در بازدید رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از ظرفیت های شیلاتی هرمزگان:

هرمزگان استانی ویژه در تصویب طرح جهش تولیدات شیلاتی و توسعه آبزی پروری مجلس شورای اسلامی

۱۴۰۰/۰۳/۱۴ - ۰۹:۵۶:۰۴
کد خبر: ۱۱۸۸۴۴۸
هرمزگان استانی ویژه در تصویب طرح جهش تولیدات شیلاتی و توسعه آبزی پروری مجلس شورای اسلامی
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ، مدیر کل شیلات هرمزگان و جمعی از مدیران استان از ظرفیت های شیلاتی هرمزگان بازدید کردند .

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ؛ رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در بازدید از طرح‌های شیلاتی استان گفت : با هدف تحول کشاورزی و شیلات کشور ، کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی طرحی را در سه گام تعریف کرده است که گام اول آن خرید تضمینی و گام دوم پشتیبانی و رفع موانع تولید محصولات کشاورزی و گام سوم طرح جهش تولیدات شیلاتی و آبزی پروری است 

سید جواد ساداتی نژاد با بیان اینکه هرمزگان استانی ویژه در تصویب طرح جهش تولیدات شیلاتی و توسعه آبزی پروی مجلس شورای اسلامی است افزود : ساختار سازی و رفع موانع از این طرح هفته‌ آینده در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در حوزه شیلات هرمزگان انجام شده است افزود: مطالعات نشان می‌دهد که حجم زیادی از اشتغال و تولید ثروت در حوزه‌ی آبزی پروری و مجموعه شیلات است که به ظرفیت سازی و ایجاد زیرساخت نیاز دارد.

مدیر کل شیلات هرمزگان در در بازدید رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از ظرفیت های شیلاتی هرمزگان(مزارع پرورش میگو) گفت: استان هرمزگان از بالغ بر 50هزار هکتار اراضی مستعد پرورش میگو برخوردار است که مطالعات  آن در دهه 80 انجام شده است.

عبدالرسول دریایی افزود : از این میزان بالغ بر 10 هزار هکتار به بهره برداری رسیده است ، 10 هزار هکتار مجوز داده شده است ، 11 هزار هکتار در حال ساخت و 13 هزار هکتار در اختیار شرکت شهرک های کشاورزی است و باقی نیز در حال اخذ مجوز های لازم از جمله مجوز های زیست محیطی است.

وی افزود یکی از اهداف شیلات هرمزگان رساندن ظرفیت تولید در این مزارع به بیش ازسه تا چهار برابر است که نیازمند تامین اعتبارات لازم جهت برق رسانی بوده و امید است با حمایت های کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، استانداری و سازمان شیلات ایران به زودی شاهد تحقق آن  در راستای اجرای طرح جهش تولیدات شیلاتی و توسعه آبزی پروی مجلس شورای اسلامی باشیم.

دریایی تاکید کرد ظرفیت های عظیم شیلاتی استان هرمزگان نیازمند توجه ویژه دولت و مجلس است که خوشبختانه اجرای طرح جهش تولیدات شیلاتی و توسعه آبزی پروی مجلس شورای اسلامی نوید بخش این مهم با حمایت های اعتباری، ارتقای اعتبارات و تسهیلات تولید، حمایت های فنی و زیر ساختی از فعالیت های شیلاتی و آبزی پروری است.

مدیر کل شیلات هرمزگان با اشاره به ظرفیت ارز آوری بالغ بر دو میلیارد دلاری شیلات هرمزگان تنها در حوزه های پرورش ماهی در دریا و پروش میگو، خواستار اولویت قرار دادن فعالیت های شیلاتی استان هرمزگان به ویژه پرورش ماهی درقفس و تکثیر و پرورش میگو در تصویب طرح جهش تولیدات شیلاتی و توسعه آبزی پروی مجلس شورای اسلامی شد.

وی احداث سه  مرکز بازسازی ذخایر آبزیان و ایجاد زیستگاه های مصنوعی را از طرح های مهم در حال  اجرا  و در مسیر اقدام شیلات هرمزگان خواند و خاطر نشان کرد: خوشبختانه رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی خبر از حمایت های مجلس شورای اسلامی از این طرح و تامین اعتبارات آنها داده است.

دریایی با اشاره به نیاز به تقویت یگان حفاظت منابع آبزیان شیلات هرمزگان گفت: با جذب و ارتقای نیروی انسانی این یگان،اختصاص ردیف بودجه اختصاصی  و ارتقای ناوگان دریایی آن به شناورهایی با قابلیت دریاروی طولانی و نیمه سنگین می تواند این نیاز ها را به خوبی مرتفع ساخت.

وی همچنین در حاشیه بازدید رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی از بندر صیادی بندرعباس گفت: استان هرمزگان از 22 بندر صیادی برخوردار است که نیازمند لایروبی  و تکمیل پشتیبانی و تجهیزات اطفا حریق هستند و تحقق این مهم با حمایت مجلس شورای اسلامی نقش بسزایی در ارتقای خدمات رسانی به جامعه صیادی استان دارد .

این مقام مسئول با اشاره به 23 موج شکن مردمی که که به تازگی تحویل شیلات هرمزگان شده اند گفت: در حال پیگیری برای تامین اعتبارات لازم جهت تکمیل،تجهیز و بهسازی این مراکز هستیم و با توجه به اهمیت این موج شکن ها  در خدمت رسانی به جامعه صیادی و همچنین پشتیبانی از سایت پرورش ماهی در قفس ،امید است مجلس شورای اسلامی و دولت حمایت های لازم را در این راستا انجام دهند.

نظر شما