استاندار هرمزگان در شورای برنامه ریزی و توسعه استان:

منطقه کوه مبارک جاسک ، بهترین مزیت ها را برای احداث یک بندر بزرگ دارد

۱۳۹۴/۰۶/۱۲ - ۰۷:۱۵:۳۵
کد خبر: ۳۱۴۰۳۴
منطقه کوه مبارک جاسک ، بهترین مزیت ها را برای احداث یک بندر بزرگ دارد
استاندار هرمزگان با اشاره به طرح ارائه شده از سوی سرمایه گذار بخش خصوصی برای احداث بندر مادر یا مگاپورت در منطقه کوه مبارک شهرستان جاسک، گفت: این منطقه از بهترین مزیت ها برای احداث یک بندر بزرگ برخوردار است.

به گزارش خبرگزاری برنا در هرمزگان، دکتر جاسم جادری در ششمین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه استان هرمزگان با تاکید به مدیران استان برای مطالعه 80 بند سیاست های ابلاغی برنامه ششم توسعه از سوی مقام معظم رهبری، عنوان کرد: سیاست های کلی برنامه ششم مشتمل بر سه محور اقتصاد مقاومتی، پیشتازی در علم و فناوری و تعالی فرهنگی است که حتما باید مطالعه شود تا بتوانیم برش استانی این برنامه را تدوین کنیم.

وی در ادامه به طرح ارائه شده از سوی سرمایه گذار بخش خصوصی برای احداث بندر مادر یا مگاپورت در منطقه کوه مبارک شهرستان جاسک و همچنین مزیت های این منطقه برای احداث بندر اشاره کرد و افزود: حدود 30 درصد از نفت جهان در منطقه خلیج فارس قرار دارد و طبق آخرین برآوردها در خلیج فارس 773 میلیارد بشکه ذخیره نفت و بیش از 70 تریلیون متر مکعب گاز وجود دارد.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه بیش از 90 درصد حمل و نقل و تجارت بین المللی از طریق دریا صورت می گیرد و سالانه بیش از 500 میلیون کانتینر در جهان جا به جا می شود، ادامه داد: اگر بخواهیم یک بندر بزرگ بسازیم که متقاضی آن در بخش خصوصی نیز وجود دارد، بهترین مکان برای ساخت این بندر ورودی دریای عمان به تنگه هرمز است.

جادری تصریح کرد: این منطقه از مزیت هایی همچون دوری از مشکلات موجود در خلیج فارس، نزدیکی به خطوط کشتیرانی بین المللی و آبهای آزاد و قرار گیری در بالادست بندر دبی امارات برخوردار است و عمق دریا در تنگه هرمز از خلیج فارس بیشتر است به گونه ای که بیشترین عمق در خلیج فارس 90 متر است اما در نقطه مقابل کوه مبارک جاسک عمق دریا 200 متر است که برای احداث بندر و لنگرگاه بزرگ نقطه بسیار مناسبی است.

وی اظهار داشت: 200 میلیون تن ظرفیت خالی برای احداث بندر در کشور وجود دارد که نیاز است احداث بندر مادر در هرمزگان پیگیری شود و طبق کارشناسی صورت گرفته با احداث بندر مادر در جاسک، تعداد شاغلین پایه این بندر 31 هزار و 400 نفر خواهد بود و نزدیک به 94 هزار نفر نیز به جمعیت جاسک اضافه خواهد شد.

استاندار هرمزگان با بیان اینکه اینکه براساس برنامه 20 ساله برای توسعه سواحل مکران، طرح های بزرگی همچون احداث بنادر در جاسک حمایت و تقویت می شوند، خاطرنشان کرد: به طور جد به دنبال دعوت از سرمایه گذاران برای احداث بندر، نیروگاه و پالایشگاه و هر کاری که می تواند این منطقه را متحول کند، هستیم.

ظرفیت های بکر سواحل مکران به عنوان محرک توسعه اقتصادی در برنامه ششم مطرح است

شایان ذکر است؛ صالح دریانورد رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان نیز در این نشست با اشاره به طرح امکان سنجی احداث بندر در کوه مبارک جاسک، عنوان کرد: در فعالیت های اقتصادی و سرمایه گذاری یکی از مراحل کار تهیه گزارش امکان سنجی است و شرکتی که پیشنهاد احداث این بندر را ارائه داده، از شرکت های موفق در عرصه اقتصادی است.

وی در ادامه به مراحل تدوین برنامه ششم توسعه و تهیه برش استانی این برنامه اشاره کرد و افزود: تدوین برنامه به این شکل است که سیاست های کلی ابلاغ می شود و براساس آن تدوین برنامه آغاز خواهد شد و برنامه های بخشی و فرابخشی تدوین و پس از آن برنامه استان ها تدوین و ارائه می شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هرمزگان تصریح کرد: همچنین 14 تا 16 موضوع خاص نیز برای برنامه ششم توسعه در نظر گرفته شده که از موارد مرتبط با حوزه جغرافیایی هرمزگان توسعه سواحل مکران و جمعیت پذیری سواحل است که ظرفیت های بکر این مناطق به عنوان محرک توسعه اقتصادی در نظر گرفته شده است.

دریانورد ادامه داد: تدوین برنامه های بخشی برنامه ششم آغاز شده و برای تاثیرگذاری استان در روند تدوین این برنامه مدیران استان باید تلاش کنند تا برنامه ششم برنامه ای واقع بینانه از و واقعیت ها و کمبودها باشد.

وی در ادامه گفت: از وظایف شورای برنامه ریزی تصویب مصوبات سایر کارگروه هاست که کارگروه های متعددی ذیل شورای برنامه ریزی به عنوان بازوان مشورتی فعال هستند و زمانی مصوبات آنها ضمانت اجرایی پیدا می کند که در شورای برنامه ریزی تصویب شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز