وزیر بهداشت:

آغاز واکسیناسیون گروه‌های خاص تا قبل از ۲۲ بهمن

۱۳۹۹/۱۱/۰۲ - ۱۲:۳۶:۴۴
کد خبر: ۱۱۲۴۱۰۱
وزیر بهداشت گفت: هرگونه ساده‌انگاری ما در مقابل این بیماری یک پیک سنگین از ابتلا و مرگ و میر را تحمیل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، سعید نمکی در نشست ستاد استانی کرونا در استانداری هرمزگان اظهار کرد: امروز موفق به افتتاح 30 پروژه بهداشت و درمانی در استان شدیم که بسیار مشتاق بودم تا در جمع مردم عزیز حضور پیدا کنم اما محدودیت‌های کرونا در این زمینه مانع شد.

وی با تقدیر از همه دستگاه‌ها و بخش‌ها در کمک به مهار بیماری کرونا، عنوان داشت: یکی از دستاوردهای ارزشمند ما این بود که در اوج تحریم‌های ظالمانه در عرصه بین المللی درخشیدیم و در روزهایی که مردم قدرتمندترین کشورهای دنیا قربانی کرونا می‌شوند و شمار کشته‌ها در یک روز به بیش از4000 نفر و در برخی از کشورها از 1600 نفر عبور کرده اما اکنون در کشورمان به شمار تلفات زیر 100 نفر رسیدیم که البته این داغ برای همه ما سنگین است و باید دست در دست هم آن را روز به روز کم و کمتر کنیم تا دیگر هیچ عزیزی را در اثر کرونا در کشورمان از دست ندهیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: جز با همراهی همه دستگاه‌ها نمی‌شد به شرایط امروز برسیم و تداوم آن نیز با همدلی و همگرایی میسر است.

وی تأکید کرد: همواره نگران بازگشتن یک پیک سنگین از کرونا به کشور هستیم و این ممکن است ناشی از شکل‌گیری انبوهی از مسافران و طوفانی از سفرهای سازمان نیافته باد که ما را گرفتار شرایط بسیار سختی کند.

 نمکی با ابراز خوشنودی از رقم خوردن رشد تولید 100 درصدی برخی صنایع مانند آلومنیوم هرمزگان، این اتفاق را حاصل یک همگرایی عمومی در جامعه و دلگرمی جامعه تولید به نظام سلامت است که مانند دوران دفاع مقدس، الهام‌بخش امنیت و اقتدار کشور هستند.

وزیر بهداشت نسبت گرفتار شدن در ورطه دیگری از ابتلا به بیماری کرونا هشدار داد و گفت: در اردیبهشت امسال نیز گفتم که اگر ساده‌انگاری کنیم، در دقیقه 90 گل خواهیم خورد و این اتفاق هم افتاد و پیک دیگری از بیماری کرونا را در کشور شاهد بودیم.

وی با ابراز نگرانی از شکل‌گیری فوجی از سفرها به هرمزگان و بخصوص جزایر آن و احتمال به راه افتادن پیک سنگینی از ابتلای به این بیماری، از اتخاذ محدودیت‌های جدی برای جلوگیری از شکل‌گیری این سفرها و اطلاع‌رسانی در زمینه عدم ارائه خدمات به مسافران در استان‌های ساحلی بخصوص با توجه به شرایط مطلوب آب و هوایی آنها خبر داد و عنوان داشت: کوچک‌ترین ساده‌انگاری ما در قبال این بیماری که حالا اشکال دیگر و پرخطرتر آن نیز در دنیا شناسایی شده است، می‌تواند پیک سنگینی را به جامعه ما تحمیل کند.

 نمکی با یادآوری تماس تلفنی‌اش به دکتر فرشیدی رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در زمان اوج بیماری کرونا در بندرعباس و نگرانی از مشکل کمبود اکسیژن برای بیماران و پیگیری‌های شبانه‌روزی فرشیدی برای رفع این مشکل و به شماره افتادن نفس‌های این فرمانده سلامت برای جلوگیری از به شماره افتادن نفس‌های بیماران، تصریح کرد: نباید بگذاریم که دوباره شرایط خطرناک و بحران آلودی بر استان هرمزگان تحمیل شود که ناشی از ساده‌انگاری ما و سفر به این مناطق باشد.

وی عنوان داشت: ملت ما در مقابله و مدیریت بیماری کرونا تاریخ‌ساز شد و این همه مراقبت و تلاش شبانه‌روزی آحاد مردم در این میدان و سختی‌ها و تنگی معیشت و ... که در طول این مدت وجود داشته را نباید با یک ساده‌انگاری عمومی به پیک دیگری برسانیم که شمار بالایی از ابتلا و مرگ و میر را در کشور بدنبال داشته باشد.

وزیر بهداشت به رشد شاخص‌های بهداشتی و درمانی هرمزگان در سال‌های اخیر نیز اشاره‌ای کرد و گفت: مجموعه‌های بیمارستانی خوبی در استان در دست ساخت است که بهره‌برداری از هر کدام از آنها می‌تواند متوسط دسترسی مردم به خدمات درمانی را ارتقا دهد و بدون شک با بهره‌برداری کامل این بیمارستان‌های در دست ساخت و تجهیز آنها، هرمزگان می‌تواند در تراز استان‌های برخوردار در این زمینه قرار گیرد و بر دیگر اولویت‌های خود متمرکز شود.

دکتر نمکی از توسعه مراکز بیمارستانی کنونی نیز به عنوان گام خوب انجام شده در زمان شیوع کرونا نام برد و گفت: افتتاح بیمارستان 139 تختخوابی شریعتی بندرعباس نیز که اختصاص به زنان و زایمان دارد، اتفاق خوبی بود که خدمات در این بخش را در استان ارتقا داده است.

وزیر بهداشت با تشریح توانمندی‌های کوبا در تولید واکسن و همکاری‌های مشترک با این کشور و استفاده از واکسن هپاتیت ساخت این کشور و کمک به مهار این بیماری در کشورمان، گفت: ما فاز سوم انسانی همکاری برای تولید واکسن کرونا را در رازی انجام خواهیم داد و در بهار به توانمندی کامل تولید انبوه واکسن خواهیم رسید تا بتوانیم تزریق عمومی آن را آغاز کنیم.

نمکی به عنوان مژده‌ای به جامعه اظهار کرد: تا قبل از 22 بهمن با واکسن وارداتی، واکسیناسیون گروه‌های خاص را آغاز خواهیم کرد و با استفاده از مجاری تأمین واکسن و از کوواکس نیز سهمیه‌ای را دریافت خواهیم کرد و اطلاعات آن را بزودی در اختیار مردم قرار خواهیم داد.

 

نظر شما