وضعیت بیماری کرونا ناپایدار است

۱۴۰۰/۱۲/۰۹ - ۰۸:۳۹:۲۱
کد خبر: ۱۳۰۳۵۸۸
وضعیت بیماری کرونا ناپایدار است
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: اگر بخواهیم دو هفته اخیر را با هم مقایسه کنیم در هفته گذشته شاخص ها روند کاهشی داشت که این روند اگر سه تا 4 هفته ادامه داشته باشد می توانیم امیدوار باشیم که پیک را گذرانده ایم.

به گزارش خبرگزاری برنا از هرمزگان،دکتر نوروزیان با اشاره به کاهش 40 درصدی شاخص تست و غربالگری ابراز کرد: این موضوع به دلیل کاهش مراجعین سرپایی بوده و همچنین به دنبال این کاهش، شاهد 40 درصد کاهش در شناسایی موارد مثبت بودیم که این مورد شاخص بسیار خوبی است که روند کاهشی آن نسبت به هفته گذشته بیشتر بود.

نوروزیان عنوان کرد: درصد مثبت شدن تست ها که در هفته قبل 46 درصد بود؛ این هفته نیز همان میزان را نشان می دهد که روند ثابت نگرانی هایی را به دنبال دارد و همچنین در هفته گذشته در میزان بستری های مثبت مجددا 13 درصد کاهش داشتیم .

 موارد فوتی ها که هفته گذشته 130 درصد افزایشی بوده اما در این هفته 23 درصد کاهش موارد فوت را شاهد بودیم، در موارد بستری آی سی یو نیز این هفته 22 درصد کاهش داشتیم که در هفته گذشته کاهش  8.7 دهم درصدی بود.

نوروزیان تصریح کرد بطور کلی می توان گفت: روند کاهشی است؛ اما این شرایط اصلا قابل اعتماد نیست و شکننده است و ممکن است موقتی باشد. با توجه به اینکه رعایت پروتکل ها و تزریق دوز سوم واکسن در بین مردم کمی افزایش یافته، ولی همچنان در حد قابل قبول و ایده ال نیست؛ اما همچنان منتظر شهروندان هستیم تا دوز سوم واکسن را تزریق کنند. و تاکید می شود در صورت ادامه پیدا کردن عدم رعایت پروتکل ها دوباره شاهد روند افزایشی خواهیم بود.

وی اظهار کرد: 87 درصد از کسانی که جان خود را از دست دادند در هفته گذشته یا واکسن تزریق نکرده بودند ، یا تک دوز بودند و یا اگر دو دوز واکسن دریافت کرده بودند. ، دوز دوم بیش از 6 ماه گذشته و ایمنی لازم را در برابر بیماری نداشتند.

نوروزیان گفت : افراد لازم است حتما برای تزریق واکسن تکمیلی خود اقدام کنند و دوز سوم را پس از 3 ماه از تزریق دوز دوم تزریق کنند. لذا منتظر پیامک نباشند و با مراجعه به مراکز تجمیعی واکسیناسیون نسبت به تزریق واکسن اقدام کنند.

وی بیان کرد: با آخرین اعلام وزارت بهداشت وضعیت رنگبندی استان هرمزگان تغییراتی داشت که تعدادی از شهرستانهای استان از وضعیت قرمز خارج شدند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اذعان کرد: هم اکنون شهرستانهای بندرعباس، بستک، پارسیان، کیش و ابوموسی در وضعیت قرمز هستند؛ شهرستانهای میناب، رودان، سیریک، جاسک، حاجی آباد، بندرلنگه و بندرخمیر در وضعیت نارنجی و دو شهر بشاگرد و قشم در وضعیت زرد قرار دارند. در هفته گذشته تمام شهرستانهای استان در وضعیت قرمز بودند و در حال حاضر شرایط نسبتا بهتر شده است.

وی با اشاره به میزان سرایت پذیری بیماری در بین کودکان یادآور شد: هفته گذشته شاهد فوت دو کودک یک ساله بودیم ضمن اینکه بستری موارد کودکان در این پیک افزایش چشمگیری داشته است.

نوروزیان با اشاره به افزایش میزان بستری همزمان با آغاز پیک اومیکرون در بهمن ماه گفت: اگر بخواهیم میزان بستری مثبت قطعی کودکان در بهمن و دیماه سال جاری را مقایسه کنیم شاهد افزایش صد برابری هستیم و اگر بخواهیم با پیک دلتا در مرداد ماه مقایسه کنیم هم اکنون شاهد افزایش 44 درصدی بستری موارد مثبت قطعی در کودکان هستیم. و نشان می دهد سوش اومیکرون کودکان را به نسبت سایر سوش ها درگیر می کند. لذا باید مراقب کودکان باشیم و خانواده ها حتما نسبت به تزریق واکسن در کودکان اقدام کنند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تصریح کرد: در روز گذشته وزیر بهداشت اعلام کرد که واکسیناسیون یک معیار بسیار مهمی برای انجام سفرهای نوروزی خواهد بود و این موضوع بدین معنا است که محدودیت هایی برای سفر خواهد بود؛ خانواده ها برای برنامه ریزی سفر حتما توجه داشته باشند که کودکان بالای 5 تا 12 سال، نوجوانان بالای 12 سال و افراد بزرگسال باید نسبت به واکسن خود اقدام کنند

نوروزیان خاطر نشان کرد: بسیاری از خانواده ها به دلیل داشتن برخی از بیماریها در فرزندانشان نگران تزریق واکسن هستند و گاها به دلیل اطلاعات نادرست در فضای مجازی، اعلام می کنند که واکسن عارضه دارد. به هیچ عنوان واکسن عارضه جدی ندارد لذا تاکید می گردد بیماری کرونا می تواند مشکلات زیادی را برای افراد به وجود آورد.

 انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز