مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری هرمزگان:

قرارگاه‌های تحول محلات خانواده‌ها را در مقابل هرگونه تهدید مصون می‌دارد

۱۴۰۰/۰۲/۲۶ - ۱۰:۵۱:۱۴
کد خبر: ۱۱۷۹۵۶۹
قرارگاه‌های تحول محلات خانواده‌ها را در مقابل هرگونه تهدید مصون می‌دارد
مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری هرمزگان با اشاره به اهمیت و نقش قرارگاه های تحول محلات در کاهش آسیب‌های اجتماعی و تحکیم بنیان خانواده گفت: این قرارگاه‌ها سبب مصونیت خانواده در مقابل هر گونه تهدید می شوند.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان،مریم یگانه با اشاره به اهمیت و جایگاه ایجاد قرارگاه تحول محلات در مناطق آسیب پذیر شهرها و روستاها گفت: چند سالی است طرحی به همت سپاه پاسداران با هدف توانمندسازی اقشار مختلف جامعه در ابعاد مختلف و در قالب قرارگاه‌هایی شش گانه مشغول خدمت‌رسانی به مردم هستند.

 

وی در ادامه افزود: قرارگاه های تحول محلات، فعالیت های بسیار خوبی با اهداف یادشده در استان هرمزگان و شهر بندرعباس صورت گرفته که می توان این شهر را به عنوان الگو برای کشور معرفی کرد.

 

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری هرمزگان با بیان اینکه دشمن فضای مجازی را بستری برای اشاعه تهدید و آسیب های خود بر علیه نظام و انقلاب در پیش گرفته است، تصریح کرد: قرارگاه های تحول محلات، بستری بسیار مناسب برای آگاه سازی و مصون سازی خانواده ها در مقابل هر گونه تهدیدها است.

 

یگانه با تاکید بر اینکه اهمیت پرداختن به موضوع «تحکیم خانواده»، ریشه در اهمیت نهاد خانواده دارد، ابراز داشت: نهاد مقدس خانواده، رکن بنیادین اجتماع بشری و محمل فرهنگ های گوناگون محسوب می شود تا جایی که سعادت و شقاوت امت‌ها، مرهون رشادت و ضلالت خانواده است.

 

وی در ادامه، نخستین شـرط داشـتن جـامعه ای سـالم و پـویا را سـلامت و پـایداری خانـواده عنوان کرد و گفت: در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری «مدظله العالی» در زمینه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و در چارچوب سیاست ها و خط مشی های مصوبه شورای اجتماعی کشور در حوزه زنان و خانواده نیز با توجه به برنامه های ابلاغی کلان از سوی معظم له و سیاست‌های خانواده ریاست جمهوری و چشم‌اندازهای برنامه های استانی با هدف توانمندسازی و توان افزایی فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی زنان سرپرست خانوار (همسر فوت شده، مطلقه هرگز ازدواج نکرده، دارای همسران زندانی، معتاد، متوالی مفقودالاثر و از کار افتاده) و همچنین بهبود فرآیند توانمندسازی و ارتقای جایگاه افراد در خانواده ها و حمایت از همه اعضای خانواده در ابعاد مختلف مطرح در جامعه اقدامات کوتاه مدت و بلندمدت در قالب طرح های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی اجرا شده است.

 

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری هرمزگان ادامه داد: همچنین این طرح ها با هدف دیگری همچون هدایت اعضای خانواده به سمت ارتقاء و ترویج سبک زندگی صحیح و افزایش ظرفیت‌های موجود در بعضی مناطق حاشیه شهرهای آسیب پذیر شهرستان های استان اجرایی شده است.

 

وی به تشریح طرح های اجراشده پرداخت و اضافه کرد: برپایی میز خدمت در محلات، توانمندسازی و آموزش زنان سرپرست خانوار، طرح ملی مشاغل خانگی، توانمندسازی اقتصادی مبتنی بر الگوی نوین مشاغل خانگی، طرح های محله محور و طرح‌هایی در مقاطع سنی خاص (کودکان)، طرح جهش حرکت جهت تسهیل در خدمات رسانی به خانواده های مناطق مذکور ا اهم این طرح هاست.

 

یگانه ادامه داد: طرح برپایی میز خدمت زنان و خانواده طی 5 محله در شهرستان بندرعباس با همراهی معاونت پیشگیری از وقوع جرم دادگستری با هدف بررسی مشکلات حقوقی و خانواده در مناطق آسیب پذیر شهر بندرعباس اجرایی شد که با تشکیل یک تیم شامل قاضی و مشاوران حقوقی و خانواده به ارائه خدمات مشاوره‌ای در پنج دفتر تسهیلگری مناطق آسیب‌پذیر اتفاق افتاد که با استقبال خوب اهالی محلات مواجه شد.

 

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری هرمزگان تاکید کرد: یکی از برکات و مزایای اجرایی این طرح؛ رصد آسیب‌های موجود به تفکیک آسیب در محلات شهرستان با حضور مسئولان به صورت میدانی در محلات آسیب پذیر و در جمع خانواده‌های آسیب دیده باعث افزایش سطح رضایتمندی و اعتماد مردم نسبت به مسئولان استانی و در نهایت رفع موانع و مشکلات و تسهیل در نحوه خدمات رسانی و رعایت و احترام به حقوق شهروندی شهروندان استان هرمزگان بوده که با توجه به احصاء نتایج این طرح در محلات شهرستان بندرعباس و انعکاس عمده آن به دیگر استان‌های سراسر کشور می‌توان گفت که اجرای طرح‌های این چنینی در محلات می‌توانند تا حدودی معضلات و مباحث ها در خانواده‌های محلات را برطرف نماید.

 

وی همچنین گفت: هدایت افراد مستعد کسب وکار فعال و ایجاد اشتغال پایدار و تحکیم بنیان خانواده و از همه مهمتر توان افزایی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بین اعضای خانواده و خانواده با بخش‌های مختلف جامعه اتفاق می افتد.

 

یگانه از دیگر طرح هایی که در استان انجام شده است به طرح ملی گفتگوی خانواده به پیشنهاد معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با همکاری دفاتر انجمن و اجتماعی علمی جامعه شناسی همزمان با سراسر کشور در استان هرمزگان اشاره داشت و افزود: این طرح با هدف فعال کردن و شناسایی شبکه نخبگان در ارتباط با یکی از موضوعات حیاتی جامعه استان هرمزگان همچنین تمرینی برای تعامل و همکاری جریان‌های مختلف فکری و گروه‌های مختلف اجتماعی تعامل و همکاری صاحبنظران دانشگاهی فعالان حوزه عمومی و جامعه مدنی و رسانه‌ها و مدیران دستگاه‌های اجرایی زمینه‌ای برای بردن دانش اجتماعی به سمت جنبه‌های کاربردی و تمرکز بر مسائل بومی و منطقه‌ای به اجرا گذاشته شد.

 

مدیر کل امور زنان و خانواده استانداری هرمزگان در ادامه بیان کرد: این طرح در هرمزگان با حضور کارشناسان حوزه زنان فرمانداری‌های شهرستانهای تابعه، دستگاه‌های اجرایی، خبرنگاران، اعضای تشکل های مردم نهاد با شیوه نامه و پروتکل خاص ویژه برگزار شد.

 

وی به اجرای دومین مرحله از طرح گفتگوی خانواده در شهر بندر عباس در قالب ۶ کارگاه با حضور دو گروه از مادران و پدران و دو گروه از دختران و پسران نوجوان به شیوه عملی مشارکتی برگزار شد.

 

یگانه گفت: ارزیابی سوژه‌های مشارکت کننده نیز از مفهوم خانواده مطلوب و موانع دستیابی به آن بود که به منظور دستیابی به این هدف، تنوع مشارکت کنندگان در قالب گروه‌های سنی، تحصیلی و طبقاتی مد نظر قرار گرفت. بین گروه‌های که یاد شده از فرد بی سواد و فارغ التحصیل دکترا حضور یافتند. از نظر طبقات این مشارکت کننده از گروه های مختلف انتخاب شدند و در نهایت برای تبلیغ و ترویج فرهنگ های مختلف و سبک زندگی با استفاده از ظرفیت رسانه های عمومی، مطبوعات و به نوعی دستگاه‌های اجرایی برابر با وظایف ذاتی خدمات رسانی خود در این طرح ها شرکت داشتند و به اجرای این طرح در محلات هرمزگان کمک کردند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز