومتر از شبکه فرسوده فشار ضعیف در اولویت اصلاح و نوسازی قرار گرفته که انجام می‌شود.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

 

نظر شما