رییس سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان:

آغاز کشت استراتژیک گندم در استان

۱۳۹۹/۰۸/۲۸ - ۱۲:۱۰:۰۲
کد خبر: ۱۰۸۹۷۸۳
رییس سازمان جهادکشاورزی استان هرمزگان، از آغاز کشت استراتژیک گندم در این استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، علی باقرزاده همائی مصرف سرانه ماهانه گندم در استان را با اشاره به هدفمند سازی یارانه ها حدود 20هزار تن در ماه اعلام داشت و اظهار کرد:  پیش بینی  می گردد که  هرمزگان در سال زراعی جاری سطح زیر کشت گندم آبی آن حدود 11 هزار و 800 هکتار  شده که با پیش بینی تولید 55 هزار تن گندم حدود22درصد نیاز داخل استان تامین می شود.

وی با بیان اینکه در بخش زراعت  استان حدود یک هزار و700نفرگندم کار فعالیت می کنند، افزود: در این بخش برای3 هزار و 96 نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد شده است.

رییس جهادکشاورزی هرمزگان در ادامه بیشترین سطح زیر کشت گندم  در سال زراعی 1400-1399را مربوط به شهرستان حاجی آباد با 10 هزار هکتار دانست و اعلام داشت:  پیش بینی می گردد  که سطح زیر کشت گندم سال زراعی1400-1399 شهرستان های رودان 800 هکتار، میناب 600 هکتار، بستک 200 هکتار ، پارسیان 100 هکتار وبندرعباس 100هکتار باشد.

باقرزاده همائی همچنین در خصوص خرید بذرگندم استان هرمزگان  برای  سال زراعی 1400-1399 اظهار کرد: در سال زراعی گذشته 2500 تن بذر گندم شامل ارقام پرورشی 3، مادری و گواهی شده و مرغوب تامین و در حال توزیع می باشد.

این مسوول در بخش دیگری در خصوص مشکلات و نارسایی های احتمالی در رابطه با تولید گندم بیان داشت: کمبود شرکت های مکانیزاسیون و فعال نبودن شرکت های موجود، استهلاک سریع ادوات نسبت به سایر نقاط کشور به علت شرایط اقلیمی،عدم دسترسی به بذور جدید هیبرید با عملکرد های بالای جهانی،کمبود ادوات مکانیزاسیون در بعضی مناطق ، ضعف بنیه مالی اغلب کشاورزان در بازپرداخت وام  و درخواست وثیقه از آنان، پایین بودن سطح سواد بهره برداران و کمبود اعتبارات عمرانی ومنابع بانکی ارزان قیمت به منظور سرمایه گذاری وتامین نقدینگی تنها بخشی از مشکلات پیش رو تولید گندم در استان می باشد.

وی همچنین درپایان پایین بودن توان مالی تولیدکنندگان درپرداخت کامل حق بیمه از یک سو وازسوی دیگر کمبود پوشش بیمه وضعف برنامه های حمایتی و  عدم پرداخت به موقع غرامت توسط صندوق بیمه درشرایط بحران ، عدم حضور موثر وکارآمد بخش خصوصی درارائه خدمات ونهاده های تولید، عدم پذیرش آموزش ونوآوری ها ازطرف کشاورزان به دلیل فرسودگی و نامناسب بودن هرم نیروی انسانی این بخش  ، کوچک بودن و  پراکندگی واحدهای بهره برداری و دیگر محدودیتهای طبیعی شامل محدودیت منابع آبی ، خشکسالی های مستمر و متوالی ، وجودشنزارهای وسیع وتعدد، تکرار و حجم بلایای طبیعی در استان هرمزگان را از دیگر مشکلات و نارسایی های احتمالی در رابطه با تولید گندم اعلام داشت.

گفتنی است؛ کشت گندم در استان هرمزگان از اواسط آبان ماه آغاز شده که تا اواسط بهمن ماه ادامه خواهد یافت، برداشت گندم نیز از اواسط فروردین ماه آغاز و تا اوایل تیرماه ادامه خواهد داشت.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز