در دومین روز هفته دولت؛

دو طرح دانش بنیان با حضور استاندار هرمزگان در پارک علم و فناوری رونمایی شد

۱۳۹۴/۰۶/۰۴ - ۰۸:۱۹:۳۹
کد خبر: ۳۱۱۴۲۷
دو طرح دانش بنیان با حضور استاندار هرمزگان در پارک علم و فناوری رونمایی شد
در دومین روز هفته دولت مراسم رونمایی از دو طرح دانش بنیان پارک علم و فناوری با حضور جاسم جادری استاندار هرمزگان برگزار شد.

به گزارش خبر گزاری برنا در هرمزگان، در این مراسم از دو طرح "سامانه کنترل تجهیزات الکترونیکی از طریق شبکه" و " دستگاه خودکار ارسال و تشخیص پیام های اضطراری در دریا" رونمایی شد.

دکتر جاسم جادری استاندار هرمزگان در این مراسم ضمن قدردانی از تلاش های صورت گرفته در تولید محصولات دانش بنیان در استان هرمزگان، راه نجات اقصاد کشور را شرکت های دانش بنیان و تقویت پارک های علم و فناوری عنوان کرد و گفت: این مهم در جلسات مختلفی که با حضور رئیس جمهور برگزار شده نیز تاکید شده است.

وی گفت: در حال حاضر نگاه ویژه ای به شرکت های دانش بنیان برای نقش آفرینی در حوزه اقتصاد مقاومتی وجود دارد و در همین راستا استان هرمزگان تا پایان این ماه برنامه توسعه پایدار مبتنی بر اقتصاد مقاومتی را به وزارت کشور ارائه خواهد داد.

جادری با بیان اینکه ما باید به دنبال ایجاد و خلق ایده های نو برای خلق ثروت باشیم، تصریح کرد: خلق ثروت این است که جوانان ما بتوانند ایده بدهند و کسب درآمد کنند.

وی با تاکید بر درآمد زایی از طریق فضای مجازی افزود: جوانان متخصص این حوزه و جویای کار باید به سمتی بروند که از این طریق کسب درآمد کنند.

 استاندار هرمزگان افزود: در حال حاضر بسیاری از خدمات در فضای مجازی انجام می شود و نمونه های بارز و موفقی نیز در این زمینه بوده و هست.

وی گفت: هرمزگان با ظرفیت هایی که دارد می تواند در زمینه تجارت الکترونیک گام اساسی بر دارد و فعالیت های اقتصادی خوبی را در این راستا انجام دهد.

جادری بیان داشت: به اعتقاد من جوانان هرمزگانی با این همه امکانات نباید بیکار داشته باشد.

استاندار هرمزگان ادامه داد: در حال حاضر شرکت های دانش بنیان میلیاردها دلار از راه کسب و کار الکترونیک پول در می آورند و این ظرفیت در استان هرمزگان در زمینه خدمات اجتماعی و گردشگری به راحتی امکان پذیر است و می طلبد در این زمینه گام اساسی برداشت.

وی در پایان بر توسعه فضای فیزیکی پارک علم و فناوری تاکید کرد و گفت: تلاش می کنیم تا مشکل فضای فیزیکی پارک مرتفع و واحدهای فناور بتوانند به راحتی به فعالیت خود و نقش آفرینی در اقتصاد کشور بپردازند.

پارک های علم و فناوری حلقه واسط بین صنعت و دانشگاه

مهندس علی فتی رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان نیز در این مراسم با اشاره به تاسیس پارک علم و فناوری از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: پارک های علم و فناوری حلقه واسط بین صنعت و دانشگاه و به دنبال ایجاد اکوسیستم فناوری در استان ها هستند.

وی با بیان اینکه پارک علم و فناوری برای اعضای هیات علمی و دانشجویان فرصتی ایجاد کرده تا بتوانند ایده های خود را تبدیل به ثروت کرده و شرکت های دانش بنیان تاسیس کنند، گفت: پایان نامه های دانشگاهی باید هدفمند باشد تا بتوان با نتایج آن کسب درآمد کرد.

رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان همچنین با اشاره به ابلاغ سیاست های علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری افزود: در ابلاغ این سیاست نقش پارک ها نیز پر رنگ دیده شده است. به گفته فتی بر اساس سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، تا افق 1404 می بایست 50 درصد تولید ناخالص ملی کشور باید از طریق فناوری باشد.

وی ادامه داد: دولت نیز در این زمینه عزم جدی دارد و به دنبال اقتصاد مبتنی بر شرکت های دانش بنیان است و همین شرکت ها زیر ساخت اقتصاد مقاومتی هستند.

فتی با مثبت ارزیابی کردن رویکردهای مقام عالی استان به حوزه فناوری و اقتصاد دانش بنیان گفت: به سبب ظرفیت های موجود در استان هرمزگان، دکتر ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری برای سرعت بخشیدن به اقتصاد دانش بنیان هرمزگان سه بار به این استان سفر کرده است.

وی گفت: با نگاه مثبت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، کارگزاری تشخیص صلاحیت شرکت های دانش بنیان هرمزگان که تا پیش از این در استان فارس انجام می شد به خود استان هرمزگان واگذار شده است .

رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان افزود: با این اقدام روند ثبت شرکت های دانش بنیان نیز کوتاه تر خواهد شد و به تبع آن تعداد بیشتری شرکت دانش بنیان می توانند مجوز مربوطه را دریافت کنند.

وی همچنین از انجام ثبت اختراعات در هرمزگان خبر داد و گفت: از امسال تمامی ثبت اختراعات در خود استان هرمزگان انجام می شود و نیازی به ارسال پرونده ها به مرکز نیست که این مهم از طولانی شدن ثبت اختراعات جلوگیری خواهد کرد.

فتی در ادامه به راه اندازی دفتر تجاری سازی در پارک علم و فناوری اشاره کرد و گفت: این دفتر به صورت رایگان در پارک علم و فناوری به متقاضیان خدمات تاسیس شرکت دانش بنیان ارائه می دهد. همچنین خدمات کسب و کار و بازاریابی از دیگر خدمات ارزش افزوده پارک هرمزگان است.

وی به اقدامات پارک علم و فناوری هرمزگان نیز اشاره کرد و گفت: ما به دنبال این بودیم که دانشجو و فارغ التحصیل دارای ایده وارد پارک علم و فناوری شوند و خروجی آنها شرکت های دانش بنیانی باشد که بتوانند ایجاد اشتغال کرده و مشکل بیکاری را حل کنند.

رئیس پارک علم و فناوری استان هرمزگان به میزان فروش واحدهای فناور و شرکت های مستقر در پارک علم و فناوری هرمزگان اشاره کرد و گفت: میزان فروش این شرکت ها در برآوردی که انجام شده است یک میلیارد و 650 میلیون تومان بوده است.

وی در عین حال تصریح کرد: در همین راستا پارک هرمزگان 400 میلیون تومان کمک مستقیم مالی به واحدهای مستقر کرده است.

فتی افزود: پارک علم و فناوری هرمزگان علاوه بر حوزه پزشکی چهار ظرفیت در زمینه دریایی، شیلات، صنایع انرژی بر و بنادر و دریانوردی ایجاد کرده است.

وی در ادامه به سه چالش موجود در پارک علم و فناوری هرمزگان اشاره کرد و گفت: کمبود فضای فیزیکی یکی از چالش های اصلی پارک هرمزگان است. وی افزود: رفع این مشکل می تواند کمک زیادی به استقرار شرکت های دانش بنیان و جذب ایده های جدید در مراکز رشد کند.

فتی، بازار محصولات شرکت های دانش بنیان را از دیگر دغدغه های پارک هرمزگان نام برد و گفت: در حال حاضر حدود 15 محصول در پارک علم و فناوری آماده ورود به بازار است که می بایست ترتیبی اتخاذ شود که دستگاه های دولتی نیز از این ظرفیت استفاده کنند.

وی افزود: پارک علم و فناوری هرمزگان آمادگی دارد که نیازهای فناوری دستگاه های دولتی را تامین کند.

رونمایی از دستگاه خودکار ارسال و تشخیص پیام اضطراری در دریا

حمید کریمی مسئول پروژه شرکت دانش بنیان خدمات مهندسی دریایی افق آزاد قشم به دستگاه خودکار ارسال و تشخیص پیام اضطراری در دریا اشاره کرد و گفت:  این دستگاه برای اولین بار در صنعت دریایی کشور توسط این شرکت ساخته شده است.

به گفته وی، این سیستم بر پایه آخرین تکنولوژی نوین در عرصه الکترونیک و ارسال داده ها قرار دارد که به صورت خودکار ایجاد اضطرارهای تعریف شده را تشخیص داده و پس از آن با استفاده از سنسورها، اطلاعات موجود را به دستگاه AIS ارسال می کند. در این فرایند دستگاه AIS ضمن تبدیل داده ها به اطلاعات قابل ارسال، سایر اطلاعات تعریف شده را نیز به آن اضافه کرده و در یک بسته به دستگاه SAR BEACON ارسال و از این طریق به ماهواره‌های مربوطه در بالاترین مدار زمین منتقل می‌شود. اطلاعات ارسالی مجددا از طریق ماهواره به ایستگاه‌های زمینی دریافت اطلاعات منتقل می‌شود.

کریمی بیان داشت: از آنجا که در حین انجام این فرایند با توجه به تعریفی که برای سیستم انجام شده ممکن است اطلاعات از دستگاه AIS به دستگاه اینمارست سی منتقل شده و از آنجا نیز به صورت خودکار به ماهواره های اینمارست ارسال شود. و باز اطلاعات از طریق دستگاه AIS به دستگاه VHF/MF/HF DSC بر حسب نوع آن در کشتی منتقل شده و از این طریق به طور خودکار به کشتی ها و ایستگاه های دریافت کننده DSE ارسال شود.

وی تصریح کرد، پس از ارسال پیام اضطرار(بسته اطلاعاتی) از هر یک از روش های ذکر شده، نحوه ارسال اطلاعات و نوع آن دستگاه ارسال کننده نیز از طریق پیغام برای دستگاه ECDIS ارسال می شود علاوه بر این دستگاه ECDIS نیز با توجه به اتصال به دستگاه های رادار نشان دهنده میزان سرعت و جهت باد، عمق یاب، موقعیت یاب و قطب نمای جایرو، تمامی اطلاعات یاد شده بروی صفحه نمایش و بروی نقشه الکترونیکی دریایی به نمایش در می آورد به گونه ای که شناور اعلام اضطرار(خود کشتی) بروی نقشه نشان داده می شود و به صورت تغییر رنگ نمایش روشن و خاموش می شود و اطلاعات ارسال شده از سوی شناور به همراه نوع وسیله  ارسال کننده در کنار آن به نمایش در می آید.

رونمایی از خانه هوشمند پی جی تیک

در این مراسم همچنین از خانه هوشمند پی جی تیک که توسط شرکت دانش بنیان شرکت صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس ساخته شده است، رونمایی شد.

علیرضا شیخ جعفری مدیرعامل شرکت دانش بنیان صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس مستقر در پارک علم و فناوری استان هرمزگان در این مراسم گفت: بعد از تحقیقات و بررسی تمامی سیستمهای موجود متخصصان خبره این شرکت اقدام به طراحی و ساخت تجهیزاتی برای هوشمندسازی ساختمان نموده‌اند که بسیاری از مشکلات سیستم های موجود در آن حل شده است از جمله اینکه شما می‌توانید تمام تجهیزات را حتی در ساختمان قدیمی با کمتری تغییرات نصب نمایید.

وی بیان داشت: این سیستم ضمن دریافت گواهی ثبت اختراع ، موفق به کسب رتبه اول در جشنواره علم تا عمل سال 1392 شده است.

شیخ جعفری افزود: سیستم خانه هوشمند پی جی تیک تمام اطلاعات مورد نیاز را به شما گزارش داده و تمام کنترل های مورد نیاز را در اختیار شما قرار می دهد که می‌توانید از هر کجا که هستید درب خانه خود را ببندید و از بسته بودن شیر گاز خود مطمئن شوید و تمام این کارها تنها به وسیله گوشی همراهتان امکان پذیر می باشد.

وی تصریح کرد: در سیستم خانه هوشمند پی جی تیک با استفاده از سنسورهایی مختلفی که در منزل نصب شده است در هر زمان و در هر مکانی که هستید با استفاده از برنامه های از پیش تعیین شده که توسط شما انتخاب شده‌است، از روشن و یا خاموش بودن لامپ‌ها و یا از وضعیت تجهیرات برقی خود مطلع شوید. در صورتیکه هر یک از درب‌ها و یا پنجره‌های خانه شما باز شود در هر کجا که باشید به شما اطلاع داده می شود و در صورت نیاز آژیر خطر به صدا در می‌آید.

مدیرعامل شرکت صنعت و فناوری هوشمند خلیج فارس ادامه داد، به کمک سیستم های هوشمند مربوطه و برنامه زمانی که خود شما تعیین کرده اید می‌توانید از آبیاری گلدانهای خود در هر زمان مطمئن باشید.

وی همچنین گفت: در سیستم خانه هوشمند پی جی تیک سنسورهای لرزه نگاری در نظر گرفته شده است که در صورت زمین لرزه ضمن اخطار به شما در هنگام شب بلافاصله لامپ های منزل را روشن کرده و درب‌های خروجی را برای عبور شما باز می کند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز