پایان ۴ سال ممنوعیت واردات خودرو

۱۴۰۱/۱۰/۱۱ - ۱۲:۴۹:۱۷
کد خبر: ۱۴۱۷۷۱۳
پایان ۴ سال ممنوعیت واردات خودرو
پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره واردات خودروی با کیفیت خارجی آغاز و اولین مرحله از ورود این خودروها به کشور از طریق بندرگاه بندرلنگه به کشور انجام شد تا از این طریق بتوان التهاب موجود در بازار خودرو را کاهش داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از هرمزگان ، خودرو و ثبات قیمتی آن یکی از عمده چالش‌های سالیان اخیر برای مردم ، دولت و مجلس بوده و افزایش روز افزون خودروهای ساخت داخل ، کیفیت پایین و عرضه کمتر نسبت به تقاضا مهم‌ترین دلایلی بود که دولت و مجلس را برای واردات خودروی باکیفیت خارجی ترغیب کرد. 

مسئله آزادسازی واردات خودرو از سال 97 تاکنون وجود داشت و با روی کار آمدن دولت سیزدهم تصمیماتی برای واردات خودرو در سال جاری گرفته شد که با انجام چند شرط این مسئله مهم محقق شود. 

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در همین رابطه از تخصیص اعتبار 1 میلیارد یورویی برای وارادات خوودردی با کیفیت خبرداده بود و پیش‌بینی کرده بود با این اعتبار حدود 70 تا صد هزار خودرو از برندهای مختلف وارد کشور شود. 

برای تحقق این امر به گفته منوچهر منطقی معاون صنایع و حمل و نقل وزارت صمت 400 گروه برای واردات خودرو نام‌نویسی کردند که در نهایت 7 گروه مجوز واردات کسب کردند و با برنامه ریزی انجام شده اولین محموله وارداتی خودرو وارد کشور شد تا از طریق بورس کالا به بازار عرضه شوند.

این خودروها از محصولات کیا و شامل سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت و اسپورتیج و همگی تولید 2023 هستند و سوم دی ماه از طریق بندرگاه بندرلنگه وارد کشور شدند و قرار است پس از اتمام رویه های گمرکی به گمرک شهریار تهران ترانزیت شوند.

واردکننده خودروهای کیا، ثبت سفارش 700 دستگاه خودرو از این برند را انجام داده است، باقیمانده این سفارش، ماه آینده وارد کشور خواهند شد.

علاوه بر خودروهای کره‌ای آنطور که از اخبار گوناگون بر می‌آید حضور خودروسازانی از ژاپن، ایتالیا و چین نیز قطعی است و واردات خودروهای فرانسوی نیز در صورت رعایت حقوق مصرف‌کنندگان و عمل به تعهدات ممنوع نیست، مطابق اعلام وزارت صمت برای کنترل التهاب بازار خودرو، قرار است تا پایان سال 1401 حدود 100 هزار خودروی خارجی وارد کشور شود و تا تابستان 1402 این رقم به 200 هزار خودرو افزایش یابد. 

مرتضی سالاری مدیر بنادر و دریانوردی بندرلنگه و غرب هرمزگان در خصوص روند ورود و ترخیص خودروهای وارداتی به کشور اظهار داشت: بعد از پنج سال وقفه، 22 خودروی محصول کشور کره جنوبی، وارد بندرگاه بنادر و دریانوردی غرب استان شد.

وی ادامه داد: این محموله خودرو شامل 22 خودرو از 6 نمونه محصولات کیا از جمله سراتو، ریو، پیکانتو، پگاس، سونت (شاسی بلند) و اسپورتیج (شاسی بلند) است که پس از تخلیه در محوطه بندرلنگه در اسرع وقت جهت ترانزیت به گمرک شهریار تهران بارگیری می‌شود.

واردات خودرو از سال 1397 تاکنون ممنوع شده بود که در اردیبهشت‌ماه امسال آزادسازی واردات خودرو در جلسه دولت سیزدهم تصویب و شب گذشته از طریق یک فروند شناور لندی کرافت وارد پایتخت ترانزیت خودروی کشور شد.

انتهای پیام

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز