تخلیه و بارگیری بیش از ۲ میلیون و ۶۵۹ هزار انواع کالا در بندر خلیج فارس

۱۴۰۱/۰۷/۱۲ - ۰۹:۳۰:۰۹
کد خبر: ۱۳۸۳۳۳۸
تخلیه و بارگیری بیش از ۲ میلیون و ۶۵۹ هزار انواع کالا در بندر خلیج فارس
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با تشریح کارنامه شش ماهه بندر خلیج فارس گفت : از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا پایان شهریور ماه امسال ، ۲ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۳۰۸ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در حیطه نظارتی بندر خلیج فارس تخلیه و بارگیری شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از هرمزگان ، حسین عباس‌نژاد با بیان اینکه بندر خلیج فارس زیرمجموعه‌ای از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی با رویکرد عمده عملیات نفتی ومواد معدنی محسوب می‌شود ، اظهار داشت : از ۲ میلیون و ۶۵۹ هزار و ۳۰۸ تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی جابه جا شده، یک میلیون و ۹۹۶ هزار و ۴۱ تن مربوط به فرآورده‌های نفتی و ۶۶۳ هزار و ۲۶۷ تن نیز به مواد معدنی صادراتی اختصاص دارد.

وی از کاهش ۱۰۰ درصدی واردات نفتی در این بندر خبر داد و افزود: در این دوره زمانی، ۶۹هزار و ۲۸۰ تن فرآورده نفتی از بندر خلیج فارس به صورت ترانزیت و ۸۱ هزار و ۸۵۴ تن نیز کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان بیان کرد : در این بندر ، عملیات جابجایی انواع فرآورده‌های نفتی از قبیل بنزین، نفت گاز، نفت کوره، قیر، نفت سفید، هیدروکربور، فورفورال و انواع روغن‌ها انجام می‌شود.

سوخت رسانی به کشتی ها ۴۶,۸۸ درصد کاهش یافت

عباس‌نژاد با بیان اینکه چهار شرکت بخش خصوصی در زمینه بانکرینگ در بندر نفتی خلیج فارس فعالیت دارند، گفت: حجم بانکرینگ در این بندر طی نیمه نخست سال جاری ۲۹۱هزار و ۹۷۹ تن بوده که در هم‌سنجی با مدت مشابه سال قبل ۴۶,۸۸ درصد کاهش داشته است.

کاهش ۱۰۰ درصدی واردات به دلیل افزایش تولید داخلی

وی تصریح کرد: حجم واردات فرآورده های نفتی در شش ماه گذشته به رقم صفر رسیده که به دلیل افزایش توان تولید داخلی، شاهد کاهش ۱۰۰درصدی واردات این فرآورده‌ها در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته هستیم.

پهلوگیری ۶۱۸ شناور در بندر خلیج فارس

مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون، ۶۱۸ فروند شناور در اسکله‌های تحت نظارت بندر خلیج فارس پهلو گرفته‌اند که از این تعداد، ۴۳۳ فروند مربوط به کشتی‌های حامل فرآورده نفتی و ۸۱۵ فروند مربوط به شناورهای مواد معدنی بوده است.

بهره مندی از ۱۶ پست اسکله نفتی با آبخور ۷,۵

عباس‌نژاد با تشریح ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بندر خلیج فارس گفت: این بندر دارای ۱۶ پست اسکله نفتی و ۹ پست اسکله خدماتی با ظرفیت آبخور متوسط ۷,۵ متر و قابلیت پهلودهی به شناورهایی با تناژ حداکثر ۱۰ هزار تن است.

وی اضافه کرد: علاوه بر این اسکله‌های شماره ۱، ۲ و ۳ بندر شهید رجایی نیز امکان پهلودهی شناورهای نفتی با ظرفیت بیش از ۳۰ هزار تن و اسکله ۲۵ فولاد (با کاربری نفتی) با ظرفیت آبخور ۱۲ متر از توان پهلودهی شناورهای با تناژ بالای ۶۰ هزار تن برخوردار است.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، در حال حاضر ۱۶ شرکت بخش خصوصی با ظرفیت اسمی بیش از ۵۳۰ هزار مترمکعب در این بندر در زمینه صادرات، واردات، ترانزیت و سوآپ فرآورده‌های نفتی در بزرگترین بندر تجاری ایران فعالیت دارند.

عباس‌نژاد افزایش جذب سرمایه‌گذاری در حوزه انبارش و نگهداری فرآورده‌های نفتی و همچنین پذیرش شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید و پردازش سوخت کم سولفور را به عنوان برنامه های آتی بندر خلیج فارس برشمرد. 

انتهای پیام

نظر شما