مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در نشست خبری هفته صرفه جویی:

سامانه تامین آب بندرعباس، مرکز استان را از بحران جدی نجات داد/ برنامه بلند مدت آبفا، شیرین سازی آب دریاست نه تکیه بر منابع سطحی و زیر سطحی

۱۴۰۰/۰۴/۰۷ - ۰۸:۰۳:۱۰
کد خبر: ۱۱۹۹۱۵۷
سامانه تامین آب بندرعباس، مرکز استان را از بحران جدی نجات داد/ برنامه بلند مدت آبفا، شیرین سازی آب دریاست نه تکیه بر منابع سطحی و زیر سطحی
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در تشریح وضعیت آب استان به مجموعه اقداماتی اشاره کرد که علیرغم حاکم شدن خشکسالی و تحت تاثیر قرار دادن منابع سطحی و زیر سطحی، بیش از 50 درصد جمعیت هرمزگان تابستان بدون تنشی را سپری خواهند کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ، امین قصمی در نشست خبری به مناسبت هفته صرفه جویی ، دلیل عدم مواجهه این میزان از جمعیت هرمزگان از تنش آبی را ظرفیت سازی تولید آب پایدار از طریق احداث آب شیرین کن ها عنوان کرد و افزود : به دلیل خشکسالی ، بندرعباس به عنوان تنها مرکز استانی شناخته می شود که از سوی وزارت نیرو به دلیل استفاده از منابع سطحی در سال های گذشته ، با حساسیت بالا به آن نگاه می شود که خوشبختانه با مجموع اقدامات انجام شده، عمده نیاز آن بجای آب های سطحی از طریق شیرین سازی آب دریا تامین می شود.

به گفته وی، شهر بندرعباس، بندر خمیر و روستاهای تحت پوشش با جمعیتی حدود یک میلیون نفر از منابع تولیدی آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی و یکصد هزار متر مکعبی تامین می شوند که باعث شده در بحبوحه خشکسالی، منابع پایدار تولید آب برای بیش از نیمی از جمعیت هرمزگان داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان از افتتاح سامانه تامین آب بندرعباس که با دستور رئیس جمهور در بهار امسال افتتاح شد، به عنوان پروژه نجات بندرعباس از تنش و بحران جدی آب یاد کرد و افزود: این پروژه شامل افتتاح فاز سوم آب شیرین کن یکصد هزار متر مکعبی، 33 کیلومتر خط انتقال و بازسازی مخزن 30 هزار متر مکعبی بندرعباس بود که اگر به سرانجام نمی رسید، شاهد چالش و بحران جدی برای مرکز استان بودیم.

 وی افزود: استفاده از ظرفیت آب شیرین کن ها به عنوان یک راهبرد در دستور کار شرکت آب و فاضلاب هرمزگان است که توانسته در میانه بحران خشکسالی تامین کننده نیاز آبی مردم باشد.

قصمی جمع آوری روان آب ها را استراتژی خوبی دانست و در عین حال تصریح کرد، به اعتقاد من این آب باید در بخش کشاورزی و صنعت مورد استفاده قرار گیرد به همین خاطر تمرکز ما بر ظرفیت سازی از طریق شیرین سازی آب دریاست که توانسته در سالی که آب های سطحی و زیر سطحی به دلیل خشکسالی به پائین ترین حد ممکن برسد، ظرفیت تامین آب پایدار از طریق شیرین سازی آب دریا داشته باشیم.

تامین نیاز 200 روستا از طریق آبرسانی سیار

وی در ادامه به وضعیت آب استان اشاره کرد و افزود: 200 روستا با جمعیتی بالغ بر 57 هزار نفر به دلیل از دست رفتن منابع محلی تامین آب مورد نیازشان با تنش مواجه هستند که از طریق آبرسانی سیار تامین و جبران می شود.

به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، به دلیل از دست رفتن منابع آبی ناشی از کم بارشی چاره ای جز آبرسانی سیار نداریم که در تلاش هستیم با افزایش ناوگان، آبرسانی سیار را را برای گذر از بحران تقویت کنیم.

قصمی از کمبود دو هزار و 400 لیتر بر ثانیه آب شرب در هرمزگان خبر داد و گفت: هشت هزار و 200 لیتر بر ثانیه نیاز آبی هرمزگان است که در حال حاضر ظرفیت موجود ما پنج هزار و 800 لیتر بر ثانیه است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان همچنین ادامه داد، از 100 درصد نیاز آبی استان هرمزگان، 43 درصد از طریق چاه ها، 45 درصد آب شیرین کن ها و 12 درصد از طریق سدها تامین می شود.

وی به اقدامات پیش روی آب و فاضلاب اشاره کرد و افزود: آبفا برای ظرفیت سازی، لحظه ای تعلل نکرده و هر آنچه برای تامین آب مشترکین نیاز بوده، برنامه ریزی کرده که در ماه های آتی شاهد به بار نشستن این اقدامات خواهیم بود.

چند پروژه بزرگ در شهرستان های هرمزگان به بار می نشیند

به گفته قصمی، یکی از گام های مهم و اساسی آب و فاضلاب طی ماه های آینده در شهرستان میناب به بار خواهد نشست و مردم شهر میناب و روستاهای متصل به آن از طریق سد سرنی نیاز آبی شان تامین خواهد شد.  وی گفت: در حال حاضر نیاز آبی این مناطق از منابع زیر زمینی تامین می شود که با این اقدام برداشت آب از چاه ها کاهش و باعث تقویت منابع زیر زمینی برای مصارف کشاورزی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان افزود: در این راستا چهار کیلومتر خط انتقال احداث، یک باب ایستگاه پمپاژ و یک باب مخزن 10 هزار متر مکعبی نیز در دست اجراست؛ با تکمیل این سامانه جمعیتی بالغ بر 131 هزار نفر از آب شرب پایدار بهره مند می شوند.

وی همچنین از اجرای خط انتقال آب به شهر رویدر در شهرستان خمیر اشاره کرد و افزود: این پروژه امسال به بهره برداری خواهد رسید و در گام بعدی آب مورد نیاز رویدر و کهورستان از طریق آب شیرین کن یک میلیون متر مکعبی تامین خواهد شد.

قصمی به اقدامات در دستور کار آبفا در شهرستان قشم اشاره کرد و افزود: از زمان یکپارچه سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی بازسازی و بهسازی سامانه توزیع آب قشم با اعتباری بالغ بر 1200 میلیارد ریال نیز در دستور کار قرار گرفت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان ادامه داد، درصدد هستیم آب قشم از طریق شش زون مستقل تامین کنیم که با این اقدام کمبودهای فعلی آب روستاهای قشم مرتفع خواهد شد.

بهره برداری از 7 مجتمع روستایی با تحت پوشش قرار دادن بیش از 100 روستا از جمله پروژه هایی است که مدیرعامل آب و فاضلاب هرمزگان پیش بینی کرد امسال به اتمام برسد.

پیش بینی 36 ماهه برای انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس به صنایع غرب

وی همچنین به اقدامات بخش فاضلاب اشاره کرد و افزود: یکی از خواسته های عمومی پایان دادن به انتقال پساب تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس به محیط دریاست که با تلاش استاندار هرمزگان زمینه انتقال این پساب به صنایع غرب فراهم شده و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

به گفته قصمی، شرکت زیرساخت متشکل از صنایع بزرگ واقع در غرب بندرعباس متقاضی پساب تصفیه خانه فاضلاب شهر بندرعباس هستند که با انجام تعهد 7 شرکت عضو قرار است طی 36 ماه به پایان برسد.

وی همچنین به اجرای شبکه فاضلاب در بافت فرسوده اشاره کرد و افزود: 200 کیلومتر از شبکه فاضلاب شهر بندرعباس باقی مانده است که همگی آن واقع در بافت فرسوده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان ادامه داد، همزمان با بازگشایی معابر شرکت آب و فاضلاب هرمزگان نیز عملیات اجرای شبکه فاضلاب را در دستور کار خود قرار خواهد داد.

وی در پایان به هفته صرفه جویی اشاره کرد و افزود: رعایت صرفه جویی و مصرف بهینه، نقش زیادی در پایداری آب دارد که از مشترکین می خواهیم در این زمینه همکاری های لازم را با شرکت آب و فاضلاب داشته باشند.

به گفته قصمی، رعایت صرفه جویی در زمان اوج مصرف بویژه ساعات ظهر کمک زیادی به پایداری آب مشترکین خواهد کرد که خوشبختانه مردم ما هر زمان از آنها درخواست شده با آبفا همکاری تنگاتنگی داشته اند.

وی در پایان به هفته صرفه جویی اشاره کرد و افزود: رعایت صرفه جویی و مصرف بهینه، نقش زیادی در پایداری آب دارد که از مشترکین می خواهیم در این زمینه همکاری های لازم را با شرکت آب و فاضلاب داشته باشند.

به گفته قصمی، رعایت صرفه جویی در زمان اوج مصرف بویژه ساعات ظهر کمک زیادی به پایداری آب مشترکین خواهد کرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز