مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان:

احداث ۵۰ سد کوچک و بزرگ در دستور کار قرار دارد

۱۳۹۹/۱۰/۲۹ - ۰۸:۴۴:۵۹
کد خبر: ۱۱۲۲۰۲۴
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: احداث 50 سد کوچک و بزرگ در دستور کار قرار دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، هوشنگ ملایی در دیدار با امام جمعه شهرستان بندرعباس و نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان اظهار کرد: پویش الف ب ایران، به ابتکار وزیر نیرو در کشور ایجاد شد و در قالب این طرح‌های زیادی در کشور و استان هرمزگان به بهره‌برداری رسید.

وی با ذکر این نکته که بیش از 40 هزار میلیارد تومان در قالب پویش الف ب ایران، در استان هرمزگان سرمایه‌گذاری شد، عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال‌جاری بیش از 10 پروژه شاخص در حوزه آب و برق نیز به بهره‌برداری برسد.

ملایی ضمن تقدیر از حمایت‌ها و رهنمودهای امام جمعه شهرستان بندرعباس و نماینده ولی فقیه در راستای اجرای پویش الف ب ایران در استان هرمزگان، خاطرنشان کرد: سال گذشته پس از پایان یکساله این پویش، مقام معظم رهبری تاکید ویژه‌ای بر روی اطلاع رسانی اقدامات انجام شده و ادامه دار شدن قطار پویش داشتند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با اشاره به سهم مناسب استان هرمزگان از افتتاح طرح‌های پویش الف ب ایران، تشریح کرد: سد سرنی شهرستان میناب کمک بزرگی به توسعه کشاورزی در اراضی دشت میناب کرد. پس از احداث این سد، آب موجود در سد استقلال میناب به توسعه کشاورزی اختصاص پیدا کرد و رضایتمندی خوبی در اراضی شمالی دشت میناب حاصل شد.

ملایی مطرح کرد: افتتاح نیروگاه قشم، آب‌رسانی به بشاگرد، شبکه‌های آبیاری میناب، پست‌های برق و آبشیرینکن‌ها در قالب پویش الف ب ایران به بهره‌بردای رسیدند.

وی با ذکر این نکته که به تمام درخواست‌های تامین آب به سرعت پاسخ داده می‌شود، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های بلند مدت وزارت نیرو، تامین 30 درصدی آب شرب استان‌های ساحلی از طریق آب‌شیرین‌کن است. با تحقق این امر، منابع آبی موجود برای توسعه کشاورزی و صنعت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

رئیس شورای انسجام بخشی صنعت آب و برق استان هرمزگان با بیان اینکه استان هرمزگان پتانسیل بسیار خوبی برای توسعه کشت‌های گلخانه‌ای دارد، اذعان کرد: برای تامین آب واحدهای گلخانه‌ای، تمام توان خود را به کار گرفته‌ایم.

ملایی با اشاره به مزیت‌های کشت گلخانه‌ای، خاطرنشان کرد: کیفیت بهتر، ماندگاری بیشتر و افزایش راندمان آبیاری از جمله برتری‌های کشت گلخانه‌ای به عادی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت سدهای کوچک در توسعه و ایجاد اشتغال در یک منطقه، عنوان کرد: احداث 40 سد کوچک در سراسر استان هرمزگان در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه 10 رودخانه در استان هرمزگان ظرفیت ایجاد سدهای بزرگ را دارند، ابراز داشت: سد جاماش با ظرفیت 160 میلیون متر مکعب از جمله سدهای بزرگ در حال احداث است؛ که باعث بهبود کشت در هشت هزار اراضی نزدیک به این سد می‌شود و 2 هزار اراضی مستعد کشت گلخانه نیز حاصل خواهد شد.

ملایی ادامه داد: سد زرانی در شهرستان میناب برای احیای کریان و راونگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به انجام مطالعات احداث سد در رودخانه مرک شهرستان سیریک، خاطرنشان کرد: مطالعات اولیه انجام شده است و با احداث این سد امکان کشت در 2 هزار هکتار از اراضی پایین دست فراهم می‌شود.

رئیس شورای انسجام بخشی صنعت آب و برق استان هرمزگان با اشاره به احداث سد درکاه شهرستان بشاگرد تا اوایل سال آینده، تشریح کرد: طرح احداث سد در رودخانه شریفی آماده شده و هزار هکتار از اراضی برای توسعه کشاورزی نیز در نظر گرفته شده است.

ملایی مطرح کرد: سد گابریک شهرستان جاسک، سد سدیج، سد برآفتاب در شهرستان حاجی‌آباد و سد کمشک در شهرستان بستک از جمله سدهای بزرگ استان هرمزگان است.

وی اظهار کرد: در شهرستان جاسک به دنبال افزایش 6 هزار هکتاری اراضی جگین هستیم تا در نهایت اراضی منطقه به 10 هکتار برسد.

ملایی در پایان خاطرنشان کرد: رویکرد مجموعه آب منطقه‌ای هرمزگان، تامین طرح‌های منابع خرد در روستاهای هرمزگان است چرا که باعث تحقق توسعه پایدار می شود.

گفتنی است، ملایی رئیس شورای انسجام بخشی صنعت آب و برق هرمزگان به نمایندگی وزیر نیرو، از امام جمعه شهرستان بندرعباس و نماینده ولی‌فقیه در استان هرمزگان به واسطه همکاری فعال در اجرای پویش الف ب ایران تقدیر کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز