رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در گفتگوی خبری زنده با شبکه خلیج فارس:

اوج گیری دوباره کرونا در هرمزگان/ تشریح جزئیات شیوع موج جدید

۱۴۰۰/۰۳/۰۵ - ۰۹:۴۵:۲۴
کد خبر: ۱۱۸۴۲۴۳
اوج گیری دوباره کرونا در هرمزگان/ تشریح جزئیات شیوع موج جدید
رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در برنامه گفتگوی خبری شبکه خلیج فارس گفت : در دو استان کشور یعنی هرمزگان و سیستان و بلوچستان ، روند شیوع کرونا افزایشی است و تا حدودی نیز بوشهر که هر دو استان، همسایه ما هستند و اکنون از هشت شهرستان قرمز کشور، پنج شهرستان در هرمزگان است و سه شهرستان دیگر نیز در استان‌های مجاور ما هستند.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ؛ دکتر حسین فرشیدی افزود : در بهمن و اسفندماه پارسال بیشتر شهرستان‌های استان آبی بود و اصناف نیز فعالیت داشتند و مردم نیز شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند.

وی گفت : در فروردین ماه انتظار می‌رفت محدودیت‌ها به علت روند افزایشی شیوع کرونا بیشتر شود که اینگونه نشد ؛ اما باز هم در استان شرایط کنترل شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت : اکنون دیگر مردم شرایط را می شناسند و همکاری مردم رکن اساسی در کنترل و مدیریت بیماری کرونا است.

وی افزود: ما باید شیوه نامه‌ها را بنویسیم و مشخص کنیم؛ اما این مردم هستند که باید رعایت کنند؛ گرچه ممکن است به علت طولانی شدن زمان همه گیری بیماری، مردم خسته شده باشند؛ اما نباید فراموش کرد که کادر بهداشت و درمان نیز خسته است.

دکتر فرشیدی گفت: حتی در ماه مبارک رمضان نیز آمار‌های کرونایی چه از نظر بستری و شمار بیماران و چه از نظر فوتی‌ها، نسبت به آمار کشوری بهتر بود، اما متأسفانه از عید فطر مشکلات ما بیشتر شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: متأسفانه در بسیاری از روستا‌ها نماز عید با سهل انگاری در رعیات شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد و در برخی برنامه‌های عید نیز شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت نشد؛ حتی مشاهده می‌شد که ماسک نمی‌زدند شماری از افراد.

وی گفت: در کنار این موضوع، دو شاخص مهم در این اوج گیری کرونا داریم که اگر دقت کنیم، پارسال نیز در خرداد ماه و پس از عید فطر، هرمزگان بر خلاف سراسر کشور روند افزایشی داشت؛ آن موقع گمان می‌شد گرم شدن هوا وضعیت را بهتر کند که اینگونه نشد.

دکتر فرشیدی افزود: اکنون نیز دوباره در خرداد ماه این موضوع دارد تکرار می‌شود؛ با این تفاوت که خرداد پارسال موارد مثبت روزانه ما سی و چهل نفر بود؛ اما اکنون موارد مثبت روزانه ما چهارصد و پانصد نفر است و دو روز پیش ما در ۲۴ساعت با یک رکوردشکنی، بیش از ۷۰۰مورد مثبت شناسایی کردیم و این یعنی تعداد بیشتری نیز مبتلا بوده اند که شناسایی نشده اند.

وی گفت: اکنون با شیوع خانوادگی کرونا مواجه هستیم، به طوری که یک جوان در جا‌های عمومی حضور می‌یابد، بیمار می‌شود و ممکن است علامت نداشته باشد و همه اعضای خانواده را مبتلاء کند و وقتی سالمندی از این خانواده بستری می‌شود، این خوشه شناسایی می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: وقتی از خانه بیرون می‌رویم، یعنی امکان ابتلاء، حتی برای امتحان‌های حضوری دانش آموزان نیز خطر شیوع وجود دارد و خانواده‌ها باید کاملاً مراقب باشند؛ بویژه که اکنون گونه غالب ویروس کرونا در هرمزگان گونه انگلیسی است که قدرت واگیرداری بسیار بیشتری دارد.

دکتر فرشیدی گفت: در غرب استان شهرستان پارسیان، منطقه کوشکنار و روستای بهده گونه آفریقایی شناسایی شد که منشاء آن از خارج کشور بود و به بیش از ۴۰ مورد ابتلا نیز رسید؛ اما با قرنطینه کنترل شد. همچنین در میناب نیز گونه کرونای هندی مشاهده شد؛ آن هم در شرایطی که شرق استان با افزایش موارد مثبت مواجه بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان افزود: گونه‌های جهش یافته کرونا پر خطر است و ما دیدیم که گونه انگلیسی نظام سلامت انگلیس را فلج کرد و گونه‌های آفریقایی و هندی نیز سرایت پذیری بالایی دارند و این نگرانی وجود دارد که شاید گونه‌های جهش یافته در برابر واکسن نیز مقاوم باشند.

وی گفت: هرمزگان یک ایران کوچک است؛ با رفت و آمد زیاد هموطنان به استان که فقط روزانه هشتاد پرواز ورودی و خروجی به فرودگاه‌های استان داریم و به نظر من باید همه پرواز‌های ورودی به استان متوقف شود؛ اما این امر نشدنی است پس باید همه مسافرانی که به استان وارد می‌شوند، دو هفته قرنطینه شوند یا حداقل مسافران پرواز‌ها آزمایش پی سی آر کرونا بدهند.

فرشیدی خاطر نشان کرد: وقتی مسافری از شهر قرمز استان خارج می‌شود، باید در مقصد قرنطینه شود و اگر این موارد و مراقبت‌ها رعایت نشود در شرایطی که بیشتر استان‌ها چهارمین مرحله اوج گیری شیوع کرونا را پشت سر گذاشته اند، استان هرمزگان دروازه ورود کشور به پنجمین اوج گیری شیوع کرونا می‌شود.

وی گفت: اگر همینطور رفت و آمد‌های بین استانی ادامه داشته باشد، مطمئناً شیوع کرونا نیز همینطور ادامه خواهد یافت.

نظر شما