در جلسه رسمی شورای شهر بندرعباس مطرح شد؛

خواهرخواندگی شهر بندرعباس با شهر کوبه ژاپن

۱۳۹۹/۰۷/۲۳ - ۱۱:۳۸:۱۰
کد خبر: ۱۰۷۳۱۳۹
جلسه رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس، با دستور کار "تعامل و هم‌اندیشی فی‌مابین شورای اسلامی شهر بندرعباس و اداره کل زندان‌های هرمزگان" و همچنین "پیشنهاد خواهرخواندگی شهر بندرعباس توسط شهر کوبه ژاپن" برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان،  جلسه  رسمی شورای اسلامی شهر بندرعباس،با دستور کار "تعامل و هم‌اندیشی فی‌مابین شورای اسلامی شهر بندرعباس و اداره کل زندان‌های هرمزگان" و همچنین "پیشنهاد خواهرخواندگی شهر بندرعباس توسط شهر کوبه ژاپن" با حضور مدیرکل زندان‌های استان،ریاست انجمن حمایت از زندانیان بندرعباس و معاون منابع انسانی شهردار بندرعباس برگزار شد.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در این جلسه اظهار کرد: باید نشست‌های تخصصی در حوزه‌های فرهنگی، عمرانی، و... درزمینهٔ حل مشکل زندان‌ها برگزار کنیم تا گام مثبتی در این زمینه برداریم.

اسلام باوقار بیان کرد: آمارها نشان می‌دهد هرمزگان نسبت به استان‌های دیگر جرائم کمتری داشته و امید داریم دولت کمک کند تا مردم را از این وضعیت اقتصادی نجات دهد تا شاهد جرائم و معضلات اجتماعی کمتری باشیم.

رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس در ادامه با اشاره به دستور کار "پیشنهاد خواهرخواندگی شهر بندرعباس توسط شهر کوبه ژاپن" تصریح کرد: ما ازنظر اقتصادی شبیه به کشور ژاپن نیستیم اما دنیا دیدن به از ندیدنش است، ما می‌توانیم با انعقاد قرارداد خواهرخواندگی با شهر کوبه ژاپن از تجربیات این شهر استفاده کنیم. اگر چند چیز کوچک نیز از آن‌ها یاد بگیریم کافی است.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس نیز در این جلسه بیان کرد: باید کمیسیون فرهنگی بصورت تخصصی درزمینهٔ کمک به زندان‌ها تشکیل شود تا کمک‌های بهتری بتوانیم به زندانیان ارائه دهیم و شاهد نتیجه خوبی باشیم.

فیصل دانش بیان کرد: زندان بخشی از شهر و زندانیان بخشی از شهروندان ما هستند و نیاز به توجه بیشتری نیز دارند چراکه از خانواده جدا شده‌اند و خانواده‌های آنان دچار آسیب‌های اجتماعی و مشکل شده‌اند.  و امیدوارم روزی زندان‌ها تبدیل به کتابخانه‌ها و فضای زندان به فضاهای فرهنگی تبدیل شوند.

دانش در بخش دیگری از سخنان خود افزود: خواهرخواندگی بین شهرها تعهد سیاسی بین کشورها ایجاد نمی‌کند و ارتباطات فرهنگی و آموزشی بین آن‌ها شکل می‌گیرد. با خواهرخواندگی می‌توانیم فرهنگ خود را منتقل کنیم و از تجربیات دیگر شهرها استفاده کنیم.

نایب‌رئیس شورای اسلامی شهر بندرعباس اضافه کرد: قرارداد خواهرخواندگی برای ما هزینه‌ای ندارد و مخالفت با آن دلیل منطقی ندارد.

جراره، عضو شورای اسلامی شهر بندرعباس در ادامه این جلسه بیان کرد: جای تأسف دارد که ۵۰ درصد زندانیان ما درزمینهٔ مواد مخدر بوده است و به نظر می‌رسد ریشه این جرائم به دلیل مشکل اشتغال است.

وی ادامه داد: امضای تفاهم‌نامه‌هایی چون شهر خلاق، خواهرخواندگی با شهری در ژاپن و ... اگر قرار باشد تنها یک قرارداد باشد و هیچ تأثیری در شهر نداشته باشد درست نیست. این قراردادها توقع ایجاد می‌کند و شهرداری باید در صورت انعقاد قرارداد دستاوردهای خود را نیز به مردم گزارش دهد. امیدوارم قرارداد خواهرخواندگی با شهر کوبه ژاپن برای ما دستاورد مفیدی داشته باشد.

مدیرکل زندان‌های هرمزگان نیز در این جلسه گفت: در هرمزگان ۹ مرکز اصلاح و تربیت وجود دارد، بیش از ۹۷ درصد زندانیان مرد و سایر آن‌ها زن هستند، بیشترین جرائم مربوط به مواد مخدر و سرقت است و تعداد زندانیان جرائم غیر عمد حدود ۱۰۰ نفر است.

مصطفی کیشانی افزود: امروز دستگاه قضا و سازمان زندان‌ها نقش بی‌بدیلی در ایجاد نظم و امنیت اجتماعی دارند، عدم نیاز به زندان تحقق پیدا نمی‌کند چراکه نیاز داریم افراد مخل نظم جامعه در محیطی چون زندان نگهداری شوند.

وی ادامه داد: سازمان زندان‌ها به تأمین امنیت و تربیت توجه ویژه دارد و کار زندان بسیار حساس و پرمشقت است و نهادهای متولی باید در این امر به مجموعه زندان‌ها کمک کند تا سازمان فعالیت‌های اصلاحی و تربیتی خود را گسترش دهد.

کیشانی تصریح کرد: توانمندسازی زندانیان در رشته‌های مختلف از فعالیت‌های اصلی زندان‌هاست،  طبقه‌بندی زندانیان بر اساس جرم و سن انجام می‌شود. کمک به امر تحصیل زندانیان، درمان، تهیه دارو، بهسازی و بازسازی منازل خانواده زندانیان، کمک‌های نقدی و غیر نقدی به آن‌ها، توانمندسازی خانواده‌ها ازجمله فعالیت‌های انجمن‌های حمایت بوده است.

وی تصریح کرد: مرکز مراقبت بعد از خروج از زندان به افراد تسهیلاتی ارائه می‌دهد، در باب زندان قدم‌های خوبی برداشته شده است و در این شیوع ویروس کرونا در زندان مرکزی بندرعباس یک نفر مبتلا نیز نداشته‌ایم. قابل‌توجه است که ۲۰ درصد زندانیان بندرعباس  زندانیان غیربومی و غیر ساکن هستند.

مدیرکل زندان‌های هرمزگان بیان کرد: ما در سال جاری ۱۷.۸۳ درصد کاهش جمعیت ورودی به زندان‌ها را داشته‌ایم زندانیان، جرائم غیر عمد در زندان‌ها در بندرعباس تنها ۴۰ نفر و مهریه ۶ نفر و درزمینهٔ جرائم تصادف نیز زندانی نداریم.

مدیرکل زندان‌های هرمزگان تصریح کرد: انتقال زندان به خارج از شهر قانون است و در حال پیگیری آن هستیم، زمینی را تملک کردیم که در حال آماده‌سازی آن هستیم. اگر سرمایه‌گذاری زندان را برایمان بسازد می‌توانیم بعد از ساخت زمین زندان قبلی را در اختیارش قرار دهیم.

رئیس انجمن حمایت از زندانیان بندرعباس نیز در این جلسه بیان کرد: همه زندانیان خانواده دارند و خانواده آن‌ها تحت شرایط خاص اقتصادی و روانی قرار می‌گیرند، انجمن حمایت از زندانیان به عهده خیرین گذاشته شده است و دولت از سرمایه‌گذاران انجمن است.

عبدالمجید دولتی اضافه کرد: نیاز است در جلسه‌ای تخصصی به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با شورا و شهرداری پرداخته شود، امسال هزار و ۴۰۰ بسته معیشتی توزیع کردیم، تا می‌توانستیم به خانواده‌ها کمک کردیم اما کافی نیست و مشکلات آن‌ها با این کمک‌ها حل نمی‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداری بندرعباس نیز در این جلسه بیان کرد: شهر کوبه ژاپن، پنجمین شهر بزرگ ژاپن است و درزمینهٔ پیشگیری از بلایای طبیعی امکانات و تجربیات زیادی داشته است، که پیشنهاد خواهرخواندگی به یکی از شهرهای کشور را داده‌اند و سازمان شهرداری‌های کشور شهر بندرعباس را پیشنهاد داده‌اند. ما خواهرخواندگی با دو شهر دیگر در چین نیز این قرارداد را داریم. در این زمینه باید مصوبه‌ای از شورای شهر اخذ کنیم.

محمد مهدی جهانبخش بیان کرد: انعقاد تفاهم‌نامه بندری با این شهر نیاز به هماهنگی تعداد زیادی از دستگاه‌های اجرایی دارد چراکه در کشور ما همچون کشورهای دیگر مدیریت واحد شهری وجود ندارد. انعقاد قرارداد خواهرخواندگی با دو شهر در چین پیشنهاد استانداری بوده و این مورد پیشنهاد شهرداری بوده است.

وی ادامه داد: با توجه به مشکلات ارزی ما سفری به این کشور نخواهیم داشت مگر به هزینه خودشان، اگر سفری اتفاق بیفتد سفر کارشناسان ژاپنی به ایران خواهد بود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بندرعباس نیز در این جلسه بیان کرد: شهر کوبه شهری با یک و نیم میلیون جمعیت و ازنظر بندری و خطی بودن شبیه به بندرعباس است، اسکله کانتینری دارد و بعد از زلزله سال ۱۹۹۵ رتبه کانتینری‌اش تنزل پیدا می‌کند.

فرجام دانش بیان کرد: بعدازاین زلزله شهر کوبه معروف و به نماد شهرسازی در جهان تبدیل شد، در این راستا بعد از زلزله روی مواردی که ضعف داشتند کار کردند، تجهیزات ایمنی آتش‌نشانی خود را به ۱۰ برابر افزایش دادند، ۱۲۰ ایستگاه تک ماشینه ایجاد کردند، مقاومت سازه‌هایش در زلزله به قدرت ۸ ریشتر به مدت ۵ دقیقه است و همچنین به سمت آموزش ایمنی به مردم  رفته‌اند.

مدیر ارتباطات و امور بین‌الملل شهرداری بندرعباس نیز در این جلسه بیان کرد: موقعیت جغرافیایی و فرهنگی شهر کوبه ژاپن بسیار نزدیک به بندرعباس است و دلایل و عوامل بسیاری انعقاد تفاهم‌نامه خواهرخواندگی با این شهر را توجیه می‌کند.

حمیدرضا حیدری پوری بیان کرد: سفر من و دانش هیچ هزینه‌ای برای شهرداری بندرعباس نداشته و کل هزینه را کشور ژاپن پرداخت کرده، ما بین هزار و ۴۰۰ نفر در کل کشور برای این سفر انتخاب شدیم و این سفرها با رایزنی نبوده است. خواهرخواندگی یک ریل برای ما هزینه نخواهد داشت، شرکتی در ژاپن در خصوص این مسائل هزینه می‌کند و نیازی نیست نگران مسئله هزینه‌های رفت آمد آن باشیم.

گفتنی است؛ در این جلسه دستور کار "انعقاد قرارداد خواهرخواندگی شهر بندرعباس با شهر کوبه ژاپن" به رأی گذاشته شد و با حداکثر آراء به تصویب رسید.

نظر شما