افتتاح نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در بندرعباس

۱۳۹۹/۱۱/۰۸ - ۱۰:۰۰:۵۹
کد خبر: ۱۱۲۷۳۷۰
کارگاه های آموزش فنی و حرفه ای در اولین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد استان در رشته های کامپیوتر ، تاسیسات ، کشاورزی ، برق و جوشکاری با آموزش 18 حرفه شروع بکار کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در  هرمزگان، همزمان با آیین افتتاح 24 مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در سراسر کشور با حضوردکترشریعتمداری وزیر تعاون ، کار ورفاه اجتماعی و دکتر قبادی دانا رییس سازمان بهزیستی کشور بصورت ویدئوکنفرانس ، نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد با حضور حسین امیر تیموری مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان و مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری ،مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای و دیگر مسئولین دستگاههای اجرایی و انتظامی استان در بندرعباس افتتاح شد.


در حاشیه این افتتاح از 5 کارگاه مهارت آموزی فنی و حرفه ای نیز بازدید شد.حسین امیر تیموری مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری هرمزگان اظهار کرد : آموزش های فنی و حرفه ای گروه هدف را برای اشتغال و مسئولیت پذیری توانمند می کند و مهارت آموزی انگیزه این افراد را برای بازتوانی و درمان افزایش می دهد.


اسما کریمی مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان گفت : معتادان بهبود یافته نیاز به حمایت های روانی و اجتماعی بالایی دارند و این مهم باید مورد توجه جدی قرار گیرد.بهبود یافتگان اعتیاد، با کسب مهارت توانمند خواهند شد و می توانند برای آینده شغلی خود برنامه ریزی کنند.


وی افزود :مرکز جوار کارگاهی درپنج رشته و 18 حرفه ؛ تعمیر کامپیوتر (حرفه های کارور عمومی رایانه شخصی ) ، تاسیسات (تعمیر کولر پنجره ای و اسپلیت ،نصب و راه اندازی کولر اسپلیت،تعمیر لوازم سردکننده ) ، برق ساختمان (کمک برقکار ساختمان ،سیم کشی مدار توکار،سیم کشی مدار روکار ،ایمنی در برق) ،کشاورزی (پرورش گل های آپارتمانی ،زراعت و باغبانی ،سبزیکاری ،پرورش قارچ)و جوشکاری (جوشکاری E1 E2 E3 جوشکاری درب و پنجره سازی،جوشکاری اسکلت فلزی)شروع بکار کرد.


غلامحسین رنجبر مدیر کل بهزیستی استان هرمزگان :ایجاد اشتغال و کسب مهارت شغلی در مراکز جامع درمان اعتیاد انجام می‌شود .امروز مرکز جامع درمان اعتیاد مهر ایرانیان به عنوان نخستین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در استان با ظرفیت اسمی 150 نفر در زمینی به مساحت 7 هزار مترمربع در شهر بندرعباس به بهره برداری رسید.


وی اذعان کرد : بعد از یک سال این افراد همچنان رصد می شوند بنابراین فرآیند درمان به طور کلی یک سال به طول می انجامد.وی به رویکرد متفاوت برنامه‌های مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد برای بهبود افراد معتاد اشاره کرد و گفت: رویکرد این مرکز مبتنی بر رویکرد درمانی اجتماع محور و استمرار درمانی است.در این مراکز افراد به مدت ۴ ماه بدون دریافت دارو و به روش پرهیز مدار سم زدایی می شوند و پس از پایان دوره سم‌زدایی و اقامت ، فرد بهبودیافته بر اساس مدل درمان سرپایی و خودیاری درطی مدت هشت ماه و با شرکت در جلسات سه ساعته به صورت سرپایی با برنامه از قبل تعیین شده در جلسات درمانی و آموزشی مرکز شرکت می‌کند.


وی همچنین تصریح کرد : بعد از چهار ماه پاکی و سم‌زدایی فرد، شیوه‌ها و دوره‌های درمان در این مراکز پیگیری می‌شود و در واقع سعی می شود به بازگشت فرد معتاد در جامعه کمک و از بروز آسیب‌های اجتماعی ناشی از پیامد آن جلوگیری شود.

رنجبر با بیان اینکه افرادی که دارای سرپناه و محل اقامت و زندگی نیستند نیز مورد حمایت خاص قرار می‌گیرند ادامه داد: در پایان اقامت ، افرادی که سرپناه و خانواده ندارند جهت اسکان و اقامت به مراکز اقامتی توانمندسازی ارجاع داده می‌شوندو در صورت داشتن شغل با کمک مددکار به شغل سابق خود باز می‌گردند و در غیر این صورت با مهارت آموزی به اشتغال آنان کمک می‌شود.

گفتنی است طول درمان فرد معتاد در مراکز جامع درمان و بازتوانی معتادان به مدت یکسال است که در طول این مدت، افراد پذیرش شده تحت درمان تخصصی، خدمات روانشناسی، پزشکی، آموزش های شغلی و غیره قرار گرفته و در کنار درمان این افراد، خانواده های آنان نیز آموزش های لازم را کسب می کنند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز