نشست مشترک اتاق بازرگانی هرمزگان با سفارت جمهوری بلاروس برگزار شد

۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - ۱۷:۴۹:۳۷
کد خبر: ۱۳۲۶۷۳۶
نشست مشترک اتاق بازرگانی هرمزگان با سفارت جمهوری بلاروس برگزار شد
رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان در نشست با سفارت جمهوری بلاروس که در هتل همای بندرعباس برگزار شد ، گفت: استان هرمزگان به عنوان قطب مهم کشاورزی کشور در طول سال و با تولید انواع محصولات کشاورزی و باغی خارج از فصل و همچنین داشتن ظرفیت دروازه‌های صادراتی، نقش راهبردی در رونق تولید و اقتصاد کشور دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از هرمزگان ، محمدرضا صفا افزود: شرایط اقلیمی و آب و هوایی در استان هرمزگان به گونه ای است که تغییرات فصولی همچون زمستان و تابستان تاثیر چندانی در فعالیت‌های زراعی کشاورزان ندارد و کشاورزان در هر زمانی که اراده کنند، می‌‎توانند دست به کشت محصولاتی بزنند که دیگر استان‌ها امکان کشت آن‌ها را ندارند و بر همین اساس این استان به بهشت کشاورزی خارج از فصل در سطح کشور شهرت یافته است.

صفا عنوان کرد: درحوزه ایجاد گلخانه‌های تولید محصولات کشاورزی نیز طرح‌های بزرگی در هرمزگان در حال انجام است و تحولات خوبی را در این حوزه شاهد هستیم که می توانیم متناسب با نیاز کشورهای هدف محصولات را تولید و صادر کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان با بیان اینکه هرمزگان با تلاش‌های صورت گرفته از استان‌های پیشرو در اجرای طرح‌های کشاورزی و شیلات است، تصریح کرد: بخش عمده‌ای از محصولات کشاورزی کشور در هرمزگان تولید می‌شود و از این حیث در بسیاری از محصولات مهم مانند گوجه فرنگی، پیاز، بادمجان، هندوانه، خرما و مرکبات رتبه‌ نخست را به خود اختصاص داده است.

وی اظهار امیدواری کرد: در بحث مراودات تجاری با کشور بلاروس به ویژه در بخش کشاورزی دستاوردهای بسیار خوبی رقم بزنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی هرمزگان خاطر نشان کرد : اتاق بازرگانی هرمزگان تاکید بسیار ویژه ای در بحث مبادلات بین المللی و شناساندن ظرفیت های استان هرمزگان در بحث اقتصادی و گردشگری به کشورهای هدف دارد و تاکنون با اتاق های بازرگانی کشورهای متعددی ارتباط برقرار کرده و دستاوردهای بسیار خوبی نیز به دنبال داشته است. با توجه به ظرفیت های استان هرمزگان ارتباط با یکی از اتاق های بازرگانی بلاروس که بتواند از ظرفیت های این استان استفاده کند برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است.

سفیر فوق العاده و تام الاختیار جمهوری بلاروس نیز در این نشست گفت: بین بلاروس و ایران روابط سیاسی خوبی برقرار شده است و همکاری تجاری و اقتصادی روز به روز در حال توسعه است، توسعه روابط اقتصادی یکی از کارهای سفارت است.

 دیمیتری کالتسوف افزود :در جمهوری بلاروس مثل استان هرمزگان کشاورزی پیشرفته است و کشور بلاروس تقریبا با محصولات کشاورزی تامین می شود و خدمات ویژه کشاورزی نیز در این کشور پیشرفت داشته است.

دانشیار پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان نیز در این نشست گفت : گلخانه‌های موجود در استان هرمزگان پروتکل کامل تولید محصول را نهایی کرده اند و نمونه هایی که طی ۲ سال مطالعه با شرکت های اسپانیایی توانسته ایم کامل کنیم به صورت کاملا ایزوله و فاقد مواد شیمیایی است.

مجید عسکری با تأکید بر ترویج گلخانه به دلیل وضعیت نسبی استان هرمزگان افزود: در شرایطی که در سراسر نقاط دنیا با مصرف انرژی محصول تولید می شود در این استان با مصرف کمتر از ۲۰ درصد از انرژی می توانیم محصول تولید کنیم، احداث سازه هیا گلخانه به دلیل سازه های سبک بوده که قریب به ۲۰ تن در هکتار با کاهش مصرف فلز همراه خواهد بود.

عسکری ادامه داد : ایران دارای فوم بیولوژیک مبارزه با آفات می باشد و با تغییر سازه ها از خاک به هیدروپونیک شرایط استفاده از کودهای شیمیایی با گرید بی فائو را فراهم کرده ایم.

وی عنوان کرد : در بسیاری از فصول سال می توان محصولات را در استراجگاه هایی با سازه های سبک تولید کرد و همه این ها باعث شده محصولی با کیفیت و با قیمت پایین در استان هرمزگان تولید کرد.

دانشیار پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان پیشنهاد داد : بلاروس می تواند منبع خوبی برای کودهای پتاسه باشد و یکی از محدودیت های کشور ایران کودهای پتاسه با گرید A است. بسیاری از خاک های ما خاک های خشک و از نظر بیولوژیکی فقیر است و توسعه روابط می تواند زمینه خوبی برای تقویت آن را فراهم کند.

عسکری تصریح کرد: استان هرمزگان قابلیت توسعه 5000 هکتار گلخانه را دارد و در این ارتباط می توان همکاری دو طرفه ای در ارتباط با ایجاد گلخانه ها، نگهداری و برداشت آن با استفاده از ابراز و ماشین آلات کشور بلاروس داشته باشیم.

وی با بیان اینکه زمینه همکاری های علمی بین دانشگاه های ایران و بلاروس را می توانیم فراهم کنیم و از محققین ارزشمند بلاروس نیز بهره مند شویم، اضافه کرد : با توجه به اینکه ایران به دلایل دارا بودن صنایع بزرگ پترومیشی می تواند در تولید کودهای کامل کمک کند.

دانشیار پژوهشی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی هرمزگان ، خاطرنشان کرد : مطالعات تولید میوه های گرمسیری در زیر سازه های سبک را به اتمام رسانده ایم و محصولات گرمسیری در امتداد سواحل این استان می تواند به صرفه تر از سایر نقاط دنیا باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی هرمزگان اظهار کرد: در استان هرمزگان محصولات متنوعی را داریم که بیش از ۲ هزار میلیارد دلار ارزش محصولات ما است و ۴۰۰ هزار تن تولید مرکبات و بیش از ۲۰۰ هزار تن تولید خرما، ما در چند حوزه مشخص علاقه مند به همکاری مشترک با شما هستیم و چنانچه شما در این موضوع جدی باشید آماده هستیم با شما همکاری کنیم.

ایمان جمالی افزود: ما برنامه ایجاد حدود هزار هکتار گلخانه را در استان هرمزگان را داریم که ۵۰ درصد آن انجام شده و می توانیم در زمینه ایجاد شرکت مشترک برای انتقال تکنولوژی و ایجاد گلخانه های مدرن همکاری داشته باشیم.

جمالی عنوان کرد : تولید خوبی در زمینه تراکتورسازی داریم اما می توانیم در زمینه کمباین مشارکت کنیم و شرکت تولیدی در استان هرمزگان داشته باشیم.

جمالی ادامه داد: در زمینه ساخت و تولید کانتینرهای یخچال دار می توانیم دستاوردهای خوبی را داشته باشیم و تولید شناورهای صیادی و صنعتی می تواند یکی دیگر از مباحث کاری مان باشد.

وی تاکید کرد: تولید ساندویچ پنل برای احداث سردخانه و سازه های مشابه آن می تواند انجام شود و همینطور در خصوص کود می تواند موضوع صحبت ما باشد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی هرمزگان بیان کرد: چارجوب مورد علاقه ما برای گفت و گو، ایجاد شرکت مشترک، انتقال تکنولوژی و افزایش سطح همکاری می تواند باشد.

نائب رئیس انجمن خرما هرمزگان اظهار کرد: تنوع خرما در استان هرمزگان بسیار زیاد و کیفیت آن بسیار عالی می باشد، خرما میوه ای بسیار مقوی، دارای قند، ویتامین های مخالف است و در ایران بالغ بر ۴۰۰ رقم خرما موجود است که ۶۰ قلم از خرمای ایران که جزو محبوبت ترین آنها می باشد در استان هرمزگان کشت می شود

راشد دهقانی افزود: استان هرمزگان با سطح زیر کشت ۳۵ هزار هکتار رتبه چهارم کشور را دارد، از لحاظ تولید قریب به ۲۰۰ هزار تن تولید سالیانه و در رتبه ۵ کشور قرار داریم.

دهقانی با بیان اینکه حجم مصرف خرما و تازه خوری آن ۹۰ هزار تُن و ۵۰ هزار ُتن مصرف صنعتی دارد، تصریح کرد : مرغوب ترین خرمای تولیدی را در استان هرمزگان می توانید به دست آورید، خرمای پیارم که یک برند جهانی است و همچنین خرمای خاصویی از موارد منحصر به فرد این محصول هستند.

وی با اشاره به اینکه اولین خرمای کشور و همچنین آخرین خرمای کشور در این استان برداشت می شود، خاطر نشان کرد : با توجه به تنوع و محبوبیت خرما در این استان، هرمزگان در تولید و صادرات این خرما سرآمد است و در حال حاضر به کشورهای روسیه، آلمان و قطر خرما صادر می کنیم.

نائب رئیس انجمن خرما هرمزگان با بیان اینکه استان هرمزگان می تواند انواع خرمای مرغوب ایران را برای تجار بلاروس تامین کند، اذعان داشت : به عنوان پیشنهاد تاکید می کنیم که جلسات تخصصی را در آینده ای نزدیک با تجار بلاروس برگزار کنیم و همچنین در زمان برگزاری جشنواره خرما در ایران از تجار بلاروس دعوت می شود حضور داشته باشند و تنوع خرمای را ببینند.

دهقانی بیان داشت : حاضر هستیم در حوزه داشت و برداشت خرما از تکنولوژی کشور بلاروس استفاده کنیم و همچنین استفاده بهینه از تکنولوژی بسته بندی محصول نیز دور از دسترس نیست.

گفتنی است ، در این نشست مشترک اتاق بازرگانی هرمزگان با سفارت جمهوری بلاروس، طرفین بر گسترش روابط اقتصادی و تجاری تاکید کردند.

خبرنگار : جمیله دبیری نیا

انتهای پیام

نظر شما