مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستائیان و عشایر؛

بیمه پس انداز امروز پشتوانه فردا

۱۴۰۰/۰۳/۱۰ - ۱۶:۴۳:۳۰
کد خبر: ۱۱۸۶۸۶۳
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستائیان و عشایر هرمزگان، در جلسه آنلاین صندوق های بیمه اجتماعی کشاورزان کشور گفت: در روستا های هرمزگان به بخش بیمه ای که پشتوانه ای برای دوران سالمندی و از کارافتادگی کشاورزان و خانوار روستایی اهمیتی داده نمیشود ،ما به دنبال حفظ کرامت انسانی هر فرد هستیم .

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ؛ محمد علی دشوارگر بیان کرد: ساکنین روستاها و عشایر و اکثر شغل های مرسوم در این مناطق کار فرما ندارند و برای خود کار می کنند ،که نداشتن کارفرما با در نظر نداشتن محاسن آن یک عیب بزرگ هم دارد و آن وظایفی که کارفرما در قبال افراد خود دارد مثل بیمه ،بر زمین می ماند.

وی ادامه داد: در شهرها ادارات مشاغل آزاد و جایی. که رابطه کار و کارگری و کارمندی باشد تامین اجتماعی حامی و پیگیر است اما در روستاها و شهرهای زیر ۲۰هزار نفر و مشاغلی که زیر نظر ارگانی نباشد مانند حمل مسافر برون شهری مزایای حق بیمه برای دوران بازنشستگی و یا از کارافتادگی و حتی بازماندگان ناشی از فوت سرپرست خانوار نیاز به توجه داشته که همین دلیلی شد برای ایجاد این صندوق تا مشارکت دولت و خود شخص برای آینده ی ما مشخص برنامه ای جامع تدوین کرد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستائیان و عشایر هرمزگان افزود: در این صندوق بیمه شونده با پرداخت مبلغ ناچیزی به صورت ماهانه یا سالانه و حتی با شرایط قسط بندی ۴ماهه در سال خود را بیمه می کند که این مبلغ براساس حقوق پایه ماهانه ۶۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده از ۳۹۰ هزار تومان تا یک میلیون و صد و چهل هزار تومان برای یک سال متغیر است.

دشوارگر با بیان اینکه بازنشستگی در این صندوق بعد از ۱۵ سال و پرداخت ۱درصدی که ۱۰درصد نیز بر عهده دولت می باشد، خاطر نشان کرد: خدمات تنها مختص سرپرستان خانواده نیست و همسران و فرزندان آنان نیز می‌توانند خود را بیمه نموده و پس از گذشت زمان مشخص شده می‌توانند حقوق بازنشستگی دریافت کنند.

وی افزود: خدمات در این صندوق شامل؛ ساکنین روستا و عشایری ، رانندگان حمل و نقل بار و مسافر برون شهری در روستاها،شاغلین فصلی، ساکنین شهر ها با حداکثر ۲۰ هزار نفر جمعیت ،اعضای مراکز و شرکت های وابسته به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی و سازمان نظام دامپزشکی ،کشاورزان غیر ساکن در روستاها، اعضای دارای پروانه تولید با کارت صنعتگری از سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری و اعضای شرکتهای تعاونی تولید کنندگان فرش دستبافت شهری و روستایی می باشد.

مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،روستائیان و عشایر هرمزگان بیان کرد: بیمه ای که در این صندوق شامل میشود  با بیمه درمانی متفاوت است و در اینجا ما به دنبال زمان میانسالی و پیری و حفظ کرامت شخص در این زمان برای بیمه شونده هستیم تا بدون نگرانی از پایان قوت جوانی و داشتن درآمد در دوران از کار افتادگی بتواند

 زندگی خود را تأمین کند و اینکه بیمه درمانی برعهده نهادهای دیگر است که در آن ورود نکرده ایم.

دشوارگر یکی از بزرگترین مشکلات پیش روی صندوق بیمه اجتماعی را اختیاری بودن عضویت در این صندوق دانست و گفت:‌اختیاری بودن عضویت در صندوق بیمه اجتماعی باعث شده که ابزار قانونی برای مجاب کردن جامعه هدف به اهمیت دارا بودن از بیمه وجود نداشته باشد و تنها راهی که در این راستا باقی می‌ماند اقناع مخاطبان از طریق اطلاع‌رسانی است که در این بین، تلاش مدیران و مسئولان ارشد استان‌ها می‌تواند کمک شایان توجهی به گسترش چتر بیمه‌ای داشته باشد.

وی ادامه داد:مشاغل روستایی اعم از کشاورزی،باغداری،دامداری،دامپروری و غیره شغل های تمام وقت هستند که فراغتی زیادی ندارند،صندوق با هدف خدمت رسانی مطلوب ،سریع و در دسترس به این قشر زحمتکش،شبکه ای از کارگزاران خود را در روستاها مستقر کرده است.

 گفتنی است در این جلسه که به صورت آنلاین بین تمام صندوق های بیمه اجتماعی کشاورزی ، روستائیان و عشایر استان های کشور برگزار شد ،شیرکانی مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کشور به سوالات درباره چگونگی رفع موانع و مشکلات و  راهکارها همچنین عملکرد  صندوق بیمه به مسائل ایجاد شده در این حوزه ایجاد شده بود پاسخ داد.

خبرنگار سمیه عباسی

نظر شما