از طریق ویدئوکنفرانس و به دستور رییس جمهوری؛

۳۱ هکتار بارانداز پایانه کانتینری به ظرفیت بندرشهید رجایی افزوده شد

۱۴۰۰/۰۴/۲۴ - ۱۱:۱۰:۰۷
کد خبر: ۱۲۰۷۱۶۸
۳۱ هکتار بارانداز پایانه کانتینری به ظرفیت بندرشهید رجایی افزوده شد
با بهره‌برداری از شش طرح دریایی و بندری در بندرشهید رجایی به ارزش سه هزارو ۱۹۷ میلیارد تومان به صورت ویدئو کنفرانسی با دستور رییس جمهوری ، ۳۱ هکتار بارانداز پایانه کانتینری به ظرفیت این بندر اقیانوسی افزوده شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ؛ در آیین افتتاح و بهره‌ برداری از این طرحها که استاندارهرمزگان ، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ، مدیرکل گمرکات استان و جمعی از مسوولان حوزه بنادر و راه و شهرسازی حضور داشتند در کنار بهره‌برداری از ۳۱ هکتار بارانداز پایانه کانتینری بندرشهید رجایی یک پست اسکله در مجموع با اعتبار ۴۷۲ میلیارد تومان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.


سه پست اسکله نفتی (بخش عملیات عمرانی) با اعتبار ۱۵۱ میلیارد تومان ، دو فروند لایروب هاپرساکشن چهارهزار مترمکعبی با اعتبار ۸۵ میلیون یورو و یک فروند قایق طناب گیر با اعتبار ۸۰۰ هزار یورو از دیگر طرح های بندری و دریایی در بندر شهید رجایی بود که مورد بهره‌برداری قرار گرفت.


مدیرعامل سازمان بنادرو دریانوردی هرمزگان در این مراسم اظهار داشت : با تکمیل مرحله سوم طرح توسعه بندر شهیدرجایی ، امکان پهلوگیری همزمان ۳ کشتی نسل هفتم اقیانوس پیما با آبخور ۱۷.۵ متر و طول ۴۰۰ متر با بیش از ۱۸ هزار و ۴۰۰ TEU کانتینر فراهم می شود و قدرت رقابتی بزرگترین بندر بازرگانی کشور با بنادر رقیب در منطقه افزایش به سزایی خواهد یافت ؛ همچنین این طرح موجب ارتقای جایگاه بندر شهید رجایی در میان ۱۰۰ بندر برتر دنیا خواهد شد.


محمد راستاد با بیان اینکه این مگاپروژه یکی از طرح‌های بزرگ بندرسازی در کشور است که هم از نظر تجهیزات فنی و هم روند ساخت و سازهای عمرانی دارای پیچیدگی‌های خاص و ویژگی‌های منحصر به فردی است ، ادامه داد : ظرفیت اسمی تخلیه و بارگیری ترمینال کانتینری بندرشهید رجایی با اجرای کامل مرحله سوم از ۶.۳ به ۸.۴ میلیون TEU افزایش پیدا می کند.


مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان نیز در خصوص جزییات سه پست اسکله نفتی در بندر خلیج فارس ، گفت : ساخت این اسکله‌ها با قابلیت پذیرش شناورهای بزرگ نفتی با اتکا بر توان داخلی صورت گرفته، اکثر تجهیزات مورد نیاز در داخل کشور و بخشی از آن توسط شرکت های دانش بنیان ایرانی ساخته شده است.
علیرضا محمدی کرجی ران افزود : این اسکله ها به طول یک هزار و ۳۰۰ متر ، ۸۵۰ متر عرشه و ۱۶ متر عمق در ضلع شرقی حوضچه بندر شهید رجایی واقع شده و شامل احداث جاده، پل دسترسی و همچنین خطوط انتقال است.


وی عنوان کرد : با بهره‌برداری از این اسکله‌ها که از نوع شمع و عرشه و با امکان پهلوگیری شناورهای نفتکش یکصدهزار تنی است، زیرساخت لازم برای صادرات سالانه ۳۴ میلیون تن فرآورده‌های نفتی شامل بنزین، گازوییل، نفتا، میعانات گازی، نفت کوره و سوخت شناورها فراهم می‌شود و ظرفیت صادرات فرآورده‌های نفتی از بندر شهید رجایی ۳۰ درصد افزایش پیدا می‌کند.
محمدی کرجی ران با بیان اینکه افتتاح این تعداد طرح‌ بندری و دریایی گامی به جلو در راستای توسعه و تجهیز حوزه دریایی و بندری در استان است، افزود: با افتتاح طرح های یادشده بیش از پیش توسعه و تجهیز حوزه دریایی و بندری مدنظر قرار می‌گیرد.
در این آیین همچنین طرح ساختمان مرجع دریایی بندر جاسک با اعتبار ۷.۹ میلیارد تومان و سامانه جامع اطفا حریق بندرلنگه به ارزش ۴.۷ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.
ساخت این ساختمان مرجع دریایی با زیرساخت مهندسی دقیق و رعایت الزام های سازه ای کامل استاندارد و با تمامی خدمات حوزه دریایی از جمله برج مراقبت، کادر و پلیس دریایی درسطح بین المللی در اسکله اداره بندرجاسک از سال ۹۷ آغاز شده بود.

 بندر شهید رجایی با داشتن ظرفیت‌های مختلفی همچون پایانه نفتی، کانتینری، کالاهای فله، جرثقیل‌های بزرگ ریلی و زرافه‌ای، اتصال به راه‌آهن سراسری و اراضی پشتیبانی نقش حیاتی برای اقتصاد دریا محور در کشور ایفا می‌کند.

قرارگرفتن در دهانه ورودی خلیج‌فارس و تنگه هرمز، بهره‌مندی از تجهیزات مدرن، اتصال به شبکه بین‌المللی ریلی، امکان واگذاری زمین و دیگر امکانات به سرمایه گذاران بخش خصوصی و ده‌ها مزیت دیگر موجب شده تا این بندر به یکی از موفق‌ترین سازمان‌های بندری در خاورمیانه تبدیل شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز