صورت گرفت؛

برگزاری آیین اختتامیه نخستین سوگواره چاووشی خوانی سوز فرات در بندرعباس

۱۳۹۹/۰۷/۱۵ - ۰۹:۴۷:۱۲
کد خبر: ۱۰۶۹۳۱۸
آیین اختتامیه نخستین سوگواره چاووشی خوانی سوز فرات باحضور مدیران شهری در سالن فردوسی شهرداری بندرعباس برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، این آیین با حضور شهردار بندرعباس، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر بندرعباس، رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری، رئیس هیئت تعزیه خوانی، پیشکسوتان و پیرغلامان برگزار شد.

کوروش سلمانی دهبارز دبیر اجرایی سوگواره چاووشی خوانی در بندرعباس گفت: ۴۸ شرکت کننده مرحله اول ۵۱ اثر را به دبیرخانه ارسال کردند که پس از بررسی هیات داوران ۲۳ اثر در دو گروه سنی الف ۱۲ تا ۲۵ و ب ۲۵ سال به بالا به مرحله نهایی راه پیدا کردند.

شهردار بندرعباس گفت: در واقع چاووشی خوانی علاوه بر دعوت عمومی برای شرکت در عزای ائمه اطهار(ع)، به نوعی فراهم کردن قلوب عزاداران و ذاکران اهل بیت(ع) برای ورود به مرثیه و روضه سیدالشهدا (ع) است که از دیرباز توسط چاوش خوانان منطقه انجام می شود و قدمتی دیرینه دارد.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر بندرعباس تصریح کرد: اقداماتی را درخصوص احیای دوباره سنت های کهن بندرعباس را شاهد هستیم که روبه پویایی و حرکت است.

حجت الاسلام و المسلمین احمد عامری سیاهویی اضافه کرد: سنت چاووشی خوانی جزو سنت های دیرین مردم بندرعباس است که طبق نقل تاریخ از زمان صفویه و قاجار آغاز شده، کار چاووش خوان  این است که هم زائر را بدرقه و هم به پیشباز می رود.

حامد رضوانی رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری بندرعباس خاطرنشان کرد: سوگواره چاووشی خوانی سوز فرات با هدف اشاعه و ترویج فرهنگ عاشورایی، تبیین سیره و معارف حسینی در آثار چاووشی خوانی،معرفی ظرفیت ها و توانمندی های چاووشی خوانان در ترویج فرهنگ و معارف حسینی از اهداف این برنامه بوده است.

گفتنی است، از برگزیدگان تقدیر بعمل آمد که اسامی آنها به شرح ذیل می باشد:

در رده سنی الف مهدی رنجبر از هیات امام رضا(ع) زیارت امام رضا(ع) شهرستان میناب رتبه سوم،

امیرحسین جاور از منبر مشهدی سکینه رتبه دوم

امیرحسین خاکی از حسینیه سیدالشهدا روستای نصیرایی شهرستان میناب رتبه اول

رده سنی ب ابراهیم سالاری از شهرستان رودان رتبه سوم

 احمد خاکی از حسینیه روستای نصیرایی شهرستان میناب رتبه دوم

عبدالعلی بلوچ نژاد از منبر مشهدی سکینه شهرستان بندرعباس  رتبه اول

علی اصغر شعبانی حسینیه سیدالشهدا محله نایبند شمالی شهرستان بندرعباس در رده سنی الف و کیدی غریب زاده از هشت بندی شهرستان میناب رده سنی ب برگزیده آراء مردمی شدند، همچنین هیات داوران اولین سوگواره چاوشی خوانی سوز فرات، احد آفتاب و نبی بختاری را در رده سنی الف و محمدرضا ناصری دریایی رده سنی ب شایسته تقدیر دانستند.

نظر شما