۶۷ واحد صنعتی امسال در هفته دولت و برخی تا پایان سال جاری افتتاح و به بهره برداری خواهند رسید

۱۳۹۴/۰۴/۱۱ - ۰۷:۵۴:۴۷
کد خبر: ۲۹۶۵۰۹
۶۷ واحد صنعتی امسال در هفته دولت و برخی تا پایان سال جاری افتتاح و به بهره برداری خواهند رسید
خلیل قاسمی، استان هرمزگان را جزء استان هایی دانست که در بخش تجارت داخلی و صنعتی از قابلیتها و توانمندیهای بسیار خوبی برخوردار است. وی با بیان این مطلب گفت: امید آن داریم که بتوانیم در آینده ای نزدیک قابلیتها و ظرفیتهای استان را افزایش دهیم و استان را به جایگاه واقعی آن برسانیم .

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان ،رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ضمن تبریک دهم تیرماه سالروز ملی صنعت و معدن با اشاره به دهه تولید به تشریح مهم ترین برنامه های سازمان صنعت، معدن و تجارت در این هفته پرداخت.

خلیل قاسمی، استان هرمزگان را جزء استان هایی دانست که در بخش تجارت داخلی و صنعتی از قابلیتها و توانمندیهای بسیار خوبی برخوردار است. وی با بیان این مطلب گفت: امید آن داریم که بتوانیم در آینده ای نزدیک قابلیتها و ظرفیتهای استان را افزایش دهیم و استان را به جایگاه واقعی آن برسانیم .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: یکی از برنامه هایی که در سال قبل و ابتدای سالجاری به شدت دنبال می شود، ارتقاء سطح معدن است. وی افزود: با توجه به رتبه های کسب شده این استان در بخش معدن باید از خام فروشی آنها جلوگیری کنیم تا جایگاه خود را در سطح کشور ارتقاء دهیم.

قاسمی در ادامه افزود: قریب به 400 معدن فعال در استان داریم که معادن پایه استان که سنگ گچ، سنگ آهن، سنگ نمک، سنگ کرومیت و خاک سرخ است را شامل می شود و دیگر معادن استان را، معادن شن و ماسه تشکیل می دهند که قابلیت صادراتی مواد آن باعث شده است که از معادن مهم استان باشند. وی گفت: اشتغالی که در این معادن وجود دارد، بالغ بر 3 هزار نفر با سرمایه گذاری 1268 میلیارد ریال می باشند. قاسمی، میزان استخراج معادن را در سه ماهه اول سالجاری 1310 هزار تن اعلام کرد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت در ادامه به رتبه های کسب شده توسط معادن اشاره کرد و گفت: در بخش رتبه اول ذخیره سنگ گچ کشور و رتبه چهارم در تولید، رتبه ششم ذخیره سنگ کرومیت کشور و رتبه چهارم در تولید، رتبه پنجم ذخیره سنگ آهن کشور و رتبه هفتم در تولید، رتبه اول ذخیره خاک سرخ کشور و رتبه اول در تولید، رتبه چهارم ذخیره سنگ نمک کشور و رتبه ششم در تولید را در استان دارا هستیم.

وی در ادامه به بخش صنعت و واحدهای آن اشاره نمود و گفت: حدود 800 واحد صنعتی در استان با اشتغال بیش از 23 هزار نفر فعالیت دارند که صنایع کانی غیر فلزی و محصولات غذایی و آشامیدنی نیز شامل این دسته می باشند.

وی شهرکهای صنعتی موجود را 13 شهرک صنعتی، 4 ناحیه صنعتی ؛ 4 منطقه ویژه و 2 منطقه آزاد در استان اعلام کرد و گفت: با اعلام از مرکز، از 19 اردیبهشت ماه سالجاری کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید تشکیل شد. این کارگروه که به ریاست استاندار و دبیری سازمان صنعت، معدن و تجارت برگزار می گردد تاکنون دو جلسه اصلی و 6 جلسه کارشناسی را برگزار نموده است.

خلیل قاسمی اهم وظایف این کارگروه را بررسی علل رکود یا توقف واحدهای تولیدی و هماهنگی برای حل مشکل، رفع موانع مربوط به اشتغال با هماهنگی سازمانهای مرتبط منجمله تامین اجتماعی، ارائه راهکار در خصوص اختلافات و یا مشکلات اجتماعی نیروی کار، بررسی اختلافات واحدهای تولیدی با دستگاههای اجرایی استان از جمله امور مالیاتی و ارائه راهکار مناسب، کمک به تسریع، تکمیل و راه اندازی طرح های نیمه تمام تولیدی، حمایت و کمک به توسعه صادرات محصولات تولیدی استان اعلام کرد.

قاسمی اظهار داشت: همزمان با هفته صنعت و معدن با حضور و مشارکت دانشگاه هرمزگان، کلینیک صنعتی در شهرک های صنعتی بندرعباس افتتاح می شود که عارضه یابی عوامل رکود و عدم تولید واحدهای صنعتی تولید کننده و واحدهای غیر فعال و راکد که در شهرکهای صنعتی مستقر هستند را بررسی و در جهت رفع موانع واحد های صنعتی اقدام می نمایند.

وی با اشاره به موقعیت خاص جغرافیایی استان اظهار داشت: راه اندازی این واحدها علاوه بر اشتغالزایی نقش مهمی را در ارتقای سطح اقتصادی و تجاری استان خواهد داشت.

قاسمی به تشویق و جذب سرمایه گذاران علاقمند داخلی و خارجی جهت سرمایه گذاری در بخش صنعت و معدن استان تاکید کرد و افزود: طرحهای بالای 50 تا 99 درصد پیشرفت فیزیکی که حدود 64 واحد صنعتی با اشتغالزایی 2 هزار و 500 نفر، امسال در هفته دولت و برخی تا پایان سالجاری افتتاح و به بهره برداری خواهند رسید.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان در ادامه از معرفی واحدهای نمونه صنعتی و معدنی استان در مراسم بزرگداشت روز صنعت و معدن خبرداد و افزود: این همایش در سیزدهم تیرماه که در دو بخش علمی و تجلیل از واحدهای صنعتی و معدنی انجام می شود، صبح این همایش با حضور اساتید برجسته کشوری جهت بررسی و رفع مشکلات معادن استان راس ساعت 8:30 آغاز و تا قبل از ظهر بخش اول به پایان می رسد که در ادامه این مراسم تجلیل و قدرشناسی از واحدهای صنعتی و معدنی و پیشکسوتان رشته های مختلف صنعتی و معدنی استان با حضور مقامات استانی برگزار می شود.

قاسمی ایجاد زمینه و انگیزه برای ارتقاء سطح فعالیت های واحدهای صنعتی در جهت افزایش کمی و کیفی تولیدات، افزایش بهره وری و توسعه صادرات در واحدهای صنعتی را از مهمترین اهداف اجرایی این همایش عنوان کرد.

وی خاطر نشان کرد: با تعامل مثبتی که با خبرنگاران و اصحاب رسانه داریم، دستاوردهای حوزه صنعت و معدن استان را در این دهه به اطلاع مردم شریف خواهیم رساند. لازم به ذکر است در پایان نشست رئیس سازمان پاسخگوی سئوالات خبرنگاران در خصوص وضعیت واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی استان شد.

نظر شما