کتاب “شناخت موسیقی هرمزگان” منتشر شد

۱۳۹۴/۰۱/۱۹ - ۰۷:۴۹:۵۰
کد خبر: ۲۷۵۸۱۱
کتاب “شناخت موسیقی هرمزگان” منتشر شد
کتاب مقدمه ای بر شناخت موسیقی هرمزگان به نویسندگی سهراب حسنی پور چاپ و منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، سهراب حسنی پور در گفتگو با خبرنگار ما گفت: موسیقی هر ملتی همچون سایر آداب و رسوم آن ملت، ریشه در تاریخ آن منطقه دارد که قطعا موسیقی هرمزگان نیز جدای از این مقوله نیست و از آغاز تاکنون همچون سایر آداب و سنن از نسلی به نسل دیگر منتقل و دستخوش تحولات گردیده است.

وی افزود: متاسفانه با توجه به غنای موسیقیایی هرمزگان و تنوع و گستردگی آن، تحقیق و پژوهش علمی و جامعی صورت نپذیرفته و بخش زیادی از این موسیقی در گذر زمان رو به فراموشی نهاده است.

نویسنده کتاب “شناخت موسیقی هرمزگان” در خصوص تالیف این اثر اظهار داشت: نوشتن کتاب در سال ۸۶ به پایان رسید اما علیرغم وعده های بسیار مسولان امکان چاپ آن فراهم نگردید تا اینکه در پایان سال ۹۳ با هزینه شخصی و در تعداد معدود منتشر شد.

حسنی پور اضافه کرد: چون به این مرز و بوم عشق می ورزم و شیفته فرهنگ و ادب استان هستم از اینکه می بینم اصالت ها کم رنگ و فرهنگ گذشته به دست فراموشی سپرده می شود، سعی کردم از این طریق ثابت نمایم که فرهنگ تنها در فرم لباس پوشیدن، موهای آنچنانی گذاشتن و کردار و رفتار یک ملت خلاصه نمی شود، بلکه ریشه در گذشته های دور دارد که اگر به آن نپردازیم کوتاهی کرده ایم.

وی به بی هویت شدن موسیقی بومی و محلی اشاره کرد و گفت: موسیقی محلی و بومی بعنوان یک میراث عظیم اگر دچار فراموشی شود، نتیجه آن بی هویت شدن موسیقی اصیل و جایگزینی شیوه های بی محتوا خواهد بود که نسل فردا را دچار سر در گمی و بی هویتی می کند.

این هنرمند برجسته موسیقی افزود: موسیقی محلی یک فولکلور است که از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود پس باید اصالت آن حفظ و دست نخورده باقی بماند زیرا موسیقی محلی یک فرهنگ است و هرمزگان یکی از غنی ترین موسیقی های کشور را میراث دار می باشد.

حسنی پور در معرفی بخش های مختلف کتاب خود اظهار داشت: این اثر موجز و مختصر به عنوان گام ابتدایی و نخست محسوب می شود و شامل چهار بخش: شناخت موسیقی هرمزگان، پیدایش موسیقی پاپ در هرمزگان، معرفی پیشکسوتان و اساتید موسیقی هرمزگان و سازشناسی می شود.

وی در پایان عنوان کرد: بضاعت اینجانب کم و ارادت نسبت به مردم و فرهنگ فراوان است، آنچه در توان داشتم بعنوان انجام وظیفه و ادای دین به فرهنگ این منطقه تقدیم کردم و امیدوارم بابی باشد برای کارها و پژوهش های بزرگتر در عرصه موسیقی هرمزگان.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز