برای سازگاری با کم آبی نیازمند همکاری تمام نهادها هستیم

۱۴۰۰/۰۹/۰۴ - ۱۰:۳۶:۳۵
کد خبر: ۱۲۶۵۹۳۲
برای سازگاری با کم آبی نیازمند همکاری تمام نهادها هستیم
قائم مقام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان گفت: برای سازگاری با کم آبی نیازمند همکاری تمام نهادها هستیم.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، حسن سالاری در گردهمایی دبیران اقامه نماز ادارات سطح استان هرمزگان، ضمن بیان تبریک هفته بسیج، اظهار کرد: در سال آبی گذشته، به صورت میانگین 60 میلی‌متر بارندگی داشتیم که اگر با میانگین بلند مدت مقایسه کینم، مشاهده می‌شود که یک سوم آن بارندگی در استان هرمزگان ثبت شده است.

سالاری با ذکر این نکته که 2 سال آبی قبل بیش از 400 میلی‌متر بارندگی در استان هرمزگان ثبت شده است، عنوان کرد: از اول سال آبی تاکنون حدود چهار میلی‌متر بارندگی ثبت شده است. اگر به نقطه‌ای نگاه کنیم در برخی از نقاط استان تا 100 میلی‌متر هم ثبت شده است اما در تمام هرمزگان بارندگی بسیار کمی ثبت شده است.

وی با ذکر این نکته که به تبع کاهش بارندگی وضعیت سدها، مناسب نیست، بیان داشت: سدهای شمیل و نیان کمتر از 15 درصد آب دارد.

سالاری با ذکر این نکته که سد استقلال میناب کمتر از 25 درصد ذخیره آب دارد، تصریح کرد: سد سرنی حدود 30 درصد ظرفیت دارد و سد جگین به دلیل باران‌های موسمی فصل تابستان حدود 70 درصد ظرفیت دارد.

وی با اشاره به اینکه به سمت شرایط فراخشک در حال حرکت هستیم، اذعان کرد: با توجه به شرایط خشکسالی چندین ساله در استان هرمزگان دیگر نمی‌توان گفت خشکسالی در هرمزگان یک پدیده و اتفاق است بلکی امری است که باید شرایط خود را با آن تطبیق دهیم.

سالاری با ذکر این نکته که برنامه‌ها باید به نحوی تدوین شود که به سمت سازگاری با کم آبی حرکت کنیم، گفت: در سال‌های گذشته طرح سازگاری با کم آبی در وزارت نیرو مطرح شد که هدف آن تطبیق با ظرفیت‌های آبی بود. برای تحقق این هدف باید مدیریت مصرف و مدیریت صحیح منابع آب در دستور کار قرار گیرد.

این مسئول ضمن اشاره به اهمیت مدیریت مصرف، اذعان کرد: اصلاح فرهنگ مصرف نقش مهمی در مدیریت مصرف دارد که باید با کمک تمام نهادها و ارگان برای تحقق آن تلاش کنیم.

قائم مقام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان اظهار کرد: مقام معظم رهبری هر ساله تاکید زیادی روی رعایت الگوی مصرف دارند. شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان نیز در همین راستا اقداماتی را انجام داده است که سوق دادن صنایع به سمت استفاده از آب‌شیرین‌کن‌ها از جمله آن‌ها است.

*شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان، تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی را رها نکرده است

سالاری با بیان اینکه شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با وجود تمام محدودیت‌های آبی، تامین آب کشاورزی را رها نکرده است، مطرح کرد: به موازات طرح‌های تامین آب بخش شرب، تامین آب مورد نیاز کشاورزی نیز در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در سالیان گذشته همزمان با حفاری چاه‌های شرب، چاه‌هایی را برای تامین آب کشاورزی حفر کردیم و از همان گذشته پروژه‌های تامین آب کشاورزی تعطیل و کمرنگ نشده است.

سالاری با ذکر این نکته که بازسازی شبکه آبیاری میناب در دست اقدام است، بیان داشت: شبکه میناب بیش از 350 کیلومتر طول دارد و 2 هزار و 500 متر مربع مساحت دارد.

وی با ذکر این نکته که میانگین تبخیر در استان هرمزگان بین 2 تا 5/2 متر است، تصریح کرد: این شبکه دائما در معرض نور خورشید است و تلفات را افزایش می‌دهد. پروژه‌ای برای جلوگیری از این امر از طریق تبدیل کانال‌های روباز به لوله در شرق استان هرمزگان تعریف شده است.

سالاری خاطرنشان کرد: طی 2 سال گذشته 2 هزار و 500 هکتار از اراضی شبکه شمیل را به صورت کامل تحت پوشش لوله بردیم و در حال حاضر به صورت تحت فشار آبیاری می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در کاهش تلفات آب داشته باشد

قائم مقام مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان اذعان کرد: کانال سبزپوشان با طول 17 کیلومتر در شهرستان حاجی آباد در دست اقدام است و به زودی به اتمام می‌رسد. علاوه بر این موارد 9 کیلومتر دیگر نیز در شهرستان جاسک در حال احداث است که آب را به شبکه یکدار انتقال می‌دهد.

سالاری با ذکر این نکته که حل چالش‌های آبی نیازمند همکاری‌های بین بخشی است، گفت: برای حل مشکل‌های حوزه آب نیاز است که همکاری خوبی بین نهادهای دولتی و مردم‌نهاد برقرار شود.

گفتنی است در پایان این مراسم از اسپید دبیراقامه نماز شرکت آب منطقه ای هرمزگان به واسطه اقدامات یک سال اخیر تقدیر شد.

انتهای پیام

نظر شما